Studio bouwen

ff 3 vragen

- Wat zijn die 2 groene platen
- waarom niet een paar cm ruimte tussen bestaande muur buren en je voorzetmuur
- wat dacht je van een dubbele laag gipsplaten.

Ik ben nu ook bezig. Heb 4 cm ruimte tussen de muur en mijn wand. Deze bestaat uit houtenbalken en er komt een dubbele laag gipsplaten tegen aan.

- die hadden we nog over van de verbouwing van de badkamer, en daar heb je groene nodig (heeft weer wat met vocht te maken)
- omdat ik geen zin had om allemaal frame te maken voor gipsplaten enzo en het gaat me niet om dat het alles tegenhoud, maar gewoon redelijk wat
- wil ut een b'tje budget houden

ff 3 vragen

- Wat zijn die 2 groene platen
- waarom niet een paar cm ruimte tussen bestaande muur buren en je voorzetmuur
- wat dacht je van een dubbele laag gipsplaten.

Ik ben nu ook bezig. Heb 4 cm ruimte tussen de muur en mijn wand. Deze bestaat uit houtenbalken en er komt een dubbele laag gipsplaten tegen aan.
En je wilt nog wat ruimte overhouden. Is nu iets van 2 bij 3.5 meter?

wat goed dat je dit allemaal online zet!

ik ga zelf binnenkort verhuizen en ben dan van plan om in mn nieuwe huisje een home-studio te bouwen. maar ik had er nog geen idee van met waar ik allemaal rekening mee moest houden.
heb al wel veel lopen googlen, maar daar vind ik voornamelijk alleen dingen over studio's die allang af zijn.
zo kan ik mooi meekijken hoe je de boel isoleert en krijg ik zelf ook goeie ideeën.

ohw... ik kwam deze site tegen http://www.soundscapes.nu/ng_panel.htm
misschien wel handig 8)

Mooi topic dit. Kans ik vrij groot dat ik dit jaar ook ga verhuizen dus kan ik mooi het een en ander afkijken :okdan:

ik heb vandaag voor gratis een pak met 10 platen steenwol via mn werk kunnen regelen

zou dit ook goed zijn als geluidsisolatie achter een gipswandje?

Nee, dat is alleen thermische isolatie.
.
.
Zou piepschuim ook een optie voor geluidbestendigheid kunnen zijn of ook alleen voor thermisch????
.
.

Nee, piepschuim doet vrijwel niets met geluid. Geluid wordt het beste tegengehouden door massa omdat de trillingsenergie van geluid (trillende lucht) omgezet moet worden in trillingsenergie van het paneel. Glaswol (gesponnen zand)is op zich niet gek maar dan moet het wel hoge dichtheid hebben. Thermische isolatie krijg je door luchtlagen (koud en warm) van elkaar te scheiden door een slechte geleider. Lucht is een slechte geleider. Lagedichtheid glaswol en piepschuim bestaan vooral uit lucht.
Lees ook eens de rubriek Studio SOS in het Britse Sound On Sound

Nee, dat is alleen thermische isolatie.
Hoho..., dat klopt dus niet. Steenwol is wel degelijk goed voor geluidisolatie. Mits je de ruimte tussen de steenwolplaten goed afsluit natuurlijk. Geluid dat doordringt tot de steenwolplaten wordt omgezet in warmte, waardoor de energie van de geluidsgolven afneemt.

Nogmaals, het geluid moet dan niet weg kunnen lekken via kieren of dwarsbalken e.d.

Je mag blij zijn dat je een vierkanten kamer hebt. Ik wil binnenkort mijn kamer gaan veranderen. Ga een fatsoendelijke tafel maken voor m'n keyboard en boxen. Daarna een rack(je) op de tafel zetten.

Ik zit dus met een schuindak, dat vereist eenig inzicht iets fatsoendelijks erin te krijgen:geslaagd:

anyway zit er leuk uit dat kamertje:okdan:

Hoho..., dat klopt dus niet. Steenwol is wel degelijk goed voor geluidisolatie. Mits je de ruimte tussen de steenwolplaten goed afsluit natuurlijk. Geluid dat doordringt tot de steenwolplaten wordt omgezet in warmte, waardoor de energie van de geluidsgolven afneemt.

Nogmaals, het geluid moet dan niet weg kunnen lekken via kieren of dwarsbalken e.d.

Ik heb dus 4 cm ruimte achter mijn voorzetwand die uit houten balken gaat bestaan. En de balken zijn volgens mij minimaal 5 cm diep. Is het dan verstandig
om zowel tussen de balken als achter de balken (in die 4 cm ruimte dus) een aparte laag isolatie te gebruiken of 1 dikke laag of een paar cm leeg laten.

ben ff aan het googlen geweest en kwam erachter dat een dubbele wand weinig uitmaakt qua geluidsisolatie (zie: http://www.akoestiekwinkel.nl/geluidsstudio.html)

ik begin er ook aan te twijfelen of ik dit überhaupt ga doen.

waar ik eerder aan zit te denken is om een paar geluidsabsorbers te maken en daar bij 1 (of meer) basstraps.
http://www.soundscapes.nu/ng_traps.htm
http://www.soundscapes.nu/ng_panel.htm

Geluidsisolatie is wat anders dan je akoestiek aanpassen.
Isoleren is om geen ruzie met je buren te krijgen of honde(n)geblaf in je opnames te krijgen.
Akoestiek heeft meer te maken met bv "Heb ik wel genoeg hoog in het laag?":D
Dus om je mix een beetje in verhouding te krijgen.

Een dubbele wand maakt trouwens wel degelijk wat uit....vooral wanneer deze wanden los van elkaar staan en genoeg massa hebben (zoals dubbele gips-platen). Gooi er nog wat steenwol tussen en het begint al aardig te dempen. Massa-veer-massa!!

:koffie:

Nee, piepschuim doet vrijwel niets met geluid. Geluid wordt het beste tegengehouden door massa omdat de trillingsenergie van geluid (trillende lucht) omgezet moet worden in trillingsenergie van het paneel. Glaswol (gesponnen zand)is op zich niet gek maar dan moet het wel hoge dichtheid hebben. Thermische isolatie krijg je door luchtlagen (koud en warm) van elkaar te scheiden door een slechte geleider. Lucht is een slechte geleider. Lagedichtheid glaswol en piepschuim bestaan vooral uit lucht.
Lees ook eens de rubriek Studio SOS in het Britse Sound On Sound
.
.
Ik zie ook regelmatig in studio's en muziekruimtes een soort van schuim (meestal donker grijs) die piramide vormige uiteinde hebben. Is dit dan alleen voor de acoustiek of voor geluidwerendheid , lijkt mij dan alleen thermisch en om geluidsgolven te breken voor de acoustiek dus.

By the way : heb je een linkje , ik kan studio sos niet vinden.
.
.

.
.
Ik zie ook regelmatig in studio's en muziekruimtes een soort van schuim (meestal donker grijs) die piramide vormige uiteinde hebben. Is dit dan alleen voor de acoustiek of voor geluidwerendheid , lijkt mij dan alleen thermisch en om geluidsgolven te breken voor de acoustiek dus....

Is inderdaad alleen voor de acoustiek. Overigens niet het goedkoopste spul.. :erm: Prijzen lopen nogal op van dit soort spul.

Is dat isofix met al die kleurtjes veel beter dan dat isover gele glaswol spul?
Die laatst is waarschijnlijk beter in warmte isolatie.

Misschien dat ik het beide ga gebruiken, isofix op de muur van buren kitten en dan tussen de balken van het voorzetwandje dat gele spul.

Laatst gewijzigd:
Is het ook akoustisch gezien verantwoord om de muren te bekleden met vloerkleed? (over gipsplaten heen?)
Het dempt idd beter het geluid. Maar heb je wel eens bedacht hoe je dat wilt doen ? Ik heb wel eens een paar keer een wand bekleed maar dat doe je niet ff .
Als je het wilt verlijmen kan ik je zeggen dat het niet makkelijk is.

Ik ben woningstoffeerder en heb al verschillende producten tegen een wand verlijmt en er zijn soms speciale technieken voor vereist om dat te kunnen doen.

Vanuit akoestiek is het ongeveer het stomste wat je kunt doen (Je wanden bekleden met vloerkleed).

Back