Studio bouwen

onzin.

In iedere grote studio waar ik tot nu toe op bezoek geweest ben liggen dure hard houten vloeren. Heb zelf ook laminaat in mijn studio en dat werkt perfect

ik wil niet veel zeggen hoor, maar een houten vloer en laminaat zijn toch wel ff een wereld van verschil ... (vooral op acoustisch vlak)

de rede waarom er in een grote studio zoals wisseloord of bullet een houten vloer voor de console ligt, is omdat je met een bureaustoel niet ff gemakkelijk van links naar rechts swingt over tapijt :) en dat is wat je de halve dag doet achter een ssl :-D
(maar kijk dan wel ff omhoog naar plafond, waar absorbertie en of defusing is toegepast...)

en als jij beweert dat laminaat perfect is in een studio, dan moet je misschien is een afspraak gaan maken met de oren dokter ;)

grappig hoe de meningen uiteen lopen hier... ben wel benieuwd wat nou echt de beste manier is om een homestudio redelijk de isoleren zonder bizarre bedragen uit te geven :engel:

grappig hoe de meningen uiteen lopen hier... ben wel benieuwd wat nou echt de beste manier is om een homestudio redelijk de isoleren zonder bizarre bedragen uit te geven :engel:
ik denk dat een halfbakken imitatie van hoe de pro's het doen al genoeg is voor een thuisstudiootje. Het belangrijkste is toch gewoon om overal waar geluid doorheen zou kunnen komen (kieren, scheuren, etc) aandacht aan te besteden? Het maakt volgens mij dan niet zo denderend veel meer uit of je dan glaswol of isolatiemateriaal gebruikt.
Natuurlijk zal de buurman meer last van je hebben dan als je duizenden euro's uitgeeft...

Laatst gewijzigd:
Waarom vloerkleed geen oplossing is: vloerkleed dempt alleen de hoge frequenties. Dus je lost alleen een deel van het probleem op en zorgt ervoor dat je ruimte iig niet in balans is.

Waarom vloerkleed geen oplossing is: vloerkleed dempt alleen de hoge frequenties. Dus je lost alleen een deel van het probleem op en zorgt ervoor dat je ruimte iig niet in balans is.
Thanks! Wat is dan een goede oplossing voor de rest van het spectrum? Of is er een goedkope algemene oplossing?

Thanks! Wat is dan een goede oplossing voor de rest van het spectrum?

Voor een deel van de rest van het spectrum heb je basstraps en paneel-absorbers :). Kijk even op die links die eerder in het topic gepost werden, daar staat best een goede uitleg.

ga zelf ook aan de slag met een homestudio in ons nieuwe huis. Ben eigenlijk opzoek naar wat foto's/voorbeelden van homestudio's met synths voor inspiratie. Iemand nog wat linkjes?

Is dat isofix met al die kleurtjes veel beter dan dat isover gele glaswol spul?
Die laatst is waarschijnlijk beter in warmte isolatie.

Misschien dat ik het beide ga gebruiken, isofix op de muur van buren kitten en dan tussen de balken van het voorzetwandje dat gele spul.

Om toch nog ff hierop terug te komen.. :D

Isofix met al die kleurtjes is iets beter dan de glas/rockwool versie.

Dat isofix is wat dichter/zwaarder en van 't gewicht moet je het hebben..
Ik heb ook allebei overigens.

Ja ik ga het ook beide doen, isofix zit nu tegen de muur gekit en vult ongeveer de hele ruimte van de muur tot mijn voorzetwand die momenteel alleen nog uit een houten skelet bestaat. Tussen de houten rachels komt dan het gele glaswol en dan een dubbele gipsplaat.

Even een vraagje over dat Isofix. Weet iemand of dat spul net zo goed is als steenwol voor het maken van absorbers? Omdat het wat dikker is heb ik het idee dat de hoge tonen zullen weerkaatsen. Iemand een idee?

Hey;

Goed werk man.
Zelf ben ik vorig jaar ook aan het bouwen geweest.
Vloerbedekking aanbrengen ging erg makkelijk met aanbrengen.
Een paar emmers waterkit hebben het gedaan. (meurt wel hoor)
Ik ben semi professioneel. dwz: ik kijk naar de groten en naar mijn portemonnee. Voor een thuis /hobby-studio had ik geen zin om er al te veel geld en tijd in te steken.
Wat ik eerst had als ik in mijn handen klapte was een echo.
Deze is nu volledig verdwenen.
Dat is tevens het nadeel van 90 graden hoeken. Het beste is om schuine wanden te hebben zodat het geluid weggeketst wordt.

IK heb het geluk van houten vloeren. Daarom ben ik er met de circelzaag lekker in te keer gegaan. Daarna heb ik daar dakgoten in gehangen en met OSBplaten er overheen gegaan. Nu kan ik via luikjes bij mijn kabelgoten.
Errug handig mag ik wel zeggen.
Hierdoor heb ik mijn PC in kunnen bouwen in een kast.
Nadeel is wel dat nu de firewire / USB-kabels wat langer zijn (+/- 5mtr) dit wat problemen met zich mee brengt. (instabiliteit)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt;

Groet;

Vincent:okdan:

HET studio bouw topic van Paul woodlock slaat echt alles..
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=107
Het is wel in het engels..
Maar ZEKER de moeite van het lezen waard.
Zeer gedetaileerd verslag over de bouw van een "home"studio. (inc foto's)
Je kan er zeer goede tips uithalen over het bouwen van je home studio.

Even een vraagje over dat Isofix. Weet iemand of dat spul net zo goed is als steenwol voor het maken van absorbers? Omdat het wat dikker is heb ik het idee dat de hoge tonen zullen weerkaatsen. Iemand een idee?
Niemand?? Ik wil dit weekend graag gaan klussen, maar weet nog niet of ik nou voor steenwol ga of voor dat isofixspul....

Back