SPD-s of Sampler-Controller combi?

sanderdnb

Ingeburgerd
Ik wil graag mijn akoustische drumstel een beetje verrijken met wat samples. Op het eerste gezicht, lijkt de Roland SPD-S daar de perfecte oplossing voor. Sampler, en controlpad ineen. Nadeel is echter, dat hij vrij duur is, en niet vaak in de marktplaats-sectie voorkomt.

Nu had ik het idee, om misschien een sampler te kopen, een wat basic model (Yamaha a3000, wat lagere Akais, etc) en daar een drumcontroller naast te zetten. (Alesis Controlpad lijkt me wel wat, of een old school Octapad)

Ik heb veel ervaring met samplen, van mijn MPC2000xl, en ik ik vind het ook niet erg als het niet te simpel is.

Mijn vraag is dus, wat is een betere keus? En als je de tweede optie aanraadt, wat zijn dan geschikte samplers/controllers?

Hoi

Ik heb niet veel ervaring met hardware samplers (zie mijn hulpvraag in de andere post, misschien kan jij me helpen) maar die SPD-S wil ik zeker afraden. De dynamiek van het ding is heel slecht. Roland zegt nu ook dat het een toestel is om samples met de starten en te stoppen. Niet echt om serieus mee te drummen. Ook is de capaciteit beperkt tot kaartjes van 512 mb. Niet doen dus....

?! Wat een onzin die laatste post...naar mijn mening dan. Ik heb zelf in verschillende sets van mensen de SPD-S geimplementeerd, zowel stand-alone als als controller. Doet alles wat ie moet doen, wat ze zeggen dat ie moet doen en goed ook...draait ook mee met menig live-band/wereld tours, zowel als inderdaad remote voor het instarten van backing-tracks, triggeren van samples, switchen van weet ik veel wat...maar ook zeker als instrument, en de dynamiek is goed alleen is het net als met 2 verschillende type gitaren: je moet je spel er op aanpassen. Zelfde met verschillende soorten toetsenborden, andere drumhardware, mac of pc enz...hij heeft de volledige 128 stappen, en die zijn heel goed bereikbaar met je spel stokken en handen.

Zo'n ding is niet bedoeld als vervanging van je drumstel, en als je hem zo gebruikt en dan niet tevreden bent is dat een ding dat meer met jou te maken heeft dan met die SPD-S. Het is een tool, een toevoeging op je assortiment klankkleuren. Super compact en handig, en die 512Mb is 16x zoveel als een MPC-2000xl volgeladen;-)

Nogmaals is mijn mening, en ik denk van een heleboel anderen: beknibbel niet op goede gear en ga voor die SPD-S. Ga maar eens berekenen hoeveel je kwijt bent als je gaat voor losse gear. Dan moet je je setup gaan samenstellen, losse onderdelen vervoeren, programmeren zodat alles samen goed loopt en blijft lopen...en dat alles om straks 100,- euro uit te sparen? Wacht dan gewoon nog even tot je je dat geld wel uit kan geven, is verstandiger.

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de replys! Ik ga het apparaat inderdaad niet gebruiken als vervanging van mijn drumstel (hoogstens misschien een keer als ik om 3 uur 's nachts zin heb om te drummen) maar echt als een aanvulling.

Ik wil een beetje de richting in van mensen als Micheal Schack (die dan een SPD-S gebruikt) en the Prodigy (alhoewel ik wel iets meer akoustisch wil blijven als the Prodigy). Ik zal daarom ook niet echt veel akoustische samples gebruiken, misschien wat percussie, maar ik ga vooral voor dingen als 808 geluiden, en misschien wat lo-fi samples.

Ik denk daarom ook dat ik gewoon wat van mijn gear verkoop (Korg Kaossilator, Korg PadKontrol anyone?) en dan met dat extra geld een SPD-S koop.

Ik denk dat je er ook goed aan doet...en als je echt een soundje wel beter wilt controlleren en je dat echt echt echt niet lukt op 1 van de 9 pads dan zeg ik; goede Ddrum Pro trigger en een extra snare/tom + stand met danwel je gewone slagvel of een mesh head vel erop en gaan!!

Hmmm er is nou een deal op marktplaats:

SPDs + kick pad + hihat pedal voor 450.

Wel 220 km ver weg.

Ga gewoon voor een losse SPD-S en vergeet die Kickpad en HiHat...die kickpad ga je toch niet gebruiken in je setup schat ik zo in, en de hh...tja

Ik zeg los, en wanneer je wilt en het nodig acht een goede pad/trigger en mesh head erbij...lasts longer, en je betaald nu wel voor iets dat je niet gaat gebruiken denk ik. Er staan er meerdere op zie ik, bied 300,- wacht op een tegenbod, vraag of ze opsturen (onder rembours) en doen.

Back