Platen Contract... waar moet ik op letten?

Wat een bullshit word hier gepost zeg!
Ik release regelmatig digitaal en er zijn genoeg labels die goed verkopen online
Exclusieve releases zijn ook niet raar, maar natuurlijk niet voor onbepaalde tijd
Meestal voor een aantal jaar ofzo.
Het ligt er gewoon heel erg aan wat voor muziek je maakt maar bv deadmau5 heeft erg veel tracks digitaal uitgebracht en mede dankzij dat is hij zo groot geworden.
Beatport maakt een aardige impact als je lang in de top staat.

Cd releases komen niet vaak meer voor bij sommige stijlen van electronische muziek.
anyways, ik zou me niet teveel zorgen maken. zorg iig dat je niet voor te lang tekent.
Mocht je echt beroemd worden ben je waarschijnlijk al een stuk verder en maak je veel vettere tracks. Dan gaan ze echt niet nog een keer je allereerste track uitmelken. en zo ja, wens ze veel success :P jij bent dan toch al beroemd.

Wat een bullshit word hier gepost zeg!
Ik release regelmatig digitaal en er zijn genoeg labels die goed verkopen online

Noem eens wat getallen? Hoeveel tracks en hoeveel geld was hier mee gemoeid? Hoeveel mensen kopen die tracks van jou (eventueel via een label)? Ik bedoel dit niet denigrerend of vervelend ofzo. Ik ben oprecht geinteresseerd.

Ik heb zelf m'n tracks op Itunes en aanverwanten staan. Zonder tussenkomst van een label. Je betaald overigens een maandelijks abonnementsgeld van ik geloof 7 dollar en een fixed fee van 25 dollar voor het uploaden van een album. Ik release alleen nog digitaal wanneer het voor m'n eigen label is. Ik release nog wel op andere labels maar dan altijd tegen een fixed fee per persing.

Ik heb zelf m'n tracks op Itunes en aanverwanten staan. Zonder tussenkomst van een label. Je betaald overigens een maandelijks abonnementsgeld van ik geloof 7 dollar en een fixed fee van 25 dollar voor het uploaden van een album. Ik release alleen nog digitaal wanneer het voor m'n eigen label is. Ik release nog wel op andere labels maar dan altijd tegen een fixed fee per persing.

Ok, en wat zijn zoal de opbrengsten? Hoeveel maal worden je tracks verkocht op Itunes (en aanverwanten?).

Tim

Een vriend van me heeft met zn album ongeveer 10.000 sales gehad op beatport alleen al
Dit red je nooit met cd als je techno/minimal produceert bijvoorbeeld
Misschien met iets toegankelijkere muziek wel (wat je thuis aan zet) maar in de EDM wereld is de digitale verkoop heel belangrijk

Een vriend van me heeft met zn album ongeveer 10.000 sales gehad op beatport alleen al
Dit red je nooit met cd als je techno/minimal produceert bijvoorbeeld
Misschien met iets toegankelijkere muziek wel (wat je thuis aan zet) maar in de EDM wereld is de digitale verkoop heel belangrijk

10.000 tracks verkopen klinkt goed. Wat voor opbrengs moet je dan aan denken? Hoeveel kost zo'n track per stuk dan?

Om je laatste vraag te beantwoorden. Ja
Mijn tracks kosten 0.99 dollar per stuk. Maar worden ook in packages verkocht en dan is het weer minder. Ook wordt er betaald voor streams. Hou wel rekening met abonnementsgeld enzo. Ik sta bijv ook op Juno.co.uk en daar is het weer wat duurder maar heb je ook de keus uit verschillende kwaliteiten MP3's of WAV files. Met Juno heb ik een 75% deal.

beatport verkoopt ze voor 2 euro per stuk
meestal is het een 50/50 % deal met het label dus je houd niet super veel per track over
Zoiezo gaat bij mij releasen niet om het geld maar om de promotie
Als je een grote naam hebt krijg je meer gigs voor meer geld = veel meer profits ;)
Heb ook wel een paar cds gereleased voor een fixed bedrag, meestal rond de 400 ofzo
maar deze hadden bijna altijd moeite met uberhaupt het break even punt te bereiken. en dat ligt nog onder de 1000 copys.

Back