16 bit dittering

dat doe ik ook normaal intern 32float is met een interface eraan 24.
maar vraag me dus af hoe dat met die sample cd's is daar staan allemaal 16 bits op zoals vec etc.
dan zijn die dus allemaal al een keer gedithered en er word altijd gezegd dither niet vaker als 1 keer

ik heb in internal mixing gelezen dat 32 bit ipv float nog beter is.. maar wanneer kun je hier in opnemen?
want audiointerfaces gaan maar tot 24. hoe wordt dit dan gedaan?

of ze zijn vanaf het begin in 16 bit gemaakt/opgenomen.
Maargoed, je moet er niet teveel op gaan mierenneuken, mensen horen vaak het verschil niet eens tussen 320kbps mp3's en cd tracks.
Dat verschil is nog groter dan het 24 -16 bit verhaal.

hoe kun je opnemen in 32 bit dan en dan bedoel ik niet float

niet dat ik dit zelf wil gaan doen, maar wat gebruikt men hiervoor want met een interface als bijv maudio kan dit niet

Ik denk dat er nog geen 32 bit audio-interfaces bestaan.
Wat ik me nog goed herinner uit de Steinberg Cubase manual is,dat ze aanraden te bouncen in 32 bit floating omdat alle interne effecten in 32 bit floating werken,daarom als je wat audio files met interne effecten bounced naar 24 bit,deze files niet hetzelfde klinken.
Met een oudere versie van Logic (op pc) viel dit nog meer op als men bounced,omdat die toen niet de optie had om 32 bit te bouncen.

ik heb hier een cdtje van tischemeyer met 32 bit files erop. en dan geen float, maar hoe neem je op in die kwaliteit

of ze zijn vanaf het begin in 16 bit gemaakt/opgenomen.
Maargoed, je moet er niet teveel op gaan mierenneuken, mensen horen vaak het verschil niet eens tussen 320kbps mp3's en cd tracks.
Dat verschil is nog groter dan het 24 -16 bit verhaal.

Ja dat lijkt mij ook zo ongeveer. Bij 320kbps mp3 gooi je ongeveer driekwart aan informatie weg ten opzichte van een wav file of cd (=1411 kbps). Ondanks dat ik het bij een blinde test waarschijnlijk niet zal kunnen zeggen wat wat is, rip ik mijn originele cd's toch liever naar wav voor op mijn harde schijf. Is meer een gevoels ding. Ik weet dat 320 kbps ook gewoon goed klinkt, maar toch..

Bij ditheren van 24 naar 16 bit wordt er alleen héééél weinig ruis aan het signaal toegevoegd om afrondingsfouten in de hele zachte passages te "maskeren". Eigenlijk is het voor bijna alle "populaire" muziek gewoonweg niet hoorbaar. Vooral omdat er flink gelimit, gecompressed wordt en er praktisch geen zachte passages voorkomen. Als er tegenwoordig een dynamisch verschil van 12dB zit tussen RMS en Peak, (en dat is nog bescheiden tegenwoordig) zal je die halve dB (ofzoiets) aan dither vanaf je ruisvloer echt niet gaan horen.. Als je klassieke muziek of iets anders met zeer stille passages dithert zal het wel meer uitmaken.

just my 2cents :)

ik heb hier een cdtje van tischemeyer met 32 bit files erop. en dan geen float, maar hoe neem je op in die kwaliteit

Met een audio interface die dat ondersteunt. Ik ken er geen, maar ze zijn er vast, want er zijn D/A-convertor chips die 32 bit integer ondersteunen. Je kunt natuurlijk ook de output van een VST synthje samplen op 32 bit.

Ik betwijfel echter hoeveel nut het heeft. Het verschil dat het 25e bit maakt is waarschijnlijk een stuk kleiner dan de amplitude van de ruis waar je mee te maken hebt als je analoge signalen gaat opnemen. Zie ook de uitleg van deze meneer hierzo:

http://recordingquestions.com/quest...32-bit-audio-recording-on-the-computer/26#507

Neemt niet weg dat 32 bit misschien wel nuttig is als je ook hele harde signalen wil kunnen opnemen zonder te clippen en zonder het signaal terug te brengen tot een iets redelijker niveau. Voor de luie mens dus:P Maar 24 bit is al voldoende om tegelijk de krekels langs de landingsbaan redelijk luid op te nemen en een Boeing 747 5 meter boven je mic niet te laten clippen:P Maar dat wil je alleen als je bioscoopbezoekers letterlijk en gegarandeerd doof wil maken:D

(Maar aangezien 24 bit als 32 bit wordt opgeslagen (dat is efficienter) en 32 bit DACs steeds goedkoper worden, denk ik dat we uiteindelijk wel veelvuldig 32 bit audio interfaces gaan zien. Maar of je wat aan hebt...?)

ik heb net een 32 bit float in het gratis audicity geladen en daar links bij opties voor 16 bits gekozen. zie plaatje

weet iemand wat er nu gebeurt

1. dither
2. truncatie
3. audicity laat aaleen het bereik door totmet de 16 bit..??

volgens mij als ik de sample zelf al int project in 16 zet en dan exporteer als 16 geen dither? deze funcie heb ik niet in fl om een sample op 16 te laten en een ander bijv 32

waarom zou je het zo niet met een heel nummer doen lijkt me beter als ditheren, ik bedoelzo,, exporteren als 32 (bij mij uit FL) importeren in audicity als 16 en dan ook exporten als 16

en hetzelfde zou dan ook voor de samplerate zo zijn

Attachments

• audycity.JPG
    audycity.JPG
    43,3 KB · Bekeken: 110
Laatst gewijzigd:
ik heb net een 32 bit float in het gratis audicity geladen en daar links bij opties voor 16 bits gekozen. zie plaatje

weet iemand wat er nu gebeurt

Wat ie doet kun je zelf instellen in het preferences menu onder quality. Geen idee hoe die menus in het Nederlands heten.

Back