harware sequencer

UndErdOg

Shaken, not stirred
goedenavond allen
ik kom hier net een beetje aanwaaien op deze site, en ik geloof dat jullie mij wel ff kunnen helpen
ik ben een tijdje bezig met het maken van mn tracks in cubase, maar ik wordt af en toe helemaal gestoord van dat copy en paste werk en dat
F**king gepriegel. Nou wil ik een hardware sequencer gaan kopen of in ieder geval iets waarmee ik mn tracks kan bouwen zonder dat ik daarbij
cubase nodig heb, maar waarmee ik dan dus ook mn pc kan aansturen. Kan ik dan het beste een hardware sequencer kopen of zo'n roland MC dingetje ofzo.
Oja en et zou mooi zijn als ie ook nog een beetje kan samplen want ik werk nu met softsamplers maar dat vind ik niet zo relaxed. Is een RS7000 een goed idee
of een mpc of iets anders ik weetet niet.

hardware-sequencers die kunnen samplen:

Yamaha RS7000
Roland MC909
Akai MPC-range
Korg electribe ES1

Olaf

Re: harware sequencer

Origineel geplaatst door UndErdOg
...
.. ik wordt af en toe helemaal gestoord van dat copy en paste werk en dat
F**king gepriegel. ...
...

dat blijf je met een hardware sequencer ook houden. en over 't algemeen is een hardware seq. minder overzichtelijk met editten dan een computer.

De RS700 is idd een goede keuze, ik heb er ook een en ben er uitermate tevreden over.
Hij heeft meer functies en effecten (standaard) als een akai mpc. Ook kun je er 64 mb in stoppen in plaats van 32 in een MPC.
Hele leuke optie is om beats te slicen, zie dit als recycle in hardware. Leuk is dat je beat in realtime geremixed kan worden voor te gekke breaks, rolls e.d.
In een handomdraai maak je de leukste dingen.

Enige nadeel is dat het vrij lastig is om aan 32mb edo simms te komen (60ns) maar dit geldt uiteraard ook voor de andere samplers die genoemd worden.

PS: misschien is de MC909 een leuk alternatief als je een "nieuwe stijl" sampler/sequencer zoekt, maar die is een stuk duurder, voor ongeveer dezelfde opties.

Suc6 met je aanschaf,
Joris

Re: Re: harware sequencer

Re: Re: harware sequencer

Origineel geplaatst door oozi
dat blijf je met een hardware sequencer ook houden. en over 't algemeen is een hardware seq. minder overzichtelijk met editten dan een computer.

zelfde dacht ik ook....... een hardware sequencer gaat je niet ineens van de harde muziekarbeid verlossen....

Re: Re: Re: harware sequencer

Re: Re: Re: harware sequencer

Origineel geplaatst door olafmol
zelfde dacht ik ook....... een hardware sequencer gaat je niet ineens van de harde muziekarbeid verlossen....

Das vast waar, maar ik heb toch liever wat in mn handen en wat knoppen om on te rammen dan dat ik de hele tijd met mn muis moet klooien
Maar ik wist niet dat een hardware sequencer onoverzichtelijk ism is dat dan een erg groot nadeel?

Re: Re: Re: Re: harware sequencer

Re: Re: Re: Re: harware sequencer

...
Maar ik wist niet dat een hardware sequencer onoverzichtelijk ism is dat dan een erg groot nadeel?

't vereist enig aanpassen. k ben zelf echt een hardware-mens en ik vind 't persoonlijk veel fijner werken met een dedicated hardware seq dan met een pc. voor mij heeft 't gebrek aan overzicht op een HWSeq (op een MPC/RS/whatever zit je meestal op een LCDtje van pak-m-beet 12x6 cm te turen t.o.v. een 17"/19"/21" monitor..) 't voordeel dat ik de opbouw en 't verloop van een track veel beter in m'n hoofd heb en in de gaten hou.
je kan trouwens aan een MPC3000 en een MPC4000 wel een monitor hangen als je dat wilt.

maar 't ligt je of niet. daar kom je snel genoeg achter.

ik werk zowel op een RM1x (voorloper van de rs7000) als met software....het werkt gewoon anders..op de rm1x kom je idd iets sneller met ideetjes enzo omdat je wat minder last hebt van *teveel* mogelijkheden, maar arrangeren ed is echt veel handiger in software vinnik zelf.....maargoed..ligt ook aan je stijl van muziek enzo

Je kan natuurlijk ook een gewone hardware-sampler kopen en deze aansturen met andere software dan cubase of met een hardware MIDI-sequencer.

Een A-3000 is best wel een zeer goed ding om mee te beginnen : zeer veel mogelijkheden en 't kost 2de hands niet zo veel (+/- 600 €).
Als MIDI-sequencer zou je bevoorbeeld een Roland MC-300 of 500 kunnen aanschaffen (+/- 100€) of een iets recentere MC-50 of 80...
Ook leuk om live te gaan is een Alesis MMT-8.

Kijk het gaat me er eigenlijk om dat ik wat meer intuitief met mn ideetjes kan klooten, aangezien ik het altijd later kan perfectioneren met cubase. Dus het gaat me er zeker ook wel om dat ie ook een beetje in huis heeft qua sampler of ingebouwde synth. Een RS7000 lijkt me vrij prettig, alhoewel ik dacht dat een MC909 een betere sampler had. Of kan ik inderdaad beter een losse sampler en sequencer kopen?

Kijk het gaat me er eigenlijk om dat ik wat meer intuitief met mn ideetjes kan klooten, aangezien ik het altijd later kan perfectioneren met cubase. Dus het gaat me er zeker ook wel om dat ie ook een beetje in huis heeft qua sampler of ingebouwde synth. Een RS7000 lijkt me vrij prettig, alhoewel ik dacht dat een MC909 een betere sampler had. Of kan ik inderdaad beter een losse sampler en sequencer kopen?

Qua prijs en mogelijkheden, ben je beter met een losse sampler en een losse sequencer...
De sampler van de MC-909 of RS/7000 komt verre van in buurt van de A-3000 zijn mogelijkheden.
Een MC-909 gaat je 2000 € kosten, terwijl je voor 800€ een goeie MIDI-sequencer en een uitgebreide sampler hebt.

Het is natuurlijk jouw keuze wat je met je geld wil doen.

Aha ik zal mij es wat gaan documenteren ;)
kan iemand misschien wat namen van goede sequencers geven?
Oja en als het beter en goedkoper is om te splitsen, waarom zou je dan kunnen kiezen voor zon alles in één ding? Is dat eenvoudiger ofzo?

Oja en als het beter en goedkoper is om te splitsen, waarom zou je dan kunnen kiezen voor zon alles in één ding? Is dat eenvoudiger ofzo?

check je PB ;)

Tegenwoordig zijn er niet zoveel pure MIDI-hardware sequencers meer op de markt of ze zijn onbetaalbaar zoals de Multiplayer. De meeste mensen gebruiken enkel nog PC.
Door de lage populariteit van HW sequencers is hun prijs op de 2de hands soms ongelooflijk laag. Aangezien niemand ze moet hebben of het gewoon niet kennen.

Dingen om op 2de hands sites en winkels te zoeken :
Roland MC-300 (deze heb ik en kben er heel tevreden van)
Roland MC-500 (bijna net hetzelfde als de 300)
Roland MC-50 (mkII)
Roland MC-80
Alesis MMT-8 (Orbital gebruikt deze heel veel... is heel goed om live te gebruiken)
Yamaha QX-reeks (heb ik geen ervaring mee)
...en anderen

Omdat je zo'n sequencers meestal voor 75 à 150 euro vindt, is het misschien leuk om er een paar aan te schaffen die elk op een ander vlak beter zijn.

Als je apparte apparaten aanschaft kun je ook veel flexibeler werken. Die all-in-one doosjes zijn meestal alleen dance-georiënteerd.
Voor het prijsverschil met een MC-909 kun je jezelf er gerust nog een module, een drumcomputer en een simpel Behringer mengpaneel bijkopen.

Misschien is ztracker ook een idee... is een heel andere software seqencer dan cubase en het is helemaal gratis...

Het is een zogenaamde tracker... (ft2/impulse etc) maar dan puur voor midi misschien zegt je dat iets... ik zou het zowiezo ff proberen voordat je dure hardware aanschaft!

http://ztracker.sourceforge.net/

Als je toch voor hardware gaat lijkt mij de alesis MMT8 een goede deal ook vooral voor live gebuik... ehm... maar dat is geen sampler...

Qua gebruiks gemak gaat er nix boven een tracker vind ik maar ik gebruik ze dan ook al 13 jaar...

Druid

Ik had toch meer de neiging om een hardware sequencer te kopen, maar wegens het alom bekende GELDGEBREK
ben ik die tracker gaan proberen. maarrreuh ik snaper niets van. Ik heb gewoon braaf mn apparaten op mn pc aangesloten met midi, en in Cubase werkt het
perfect, maar die tracker krijg ik niet aan het werk
ik heb die ZT gedownload die druid mij aanraadde en ik heb mn instrument proberen te set-uppen maar het werkt niet. Manual lezen hielp niet
misschien iemand die bekend is met de zt een ideetje?

ZT

1. je moet in het setup scherm een paar van de midi out devices activeren (iets van f11 of f12)
2. selecteer in het instrument schrem (iets van f3/f4) selecteer patch/bank/midi channel en midi-out device
3. ram op qwerty en je zou je midi doos moeten horen...

Druid

PS:als ik meer tijd heb dan nu, maak ik wel ff een goede uitleg om je op weg te helpen met zt

Ik heb dat probleem met cubase ook dikwijls, maar langs de andere kant zo ik het nooit meer kunnen missen(ik bedoel sofsequencing)
Je moet gewoon leren van je te focussen op je muziek ipv op die editschermen en allerlei (teveel) mogelijkheden, ik heb dat ook moeten leren. Soms zet ik gewoon men scherm af, of draai ik men rug ernaar om dan de ganse song te horen of het verloop ervan ongemoeit af te luisteren. Dat scherm trekt je aan erheen te (blijven) kijken, fuck it!
Met een hardwaresequencer. ga je evenveel editeerwerk hebben maar na wat oefenen vlieg je door de menu's als kinderspel. Ik ken iemand die op zo'n roland MC-500 door de editeerfuncties als een wervelwind er doorheen gaat, om duizelig van te worden. Iemand die ook hardseq prefereerd t.o. soft.
Maar vergeet wel èèn ding niet, cubase voor atari en PC (VST) (niet SX) is de meest open sequencersoft die er bestaat.
Als je de proef wil doen, door eens met de hardwaresequencing te gaan werken, veel succes gewenst, sommigen zweren erbij, ik zou het ook wel eens willen proberen ooit. Maar cubase op atari geeft me zoveel voldoening dat ik het steeds uitstel.

:geslaagd:

Back