Bouw homestudio

Recto

Sambal bij?
Ik heb een huis gekocht en ik wil de garage opdelen in 2 delen
waar ik in het achterste gedeelte een hobbystudio/muziekkamer wil maken.
Ik wil deze dus meteen goed aanpakken en zorgen voor veel geluiddemping.
De focus moet meer liggen op geluiddemping dan op akoestiek want
ik neem voornamelijk alleen gitaren op. Het gaat er meer om dat de buurt niet wakker ligt als ik gitaar speel.

Nu is de situatie zoals op de bijlage geschetst.
De garage is gedeeltelijk in spouw (grijs) met uitzondering van de tussenmuur aan het huis en de bijkeuken (blauw).

Studio.JPG

Mijn idee is om het als volgt te doen:

- binnenmuur van gasbetonblokken bouwen met daarin een deurkozijn voor 2 deuren
(deze muur moet het meeste dempen aangezien er via de garage veel geluid kan ontsnappen)
Een familielid werkt bij een deurenfabriek dus die kan wel een dubbele deurkozijn maken.
Of heeft een enkele dikke deur meer zin?
- aan deze binnenmuur isofix plaatsen in een houtenframe en daarop 2 lagen gipsplaten
- evt. aan de andere kant van deze muur hetzelfde principe als dat veel zin heeft
- de overige binnenmuren allemaal met isofix en een houtenraam constructie en daarop gipsplaten (evt. enkellaags omdat de muren al in spouw zijn).

Het raam in de buitenmuur is dubbelglas.
Als ik laminaat leg met een extra dempende (zwevende) ondervloer dan is dit toch ook voldoende neem ik aan?
Ik wil zoveel mogelijk naar een box in een box.

Ik heb de volgende link gevonden.
http://www.gamma.com/index.jsp?sh=l...eeen&contentId=078_Geluidsisolatie_bij_wanden

Wat ik niet helemaal vat, het houten frame wordt niet bevestigd aan de muur maar vastgeklemd. Maar is dat sterk genoeg? Als je er gipsplaten op monteert en het hout zou gaan werken dan heb je dus een zwevende muur die nergens vastzit, toch?

Het plafond zal ik ook op dezelfde manier gaan isoleren.

Verder iemand nog tips?

Ik heb al enkele topics gelezen hiero over soortgelijke bowprojecten.

Alvast bedankt.

Ik zou als ik jou was ook absoluut geen laminaat gaan leggen. Ik zou dan wel bij die zwevende ondervloer blijven (wel een struktus vloer) en er dan vinyl pakken (kun je wel een laminaat patroon pakken ;) ). Dat is vele malen beter voor het geluid ...

Struktus van Unifloor bedoel je?
Ik wou eigenlijk ook liever vloerbedekking omdat ik gitaar speel en m'n gitaren nog weleens op de grond wil leggen als er geen standaard in de buurt is. (alleen tijdelijk)

Dus dit is dan een prima oplossing voor het vloergeluid.

Nu snap ik alleen niet hoe die hangende/staande constructie blijft staan met het gewicht van de gipsplaten eraan.

Iemand?

Ik ben niet echt bouwtechnisch onderlegd. Maar ik dacht dat het altijd een het beste was om een kamer in een kamer te maken. Dan is je houten constructie een soort kubus en houd het zichzelf overend.

1 zweven muurtje maken en de rest niet isoleren lijkt mij kopleet zinloos, dan kun je denk ik beter die ene muur beplakken met dat schuimachtige-noppenspul. Volgens mij kaatst dat het geluid terug.

Ik denk dat een doos binnen een doos concept vooral goed werkt om geluid van buiten naar binnen te weren. Een opnamestudio moet namelijk afgeschermd worden voor geluid van buiten.
Belangrijk hierbij is het vermijden van kieren en contactpunten tussen de wanden. Dat helpt meer dan schuim, steenwol of wat dan ook.
Als ik de situatie bekijk denk ik dat je vooral energie moet richten op de keukenmuur, in huis is het meestal stil en zal het geluid snel gaan storen.
Misschien moet je overwegen een extra gasbetonblokkenwand te bouwen voor de keukenmuur, die geheel vrijstaat, dus nergens een verbinding die het geluid geleidt. De muur naar de garage eventueel ook dubbel gasbeton, vrijstaand, dus geen verbinding, behalve de deur natuurlijk.
Ik denk dat je op die manier snel een goed resultaat bereikt, sneller dan werken met vrijstaande frames en tweelaags gipsplaten. Daarbij moet je veel moeite doen om alle kiertjes te vermijden en is volgens mij ook best duur. Je kunt altijd nog besluiten om de gasbetonwanden van extra gipsplaat te voorzien om ze zwaarder te maken. Want gewicht helpt.
Wat de deuren betreft zou ik proberen massief en zwaar materiaal te nemen en de naden met rubberstrip dicht te maken. Kieren zijn funest voor doorlaten geluid.
Op de vloer lekker dik tapijt en een pers van oma.
Alle ruiten van dubbel glas, waarbij 1 glaslaag dikker is dan de ander. Schijnt ook te helpen.
Het plafond vind ik moeilijk. Wat zit er nu? De kans dat via die route veel geluid naar de buren gaat is wel groot. Misschien moet je daarvoor een vrijhangend plafond van gipsplaat maken. Meteen wat steenwol ertussen voor de warmteisolatie.
Succes!

Origineel geplaatst door Recto
Struktus van Unifloor bedoel je?
Ik wou eigenlijk ook liever vloerbedekking omdat ik gitaar speel en m'n gitaren nog weleens op de grond wil leggen als er geen standaard in de buurt is. (alleen tijdelijk)

Dus dit is dan een prima oplossing voor het vloergeluid.

idd 8)

Qua deur, zijn er nog voor's en tegen's waarom wel/niet een dubbele deur gebruiken?

Of kan ik beter 1 hele dikke deur plaatsen i.p.v. 2 dunnere deuren?

Ik zou zeggen dat 2 deuren beter zou zijn, vooral
als je geen contact hebt tussen de twee deuren en kozijnen
(zelfde argument als twee muren vs 1 muur).

Maar dit is maar een gokje.... ben zeker geen expert op dit gebied!

Zonder akoestische berekeningen is het resultaat enigzins onzeker te noemen,
als je er veel geld in steekt is het misschien verstandig om daar iemand voor in te schakelen.
Het zou zonde zijn als je er duizenden euro's insteekt en het eindresultaat is nihil.
Succes emee iig!

omdat je veel waarde hecht aan isolatie en niet veel aan de akoestiek (wat je eigenlijk zeker moet doen) is een kamer in kamer de beste oplossing.. zo niet: vloerbedekking met isoplaten eronder zal weinig effect hebben bij vooral lage frequenties omdat ondanks de 20 dB demping 't contactgeluid hoe dan ook ontsnapt, dus ook naar je buitenmuren.. dubbele deur spreekt voor zich bij een kamer in kamer methode

of je een houten vloer of vloerbedekking wilt moet je zelf weten, zolang 't maar een zwevende vloer is..

vooralsnog vind ik 't vrij nutteloos om een volledig geisoleerde kamer te maken en tegelijkertijd een dozijn aan akoestische problemen over te houden..

Er zit gewoon een raam in welke open en dicht kan.
Ja weet je ik ga er geen duizenden euries instoppen.
Ik gebruik de kamer niet als klankbron. Gitaaropnemen doe ik direct voor de cabinet, synths direct en akoestische gitaren neem ik op met een condens.mic.
In m'n huidige woning waar ik nu opneem etc. daar is er nul komma nul rekening gehouden met akoestiek en de opname's klinken prima genoeg voor wat ik ermee doe.
Het gaat mij er gewoon om dat ik op redelijk volume kan gitaarspelen s'avonds zonder dat de buren om 19:00 al op de stoep staan dat hun baby niet kan slapen.

Ik ga binnenkort ook effe kijken bij een prof in de buurt die een thuisstudio heeft.

Origineel geplaatst door djjustb
Hoe zit het met de ventilatie eigenlijk? Wordt het niet vreselijk muf/warm als je op die manier alles dicht?

ik vroeg me af of er geen betaalbaar systeem bestaat om te ventileren en vochtigheid op peil te houden. ik zit op zolder en als ik de luiken voor de ramen (jah luiken van triplex met isofor binnen en buiten) dichtdoe is t neit om uit te houden...

Heeft er ook iemand ervaring met Struktus?
Struktus kost 13,89 Eur per m2.
Ik ben op zich niet zo heel veel nodig, maar ik kan nergens ervaringen vinden van gebruikers.

Ik zie op't net ook wel vaak dat men gewoon Isofix gebruikt en er een OSB plaat overheen plaatst.

Niemand heeft dus ervaring met Struktus ;{
Jammer.

Enfin, ik ben erachter dat de plafondplaten zijn van houtwolcement met een dikte van 50 mm.
type G 50 B.

Afgewerkt met plastic schrootjes. Het ziet er redelijk strak uit.
Ik zit eraan te denken om dit niet extra te isoleren met isofix en gips.
Ik heb niet zo'n heel hoog plafond en ik las dat houtwolcement met 50 mm ook een goede isolatie heeft.

Iemand ervaring met houtwolcement?

Re: Bouw homestudio

De garage opdelen is een goed idee.

Bij gebruik van twee deuren, let op dat je bij een dubbel kozijn geen contact hebt tussen de twee kozijnen, anders wordt het geluid gewoon 1 op 1 doorgegeven.

Isofix is leuk maar heeft een beperkte isolatie, "... platen en rachels die bij het juist aanbrengen het geluidsniveau met ongeveer 10dB kunnen terugbrengen"

Ik zou voor minimaal 20 dB gaan, even voor de duidelijkheid, een verschil van 10 dB is dus een factor 10 in geluidsenergie!

Kijk eens bij de firma Nevima geluidsisolatie systemen, te bestellen via de lokale interieurbouwer. Deze hebben speciale systemen voor vloer, wand en plafond isolatie. Hiermee creeer je een goede "room-in-a-room" constructie. Het is duurder dan het Isofix spul van de Gamma en Praxis maar het isoleert dan ook vele malen beter. Het zijn deze producten die worden bebruikt om 's lands horecagelegenheden te isoleren.

Voor het raam zou ik een extra ruit plaatsen, van ruim een centimeter dik en deze onder een hoek plaatsen van ongeveer 10 graden. Natuurlijk zonder contact te maken met het buitenkozijn, het zelfde verhaal als met de deuren.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips.

Succes!

Re: Re: Bouw homestudio

Re: Re: Bouw homestudio

Origineel geplaatst door FrankH
De garage opdelen is een goed idee.

Bij gebruik van twee deuren, let op dat je bij een dubbel kozijn geen contact hebt tussen de twee kozijnen, anders wordt het geluid gewoon 1 op 1 doorgegeven.

Isofix is leuk maar heeft een beperkte isolatie, "... platen en rachels die bij het juist aanbrengen het geluidsniveau met ongeveer 10dB kunnen terugbrengen"

Ik zou voor minimaal 20 dB gaan, even voor de duidelijkheid, een verschil van 10 dB is dus een factor 10 in geluidsenergie!

Kijk eens bij de firma Nevima geluidsisolatie systemen, te bestellen via de lokale interieurbouwer. Deze hebben speciale systemen voor vloer, wand en plafond isolatie. Hiermee creeer je een goede "room-in-a-room" constructie. Het is duurder dan het Isofix spul van de Gamma en Praxis maar het isoleert dan ook vele malen beter. Het zijn deze producten die worden bebruikt om 's lands horecagelegenheden te isoleren.

Voor het raam zou ik een extra ruit plaatsen, van ruim een centimeter dik en deze onder een hoek plaatsen van ongeveer 10 graden. Natuurlijk zonder contact te maken met het buitenkozijn, het zelfde verhaal als met de deuren.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips.

Succes!

Goeie tip!!!! Ga in de komende weken ook 2 kamers isoleren en de Bob de Bouwers vroegen al moeilijke dingen. Nu kan ik ze richting die website sturen :D

Dubbel is sowieso beter (even nog over de deuren, maar eigenlijk ook over het algemeen)
Een verdubbeling van dikte/diepte van het isolerend materiaal is bij lange na geen verdubbeling in tegengehouden dB's ! Dubbel (muren, deuren etc) met ertussen nog een opvulling van bijvoorbeeld steenwol, is stukken effectiever (en efficienter).

Origineel geplaatst door Franz.K.
Dubbel is sowieso beter (even nog over de deuren, maar eigenlijk ook over het algemeen)
Een verdubbeling van dikte/diepte van het isolerend materiaal is bij lange na geen verdubbeling in tegengehouden dB's ! Dubbel (muren, deuren etc) met ertussen nog een opvulling van bijvoorbeeld steenwol, is stukken effectiever (en efficienter).

Klopt het is een logaritmische schaal:
  • de helft van de energie is -3 dB,
  • een tiende van de energie is -10 dB,
  • een honderdste is -20 dB,
  • een duizendste is -30 dB,
  • etc...

Voor optimale isolatie dus veel lagen afwisselen.

Back