Beginnen met songwriting

0keys

Stoer lid
Ik heb nog vrijwel geen ervaring met muziek maken. Weet de noten te benoemen op een piano maar dat is het. Wel Cubase in bezit maar nog geen echt gebruik van gemaakt.

Ik wil heel graag beginnen met “muziek maken”.
Vaak heb ik een stukje muziek in mijn hoofd, tekst,melodie. Nu wil ik dit dus ook echt gaan uitvoeren, componeren.

Het gaat vooral om pop muziek.
Wat raden jullie mij aan aan om te beginnen met songwriting?
Curssusen volgen? Welke?

Piano lessen nemen?

Mijn uiteindelijke doel is om zelf een demo te kunnen produceren van mijn eigen liedje.
Het liefst wil ik zo dit zo snel mogelijk kunnen ;).
Daarom stel ik deze vraag hier, zodat ik weet waar ik aan toe ben, en welke stappen ik het beste kan nemen.

piano of gitaar leren spelen, al is het maar basic, scheelt wel HEEL veel. Het is niet noodzakelijk, maar zal je wel helpen. Het wijst zichzelf eigenlijk: piano les of gitaar les nemen. Geen rocket science.

Overigens, heb je Cubase "in bezit" of heb je Cubase gekocht? Wel zonde om 400+ euro uit te geven aan software en er dan niets mee te doen...

piano of gitaar leren spelen, al is het maar basic, scheelt wel HEEL veel. Het is niet noodzakelijk, maar zal je wel helpen. Het wijst zichzelf eigenlijk: piano les of gitaar les nemen. Geen rocket science.

Overigens, heb je Cubase "in bezit" of heb je Cubase gekocht? Wel zonde om 400+ euro uit te geven aan software en er dan niets mee te doen...

gekocht, ik heb heb cubase 4 essentials. Die was 150 euro (als ik het goed herinner:confused:).

Heb ook music maker, maar dat loopt vaak vast. En mijn midi keyboard heeft gigantische vertraging.

Zit er aan te denken om een workstation te kopen, zoals de Fantom G8.
Dit is wel een grote investering dus wil liever eerst wat meer leren te componeren/produceren voordat ik van alles in huis ga halen.

cubase 4 essentials is een prima start om je eigen tracks te kunnen maken. Ik zou nog geen dure synth kopen zolang je niet zeker weet dat je daar jaren plezier van gaat hebben.

snel je eigen tracks kunnen maken moet niet zoheel moeilijk zijn volgens de volgende methode:
- drumloops gebruiken
- akkoorden kaart kopen bij de muziekwinkel (of via online sites akkoorden uitzoeken).
- wat theoretische kennis opbouwen hoe cubase werkt en wat latency is en hoe je dit op moet lossen
- vst's leren gebruiken

als je akkoorden kunt benoemen voor je eigen liedje ben je een heel eind, je hoeft niet eens te kunnen spelen, want intekenen wil net zo goed als starter. Om een beetje te leren met akkoorden omgaan zou je eens bestaande liedjes kwa akkoorden kunnen gaan ontleden, zo leer je het het snelst denk ik.

dus bijvoorbeeld, altijd is kortjakje ziek :D doodsaai, maar probeer maar eens om die akkoorden als starter uit te vinden.

Tip: hou het in het begin vooral bij hele simpele liedjes die je door en door kent, het heeft echt geen enkele zin om bijvoorbeeld Soul of funk liedjes te gaan zitten uitzoeken kwa akkoorden, daar kom je als starter zonder theoretische achtergrond niet uit.

als je akkoorden kunt benoemen voor je eigen liedje ben je een heel eind, je hoeft niet eens te kunnen spelen, want intekenen wil net zo goed als starter. Om een beetje te leren met akkoorden omgaan zou je eens bestaande liedjes kwa akkoorden kunnen gaan ontleden, zo leer je het het snelst denk ik.

Dit is denk ik het belangrijkste als je alles zelf wilt doen.
Tenminste, ik lees door de regels heen dat je het allemaal zelf wilt doen.
Je zou ook kunnen overwegen om iemand anders erbij te nemen die een instrument kan bespelen en muzikale kennis heeft. Ga samen met hem/haar aan je teksten en muzikale ideeën zitten om deze uit te werken.
Ik denk dat je muzikale basis er wel eerst moet zijn alvorens je je stort in de wereld van produceren, opnemen en editten op de computer.

begin bij de basis. Leer een muziekinstrument te bespelen. Zou wel les nemen, daar leer je heel veel van. En geeft meer feel aan je geluid. Je kunt het ook zelf doen natuurlijk, maar dan heb je geen feedback of je het goed doet of niet. De techniek zoals midi en Cubase leer je wel op je weg. Je loopt vanzelf wel tegen problemen aan die je op wilt lossen. Een boek kopen waarin studiotechniek wordt behandeld is zeer ok. Zoek maar even op dit forum op ' boek' ;-)

en om je nog even gek te maken:

http://www.kvraudio.com/ratings.php (installeer niet alles, leer programmeren?)
http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm
http://tweakers.net/ (voor je toekomstige computer ellende)
http://www.popschoolmaastricht.nl/ (veel info over van alles, cool. staat ook eer artikel over songwriting)

less is more

begin bij de basis. Leer een muziekinstrument te bespelen. Zou wel les nemen, daar leer je heel veel van.
Juist, dit. Als je jezelf niet kunt uitdrukken op je instrument frustreert het alleen maar. Ken je akkoordprogressies; speel veel bestaand werk na (een schrijver heeft zelf ook genoeg boeken thuis).

Heb ook music maker, maar dat loopt vaak vast. En mijn midi keyboard heeft gigantische vertraging.

Dat heet latency en heeft met je geluidskaart te maken. Haal jezelf een goedkope kaart (een E-mu 0404 of M-Audio 2496, nieuw of tweedehands) en dat probleem is opgelost.

Zit er aan te denken om een workstation te kopen, zoals de Fantom G8.
Dit is wel een grote investering dus wil liever eerst wat meer leren te componeren/produceren voordat ik van alles in huis ga halen.
Zo'n ding heb je voor lessen niet nodig; je kunt al vooruit (en beter zelfs) met een goedkopere digitale piano, omdat wat de Fantom doet ook al opgevangen kan worden door je Cubase. Sterker nog, het is een beter idee om niet gelijk zo'n joekelbak met bioscoop en lampjes te kopen omdat het voornamelijk afleidt.

Latency is redelijk opgelost, heb de asio4all driver nu geinstalleerd. Eerst werkte dat bij mij niet maar nu dus wel :).

Ik heb nog een vraag waar ik niet echt uit kom.

Ik probeer nu beats te maken. Probeer na te doen wat ik op youtube andere mensen zie doen.
Mijn vraag is,
Stel je maakt een drumloop, hoe bevestig je daaraan dan de bass lijn, wat piano stukjes?. Bij mijn zijn het nu echt 3 afzonderlijke stukjes "muziek" die totaal niet samen klinken.

Wat is zeg maar DE of een manier om een geheel te creëeren?,
(ja ik ben een echte beginner;) )

Nou, post dat eens als demo, dan, dan zeggen wij wel of het niet klinkt en wat je moet doen.

Hoogstwaarschijnlijk klinkt het niet samen omdat je niet genoeg na hebt gedacht over welke noten bij elkaar passen, en of die bas er uberhaupt wel in hoort. Of dat de akkoord-overgangen veel te hortig en niet fijn bij elkaar klinken.

De makkelijkste manier om een geheel te maken is om er voor te zorgen dat het goed klinkt als je het zonder verdere fratsen op de piano speelt, en als het dan goed klinkt heb je een redelijke kans dat het dat ook gaat doen als je het gaat arrangeren voor meerdere instrumenten. Drums komen dan vanzelf wel.

De Youtube-beats zijn vaak al voorgekauwde samples waarvan je er een stuk of 4-5 uitkiest en dan in de sequencer mikt. Bij het bakken van beats wordt er ook niet altijd genoeg nagedacht over de rest; de akkoorden of overige begeleiding moet zich maar er naar schikken en het goed vinden.

Er is geen "how do I write songs". Er is wel een schat aan kennis, waarvan muziektheorie een heel belangrijk stuk is, die je kan helpen liedjes te schrijven.

Back