Kan de Fantom XR of Motif wat IK wil???

ruezzz

Nieuwkomer
Hallo, ben nieuw hier op het forum.
Ben eigenlijk gitarist en ben het volgende van plan:

Ik ben op zoek naar een apparaat dat ik live kan inzetten om backingtracks te kunnen afspelen. Denk aan intro's, ambient sounds, aandikken van refreinen, een partijtje onder een gitaarsolo. Een en ander zal subtiel ingezet worden, het moet geen playbackshow worden, maar meer in de lijn van U2, Muse, Coldplay.

Tijdens mijn zoektocht ben ik op de volgende opties gestoot:
Roland Fantom (liefst alleen module). Yamaha Motif (liefst ook module).
Ik zou graag willen weten of onderstaand scenario mogelijk is met 1 van deze 2 apparaten.
(en welke het meest geschikt zou zijn?).
Ik heb de sounds uit beide al gehoord, daar is niks mis mee. Kan ik allebei mee uit de voeten.

Zo zie ik het voor me:

- Ik maak eerst alle benodigde midi-partijen, samples en loops op de computer (Mac, Logic)
- Ik importeer via USB deze data (songs en samples) in de Fantom (of Motif).
- Ik zou graag ook via een (USB-)editor een en ander wat al in de Fantom staat nog kunnen bewerken.
- Ik wil per song een aparte clicktrack uit kunnen sturen naar de drummer (monitormengpaneel)
- Ik wil niet alleen midi-data sequencen in de songs, maar ook op bepaalde plekken samples (bijv. gesproken tekst, gesamplede intro's van CD)
- Ik wil snel door songs kunnen manouvreren en deze eventueel met een midicommando (patch) kunnen oproepen.
(Bijvoorbeeld met de midicommander waarmee ik ook van gitaarsound wissel (parallel via midi thru?)
- Ik zal met de voet een start/stop actie van een song moeten kunnen besturen
- Kan de Fantom/Motif uberhaupt standalone als sequencer fungeren (ook praktisch gezien qua werkwijze)?

De keuze voor een rackversie is vanwege het feit dat dat mooi bij in mijn gitaarrack past en omdat ik zo min mogelijk wil meeslepen. Ik zal toch live geen toetsen gaan spelen (kan ik ook niet). Partijen maak ik thuis al.
Kom ik er niet onderuit zal een klein toetsenbord a la X6 nog kunnen, maar liever rack.

Ik zou graag van jullie horen of dit allemaal mogelijk is (of tips voor andere oplossingen?)
Een alternatief zou een harddiscrecorder of iets dergelijks zijn, met gescheiden uitgangen.
Maar zit ik dan niet met gecompliceerde handelingen bij songwissels (duurt te lang?)

Groet, RuezzZ

beide kunnen het volgens mij, ik heb zelf alleen ervaring met de motif es serie. Daar kun je al je backing tracks in midi formaat op een usb stick (of in de sequencer van de motif zelf) neer zetten. Inladen kost minder als 1/10e seconde (eigenlijk onmerkbaar). Het mooie is dat je playlists kan maken voor je optredens, dus per type optreden maak je gewoon een playlist met de midi files / performances die je wilt doen voor dat optreden, je kan pauzes tussen tracks inlassen, of stoppen tussen een track in, of gewoon het volledige optreden doen.

De motif zal dan zelf de hele playlist afwerken inclusief je eigen soundinstellingen, daar merk je niks van verder, eenmalig aanzetten, en jij kan je concentreren op je performance op de gitaar. Thuis maak je dan gewoon je optreden sets klaar eenmalig voor je optredens. Ik verwacht dat het op de roland net zo werkt, maar dat weet iemand anders misschien wel.

hallo,

Ik heb een tijdje een Fantom gehad en kan je iig vertellen dat:

Je eerste 3 punten gewoon kunnen.

Dat van die clicktrack uitsuren per song weet ik niet zeker maar lijkt me ook wel.

Het vijfde punt van de samples kan ook op de Fantom aangezien je een audio sequencer hebt
waarin je per song precies kunt aangeven waar de sample afgespeeld dient te worden.

In de Fantom heb je ook gewoon een playlist die je vantevoren aan kunt maken, of je die met midi-commando's snel kunt oproepen weet ik niet zeker maar lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dit niet zou kunnen (Bart?)
De Fantom heeft een ingebouwde sequencer voor zover het de toetsversies betreft, niet de rack module. Je hebt in de toetsversie dan zowel een midi als een audio sequencer.

Ik begrijp dat je liever voor de rack gaat maar gezien je wensen lijkt een X6 me eeb betere optie vanwege de sequence en hands-on bedieningsmogelijkheden. Wellicht dat de huidige bezitters er nog wat zinnigere dingen over kunnen roepen.

Ik heb momenteel de S90ES(het mooiere zusje vd Motif) en heb dus de Fantom gehad. Beiden zijn geweldige bakken!

ens

Origineel geplaatst door Ensemble

Ik begrijp dat je liever voor de rack gaat maar gezien je wensen lijkt een X6 me eeb betere optie vanwege de sequence en hands-on bedieningsmogelijkheden. Wellicht dat de huidige bezitters er nog wat zinnigere dingen over kunnen roepen.

dat is inderdaad ook wel een goede opmerking voor de motif es rack , ook voor de motif ES rack heb je geen sample geheugen, en geen sequencer aan boord. Je kunt wel je midi files afspelen via usb (net zoals op de s90es trouwens)

dus als samples en een interne sequencer een eis is, dan heb je niets aan de motif es rack, dan moet je voor een keys versie gaan.

Ok thanx,

Zou anders een sampler ook volstaan?
Iets als de AKAI MPC-1000?
In principe kan ik de complete tracks al in mijn computer maken en als WAV inladen.

Re: Kan de Fantom XR of Motif wat IK wil???

Origineel geplaatst door ruezzz
Ik ben op zoek naar een apparaat dat ik live kan inzetten om backingtracks te kunnen afspelen. Denk aan intro's, ambient sounds, aandikken van refreinen, een partijtje onder een gitaarsolo. Een en ander zal subtiel ingezet worden, het moet geen playbackshow worden, maar meer in de lijn van U2, Muse, Coldplay.

Hoi Ruezz,
Ik heb zelf een Fantom-X gehad en speel momenteel live met oa een Yamaha S90 ES (= Motif ES). Als ik zie wat jij wil zou ik niet met een synth/sequencer combinatie gaan spelen maar met audio backing tracks die je met Logic thuis voorbereidt en opneemt en afspeelt met bv een hard disk recorder. Ik denk dat je daarmee op een veel simpeler manier een beter resultaat, en het kost nog minder ook.

Ik heb zelf een Korg D1200 en D1600 gehad, die zijn daar prima voor geschikt, maar Boss of Yamaha hebben ook prima modellen. Dit soort machines werken met songs, dus 1 song bevat alle instellingen van alle tracks (max 12 of 16), insert effecten, master effecten, EQ en zijn via program changes aan te sturen. Last but not least, je hebt gelijk een mixer met line en Mic ingangen + Phantom

Hey Sjaak,

Ik was net tot dezelfde conclusie gekomen.
Ik heb een Roland VS-880 gehad, maar vorig jaar verkocht (volgens mij had ie ook geen gescheiden uitgangen).

Ik kwam nu terecht bij de D888 van Korg, 40 Gb Harddisc, 8 in / 8 uit - lijkt me perfect.
Het enige wat ik nog wil uitzoeken is of ik snel tussen de songs kan switchen - eventueel met een midi-commando.
Ik heb de importeur maar vast een mail gestuurd met deze vraag.

Ik heb hier het beste gevoel bij, ik denk inderdaad dat een sampler, synth of workstation voor mij niet handig is, ook omdat ik dan nog een hele leergang door moet (kost veel tijd) en met Logic en een HD-Recorder kan ik al heel goed uit te voeten.

Toch bedankt allemaal!

Back