Studio bouwen in garage.

Mindhunter

Ouwe rot
We gaan op zeer korte termijn onze studio verhuizen naar onze garage.
Het is een enkelmuurs garage met een dakleren dak.

Nu heb ik veel gelezen over isolatie, maar het meeste gaat over isoleren van slaapkamers/zolders etc...

Nu heb ik hier: http://forum.bouwlink.nl/isolatie/garage-isoleren-t1464.html een topic gevonden over het isoleren van een enkelmuurs garage.

Hier heeft iemand de volgende methode:

Buitenmuur(halfsteens)-luchtspouw (2,3cm)-dampopen folie-steenwol(ca10cm)in een regelwerk-dampwerende folie- houtplaat(18mm)-gipsplaat(12,5mm).

Echter wij willen een ruimte in de garage bouwen met Ytong blocken (van die witte blokken)

Is deze volgorde dan goed?:

Buitenmuur(halfsteens)
Luchtspouw
Damopen folie
Steenwol
Ytongblokken
Gipsplaat

Of hebben jullie nog tips.

Foto's volgen snel!

Als je met Ytong aan de gang gaat is gewoon stucwerk wellicht een beter idee. Gips zit (denk ik) in het oorspronkelijke lijstje in voor de massa, omdat die houten plaat met regelwerk zelf niet zo zwaar is.

Ik dacht dat gipsplaat weer net wat beter was qua isolatie dan gewoon stucwerk.

Dus volgorde tot nu toe:

Buitenmuur(halfsteens)
Luchtspouw
Damopen folie
Steenwol
Ytongblokken
Stucwerk

Thanx

Ik heb mij studio ook in de garage gebouwd.
Buitenmuren halfsteens
Regelwerk rechtstreeks daarop aangebracht met zo min mogelijk contactpunten.
Een rubber van plm 2 cm dik tussen ieder contactpunt.
Steenwol met de hoogste R waarde die er te vinden is van 30mm dik met dampwerende folie.
Gipsplaten met ook weer zo min mogelijk contactpunten en weer die rubbers ertussen.
Zelfde gedaan voor de vloer en plafond.
Zorg dat de wanden, plafond, vloer elkaar niet raken. Naden vullen met siliconenkit.

Wanneer ik rond de garage loop hoor ik alleen binnen ongeveer een meter iets. Daarbuiten niet meer. Op vol volume met Genelec 1031a's ( En ik maak Dub )

Ik dacht dat gipsplaat weer net wat beter was qua isolatie dan gewoon stucwerk.

Dus volgorde tot nu toe:

Buitenmuur(halfsteens)
Luchtspouw
Damopen folie
Steenwol
Ytongblokken
Stucwerk

Thanx

Volgorde goed (IMO)
Ga je het dak ook isoleren? Lijkt mij geen overbodige luxe. Zeker niet als het een plat dakleren dak is. Die kunnen zomers erg opwarmen, apparatuur erbij aan en je hebt niet alleen een studio, maar ook een sauna :D

Mijn vervallen garage heb ik vanbinnen een dubbele laag steenwol (rokwol, glaswol, nouja dat spul waar je armen zo lekker gaan van branden) meegegeven. Kost je aan alle muren 10 cm extra (+ wat geld voor xtra wol...)

Dat kan je wel stellen ja.. dat het warm gaat worden. Tot een uur of 3 in de middag prima uit te houden. Daarna slaat het door en is de warmte er ook niet meer uit te krijgen. Heel fijn dat isoleren... aircootje doet wonderen. Of water op je dak spuiten.

Oké thanx allemaal..

Begrijp ik het dus goed dat wanneer er dampwerende folie op het steenwol zit ik geen dampopen folie meer hoef te gebruiken?

Dus dan wordt het rijtje:

Buitenmuur(halfsteens)
Luchtspouw
Steenwol met de hoogste R waarde (30mm dik) met dampwerende folie.
Ytongblokken
Stucwerk

Op het plafond hebben we nu houten balken met daar tussenin van die tresplaten (of hoe heet dat ook alweer?)

Hier wil ik alleen steenwol tussen leggen en dan gipsplaten ertegen aan. Zou dit niet genoeg zijn voor de warmte buiten te houden?

Op de grond wil ik gewoon een houten vloer leggen met wat van die matten eronder (weet niet hoe die heten)

De garage staat gelukkig helemaal vrij van alles dus het hoeft niet 100% geluidsdicht te zijn. Het zou wel fijn zijn als het niet té warm wordt. Maarja een klein aircootje is ook niet slecht.

We zijn net klaar met het leggen van de electriciteit en verwarming. Morgen zal ik wat foto's plaatsen.

Klinkt misschien raar, maar het beste ademende dampwerende folie. Dat zit op grote blauwe rollen. Kan morgen wel ff kijken hoe heet.

Ik vergiste mij overigens in de dikte van de steenwol. Die zijn bij mij ook 10cm ipv 30mm. Ik heb voor de vloer ook regelwerk met daartussen steenwol gebruikt. Vooral omdat ik geen contactgeluid wilde hebben. Zoals gezegd zo min mogelijk schroefpunten met daartussen een rubber. Op het regelwerk heb ik weer underlayment en daarop weer van die groene matten en daarop weer laminaat.

Op zich hou je de warmte vrij lang buiten totdat het doorslaat en dan blijft het hangen.

Beste is uiteindelijk gewoon met kalkzandsteen stenen een binnenmuur te metselen met tussen de buitenmuur een luchtspouw.

Waarom?

Massa en warmte/koude wering.

Zoals je leest in verschillende reacties slaat een enkelsteens muur op een gegeven moment door. De zon staat de hele dag op een steen en warmt erg op, als de zon er dan vanaf gaat begint er een proces dat erg vervelend is, de warmte slaat door naar binnen. Dit proces gaat tot lang nadat de zon van de muur af is door en zorgt er met gemak voor dat de ruimte zomaar even 10 graden warmer wordt dan de buitentemperatuur.

Daar kun je een airco voor gebruiken maar dat is echt energie verbranden aangezien de steenlaag je ruimte tegelijk blijft verwarmen. Vergis je niet in de hoeveelheid warmte die een enkelsteens muur naar binnen doorgeeft!! In mijn garage kan ik 's avonds tot laat mijn hand amper tegen de muur houden aan de binnenkant.

Verder is massa gewoon een goede manier van geluiddemping. Vul eventueel je halve spouw met steenwil en zorg vooral voor goede afsluiting tussen deuren en natuurlijk een goede, zware deur.

Verder natuurlijk je dak niet vergeten, hier komt ERG veel warmte/koude binnen en laat ook erg veel geluid door. Dit is doorgaans een plaatje hout met wat bitumen of plastic erover en dit dempt dus amper. Een oplossing daar kan dubbel 12mm gips met glaswol zijn.

Plafond heb ik ook met steenwol en regelwerk, gips gedaan.
Zoals Acidfever zegt... kan zomaar 10 graden schelen is waar. Ik heb in mijn studio wel eens temperaturen gemeten van tegen de 35 graden, compu zette zichzelf uit. Toen maar tegen de muzikanten gezegd dat we een lekker koud biertje gingen drinken.
Wel een goed excuus om bier te gaan drinken dus.

Zo was het eerst, lekker rommel:

142.jpg

Toen werd het zo:

143.jpg

Dit wordt de ruimte, er komt dus een wand tussen de 2 ruimtes in:

144.jpg

En dit kan naar het mileupark ;)

145.jpg

Hye acidfever,

Begrijp ik het dus goed dat het beter is om geen steenwol tussen de 2 muren in te doen?

Dus gewoon :

- Enkelsteense buiten muur
- Luchtspauw
- Zandstenen muurtje
- Stucwerk

Is dit beter dan steenwol met ytong?

Alvast bedankt voor alle reacties, dit waardeer ik heel erg! Zou het zonde vinden om straks erachter te komen dat het eigenlijk beter kon...

Thanx!

Mindhunter,

Die vloer ligt waarschijnlijk gewoon op de koude grond. Of zit er wel een kruipruimte onder? Want vergis je ook niet in de kou die in de winter omhoog kan trekken. Daar zal je verwarming weinig aan kunnen veranderen.
Dus, iets van vloerisolatie zou ook geen kwaad kunnen. Of bijvoorbeeld vloerverwarming. Maar ja, dit gaat dan weer ten koste van sta-hoogte, want, hoe hoog is je garage eigenlijk?

Gr. Pjeut.

Volgens mij heb je de kanteldeur er uitgesloopt? Wat doet dat met de waarde van je huis?

De kanteldeur zit er nog in ;) De garage wordt opgesplitst.

De vloer wordt goed geisoleerd.

We hebben wel besloten om geen ytong blokken te gebruiken maar om alles met hout te doen. Dit omdat mijn schoonpa erg handig is met hout en niet zo met metselen.

We hebben de volgende opstelling in gedachte:

Enkelwands buiten muur.
Luchtspauw.
Vochtwerende Folie.
Steenwol.
Gipsvezelplaaten.

Zou dit voldoende zijn? voor vocht/warmte?

Héél verstandig, Ytong neemt toch zo weer twee keer 15 cm van je ruimte in.

Dat is fijn om te horen...

Wat is eigenlijk het verschil tussen glas en steenwol? Bij hornbach zeiden ze dat het hetzelfde was.

Ik zie trouwens dat in de gevel nog van die tocht gleuven zitten (zeg maar onder in de muur). Als deze nog open zijn, stop er dan bijvoorbeeld kippengaas o.i.d. in. Dit houdt eventuele muizen buiten de deur. Die hebben namelijk de neiging om aan je mooiste kabels te gaan knagen.

Let bij het aanbregen van je steenwol wel even op de juiste richting van je dampwerende folie. Staat denk ik ook wel op de verpakking.

Back