D-20 naar D-50 migreren

jegelie

EM hobbyist
Hoi,

Weet er iemand of er een (liefst gratis) editor voor de D-50 bestaat voor de mac?

Ik moet nl. een berg sounds van een Roland D-20 overzetten naar een D-50. Er zijn verschillen in het sound-design: de filter klinkt anders, de uitlooptijd van de envelopes is langer op de D-50 en hij heeft een uitgebreidere instelling in de envelopes, in de D-20 zit een bug(?) in de Pulsewidth-waarde (van 0 tot 50 is de pulsewidth 50%)... o ja, en de D-50 ruist veel meer dan de D-20. Maar toch laat het zich doen - ik heb er een paar overgezet en ze klinken nagenoeg hetzelfde. Of mooier, met de aftertouch.

Maar met het knopjes-klik-scenario dat ik nu hanteer ben ik een half uur per patch bezig. Vooral ook omdat het edit-model van de D-50 zo mogelijk nog krommer in elkaar zit dan bij de D-20. Bij de D-50 heb je een patch, met een uppertone en een lowertone, en die hebben elk twee partials. Bij de D-20 edit je gewoon een tone met vier partials, die dan ook gewoon alle vier naast elkaar staan. Zet je ze alle vier aan, dan kun je dus de waardes van ze allemaal tegelijk veranderen (noem dit parallel). Bij de D-50 zie je jezelf constant dezelfde waarde in één van de vier partials invoeren (noem dit serieel).

Met een editor (en nee, een PG-1000 zit er niet in helaas) lijkt mij dit makkelijker, omdat ik dan meer overzicht heb. Iemand raad? Misschien is er wel een D-20-to-D50 converter...

in de D-20 zit een bug(?) in de Pulsewidth-waarde (van 0 tot 50 is de pulsewidth 50%)...
die snap ik niet helemaal, 50% IS toch gewoon het maximale? want bijv. 10% is gelijk aan 90%...
of bedoel je dat ie pas vanaf 50 oploopt en tussen 0 en 50 gewoon op 50 blijft staan?

ik weet wel dat de D-5 bijv een bug heeft qua LFO, als je de toets los laat is de diepte ineens weg en hoor je de LFO niet meer dus... is dat bij de D-20 ook zo? aangezien de 5, 10 en 20 identiek zijn qua engine...

de D-50 blijft toch wel mijn persoonlijke favoriet onder de D's...

Emagic had vroeger een editor voor de ATARI. Deze werkte op de D10/20 en de D50 en kon viceversa ook converteren. Ik gebruikte zo allerlei D50 geluiden op mijn D10. Werkte vrij goed.

die snap ik niet helemaal, 50% IS toch gewoon het maximale? want bijv. 10% is gelijk aan 90%...
of bedoel je dat ie pas vanaf 50 oploopt en tussen 0 en 50 gewoon op 50 blijft staan?

Van 0 tot 50 hoor je het typische "uuu"-geluid van een 50% puls-golf. Daarboven ga je pas naar de typische "iiii"-klank (richting 99% puls-golf).

Bij de D-50 betekent 0 "uuu", en 100 "iii".

ik weet wel dat de D-5 bijv een bug heeft qua LFO, als je de toets los laat is de diepte ineens weg en hoor je de LFO niet meer dus... is dat bij de D-20 ook zo? aangezien de 5, 10 en 20 identiek zijn qua engine...
Geen idee - nooit geprobeerd zo. Moet ik eens nakijken.

Ja, inderdaad. Bij "Resosweep" (weet niet of dit nog wel een standaard patch is) hoor ik hem duidelijk "zingen" tot ik de toets loslaat - dan klinkt hij vlak uit...

Laatst gewijzigd:
Ik ben ze toch maar met het handje aan het overzetten.
Kei-leuk. Maar zo leer ik het snelst de D-50 in de vingers te krijgen. Mij vallen een aantal dingen op:

De D-20 heeft 256 samples aan boord; de D-50 maar 100. Dus een hoop sounds kan ik niet overzetten (jammer, want ik heb net 1 signature sound die ik wel vaak gebruik, die gebaseerd is op de D-20 PCMs die net niet in de D-50 zitten. Dat wordt dus een paar sampeltjes trekken).

De D-20 heeft zoals ik al zei 4 partials naast elkaar, de D-50 twee in elke tone. Bij de D-20 kan ik de 4 partials elk hun eigen Pitch-envelope meegeven; bij de D-50 is de P-Env enkel per tone (dus per twee partials tegelijk) in te stellen.

De D-20 heeft 13 structures (manieren om de partials te mixen), de D-50 maar 7. De eerste heeft bv. de mogelijkheid om twee "analoge" ("S") of PCM ("P") kanalen appart op het linker- en rechter-stereo-kanaal te zetten, de laatste kan ze enkel mono mixen (is wel d.m.v. de ingebouwde chorus op te vangen).
En er zijn vier extra ringmodulatie-mogelijkheden bij de D-20.

Bij de D-50 is de filter-waarde iets anders (logaritmischer?) dan bij de D-20, alsmede de TVF-Env-Depth. En de tijden (T-waardes) van alle envelopes klinken langer uit.

De TVA en TVF envelopes hebben bovendien een extra level en time op de D-50, waardoor ik bij het overzetten dus steeds T3 op 0 en L3 gelijk aan het Sustain-level moet zetten.

Kortom, bij het klakkeloos overzetten van de waardes van de D-20 naar de D-50 krijg ik een marginaal aftreksel van het origineel, maar na wat meer tweaken krijg ik een sound die identiek aan het origineel is, maar evenwel de D-20 de kamer uit blaast. De D-50 klinkt gewoon veel vettiger. Echt lekker.

Wel jammer van die ontiegelijk harde ruis bij zwaar gefilterde bassen... Die hoor ik op de D-20 echt niet. Zijn er andere D-50 gebruikers die dat ook zijn tegenkomen? Of is dat in dit geval een beetje een kneusje...

Ja, inderdaad. Bij "Resosweep" (weet niet of dit nog wel een standaard patch is) hoor ik hem duidelijk "zingen" tot ik de toets loslaat - dan klinkt hij vlak uit...
waardeloos niet? :erm:

De D-50 klinkt gewoon veel vettiger. Echt lekker.
yup, de D-50 is master D

Wel jammer van die ontiegelijk harde ruis bij zwaar gefilterde bassen... Die hoor ik op de D-20 echt niet. Zijn er andere D-50 gebruikers die dat ook zijn tegenkomen? Of is dat in dit geval een beetje een kneusje...
volgens mij is de D serie ook niet echt bij uitstek bedoeld als bass synth, meer voor de complexe mid sounds... pads, strings, en dat soort shit...
zo heeft elke synth zijn charme en gebreken...

waarschijnlijk een open deur ..

waarschijnlijk een open deur ..

.... maar ik neem aan dat het filter van de D50 niet alleen een ander (logaritmisch) karakter heeft maar ook bijv. "krachtiger", "ronder", "analoger", "voller" etc. klinkt ?
Zeg maar een betere VA uitvoering van een filter dan het filter van de D20 ?
En de aliasing is denk ik ook minder op de D50 ? Bij de D20/D10 is dat soms bizar erg.

.... maar ik neem aan dat het filter van de D50 niet alleen een ander (logaritmisch) karakter heeft maar ook bijv. "krachtiger", "ronder", "analoger", "voller" etc. klinkt ?
Dat beam ik.

Zeg maar een betere VA uitvoering van een filter dan het filter van de D20 ?
En de aliasing is denk ik ook minder op de D50 ? Bij de D20/D10 is dat soms bizar erg.

Neu, is ongeveer even erg, maar met de EQ en de Reverb van de D-50 haal je dat een beetje eruit. Ik heb één patch die zwaar leunt op het aliasen, en ik heb de EQ toch binnenstebuiten moeten zetten om het op de D-50 ook goed tevoorschijn te toveren. Maar wederom met de beloning van een vollere vettere sound, en een klein pakske ruis gratis.

Ik ben wel blij met die D-50 - de ruis hoort overigens een beetje bij mijn "genre". Allez, als men het "kosmische achtergrondstraling" noemt kom ik er wel mee weg :geslaagd:.

En spelenderwijs kom ik af en toe een sound tegen die het OMG-gevoel loskloppen. Daar kan soms zelfs mijn JX-3P een puntje aan zuigen. Inderdaad vooral met pads. Bassy seqs maak ik toch liever op de JX (off topic: zwaar onderschat beest trouwens, klinkt daarin beter dan de grotere broer JX-8P).

Ok heb nog even zitten zoeken. Het programma van C-lab (later emagic) wat ik heb heet Explorer 32. Dit is inmiddels shareware geworden en is te downloaden op:

http://gem.win.co.nz/hall/search.php?terms=gem

Je hebt er natuurlijk wel een atari st voor nodig om het te gebruiken. Alleen al voor dit programma is het waard om er een aan te schaffen!! Ook zou je kunnen proberen of het programma draait onder een emulator als STEEM. Het is absoluut de beste editor voor de D50 die ik ben tegengekomen, en ik verkoop mijn exemplaar dan ook niet.(Wil hem wel ruilen voor een MOOG voyager of zo:engel:) Als het je lukt om hem op je pc werkend te krijgen is dat de tijd absoluut meer dan waard. Kom je er echt niet uit en heb je erg veel sounds dan ben ik bereid om ze hier met het programma te converteren.(omgeving R'dam) Moet daarvoor wel eerst mijn atari opzoeken en aansluiten, en daar heb ik pas tijd voor in de vakantie(over een week of 3) Check dit programma iig en laat even weten op het forum van hoe of wat.

edit: zie een atari voor 20 euro op marktplaats staan, op dit forum stond er laatst ook eentje

Laatst gewijzigd:
En spelenderwijs kom ik af en toe een sound tegen die het OMG-gevoel loskloppen. Daar kan soms zelfs mijn JX-3P een puntje aan zuigen. Inderdaad vooral met pads. Bassy seqs maak ik toch liever op de JX (off topic: zwaar onderschat beest trouwens, klinkt daarin beter dan de grotere broer JX-8P).
ik vind de jx3 ook nog redelijk stoffig in het laag maar idd minder dan een jx8
maar goed, zoals al eerder gezegt: elk synthje heeft haar charmes en gebreken.
er hoeft niet uit elke synth verplicht een dikke bas te komen nutuulk...

@sixtrak: Huh? Hè? Ik zei toch dat de 3P beter doet in het gefilterd laag dan de 8P? ... Maar goed - ik heb een JX-8P dan ook nog niet aan mijn mischpult gehangen hier, dus een 1-op-1 vergelijking heb ik niet echt.
Magoe, waar het om ging: de D-50 klinkt beter erbij dan de D-20. Alhoewel ik ook soms echt lekkere rauwe vis uit die laatste tover.

@DaVince: Ik wil echt niet de toer op om een Atari aan te schaffen voor dat doel. Mijn buro is zo al te klein, en ik ben vroeger met een Falcon 030 begonnen. Was al blij dat ik die draak veel te duur verkocht heb en een Macintosh Performa 6200 er voor in de plaats heb gezet (wat een geld kostte zo'n bak toen nog! Vooral met Cubasis erbij.). Begrijp me niet verkeerd; ik draag Atari Tos en MiNT een warm hart toe, maar hardwarematig was de Falcon dikke knudde. Vooral SCSI was een ramp.
Enfin, op Mac ben ik gebleven - moet niet hebben van Windows. Daar ga ik verder niet op in, en IK HOOP ANDEREN OOK NIET (OMG, niet weer zo'n puberale win-mac-oorlog).
Ik ga nu niet achter een emulator aan die ook nog eens MIDI-poorten ondersteunt, en dan nog eens achter TOS-Rom-images, ...want ik merk dat de handmatige manier dan wel tedious is, maar de resultaten zijn goed (of beter).
En ik krijg die D-50 nu lekker snel in de vingers. Alhoewel ik vaak afdwaal en mijzelf weer betrap op een jamsessie tussen D-20 en D-50. Met de nodige AU-effecten erachter... Nugoed, des te vintager wordt de D-20, haha.

Back