Aansluiten (muziek)keyboard & modules

musfrnd

Nieuwkomer
Sorry, een paar beginnersvraagjes:
1. Mijn keyboard en modules hebben 2 aparte audio-uitgangen: L en R.
Sluit ik deze nu aan op mijn mixer m.b.v. zogeheten TS-kabels, of moeten dit (of is het beter om) zogeheten TRS-kabels zijn?
2. Maakt het daarbij nog uit of ik daarbij gebruik maak van 2 mono-ingangen van de mixer (naar links en rechts gepanned), of van L/R stereo-ingangen?
3. Gebruik maken van 2 mono-ingangen van de mixer (naar links en rechts gepanned), of van L/R stereo-ingangen maakt, voor de kwaliteit van het geluid/weergave etc., niet wezenlijk verschil?
(Dit in het geval je niet genoeg L/R stereo-ingangen hebt).
4. Is het signaal dat uit de (afzonderlijke) L- en R-uitgangen van een (muziek)keyboard en/of module komt nu een mono-signaal of een stereo-signaal?
Hartelijk bedankt alvast voor alle antwoorden!
Jan

Sorry, gelijk een vraag terug; wat voor een keyboard/mixer heb je?

1. TS in de meeste gevallen - balanced outputs op synthesizers zijn niet gemeengoed voor zover ik weet.
2. Nee.
3. Nee; het is alleen zo dat de EQ op de stereo-input vaak niet zo uitgebreid is (3 ipv 4 knopjes)
4. Stereo. Het kan wel zijn dat het in het keyboard zelf mono is en pas dankzij chorus of reverb stereo wordt; zonder die effecten kunnen L en R hetzelfde zijn. Hoeft niet overigens.

Keyboard is een Yamaha PSR9000, module een Roland JV-1010 en de mixer een Tapco 260FX.
Bedankt alvast voor de voorlopige antwoorden!
En je stelt "balanced geen gemeengoed op synths", ter lering ende vermaak: op wat voor apparaten zijn ze dat (meestal) wel?
Jan

Keyboard is een Yamaha PSR9000, module een Roland JV-1010 en de mixer een Tapco 260FX.
Bedankt alvast voor de voorlopige antwoorden!
En je stelt "balanced geen gemeengoed op synths", ter lering ende vermaak: op wat voor apparaten zijn ze dat (meestal) wel?
Jan
De meeste pro apparaten hebben gebalanceerde in/outs zoals mengtafels, preamps, EQ's, Compressors, FX

Back