Oude samplers

Divers

Nieuwkomer
Weet iemand misschien waar ik oude samplers kan vinden????
Ik ben namelijk op zoek naar een Emu SP-12(00) en Ensoniq ASR-10.
Ze lijken me geschikt om als beginner mee te rommelen.

Rommelen

Rommelen

Om als beginner met een SP1200 te gaan rommelen... zet dat maar uit je hoofd. Of je moet een gefortuneerde beginner zijn :)

Zo'n ensonic ASR is wel ergens te vinden voor niet al te veel geld. Kijk eens op ebay.. marktplaats.. en dergelijken. En met een beetje geluk kan een forum-lid je wel verder helpen.

Ik wil graag beginnen met het proberen van beats maken met een sampler.
Ik heb gezocht naar recensies, tests en meningen van mensen (en natuurlijk de prijs, ben niet echt rijk!) en kwam uit op een SP-1200 of ASR-10.
Maar dan deze, niet de rack versie!
new-asr1.jpg

Ik kwam er ook achter dat mijn favoriete producers nog steeds gebruik maken van deze apparaten.
Tja of het moeilijk is of niet, oefening baart kunst, ik zal toch ergens moeten beginnen.

Als je de sound van de SP1200 wil dan moet je eens een emu EMAX proberen...Kost maar 250EU.
De Akai s900 is de rack versie van de mpc60 en is 12 bits ...perfect voor beats.....ook 250 eu
Goeie optie is de ensoniq ASRX....veel voor weinig met de sound van de ASR serie.

Origineel geplaatst door Divers
Ik kwam er ook achter dat mijn favoriete producers nog steeds gebruik maken van deze apparaten.

Gokje, maar een producer als Alchemist toevallig? 8)

Necro: ASR-10
He likes working on the Ensonic ASR-10 keyboard exclusively except that its disk drive takes to long and it constantly crashes. Necro believes it's not really what you use as far as equipment or records as much as the brain behind it.

Madlib: SP-1200
What equipment do you use?
The SP [1200] and bangin' records!

Ah hiphop producer he? Waar kan ik tracks van je checken?

Als je een losse midicontroller koopt met een bak draaiknoppen erop, heb je misschien wel een betere combinatie. Makkelijker om vaak gebruikte parameters te veranderen.

Ah hiphop producer he? Waar kan ik tracks van je checken?

Hier staat nog een fragmentje:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=10277

De rhymes zijn van een Cocoa B's acapella overigens. Niet dat ik geen goeie Nederlandse MC's tot m'n beschikking heb, maar het is ook weleens leuk om te horen hoe je favoriete MC's op jouw beats klinken. :)

Misschien dat niemand op dit forum het zomaar zal toegeven, maar er zijn een hoop instrumenten, waaronder de EMU SP 1200, die erg veel aanzien hebben en eigenlijk niet zoveel kunnen. Die instrumenten worden zo nu en dan te koop aangeboden tegen astronomisch bedragen. Net zoiets merkkleding, maar dan wat zeldzamer en dus nog erger.

Natuurlijk gebruiken je favoriete producers een SP 1200 nadat ze bergen platen hebben verkocht (en van de opbrengst kopen ze die SP 1200) en zodoende je favoriete producer zijn geworden. Toen die gozers begonnen (zoals jij nu) hadden ze waarschijnlijk geen SP 1200 (tenzij ze van goeden huize kwamen, ja) maar iets als een simpele racksampler of zo, een Ensoniq EPS , EPS 16+ of Mirage, Roland S330, S550 of W30, AKAI S 900, S1000... Ga maar door. Die sampler hebben niet zo’n geweldig imago als die SP 1200 en gaan tegenwoordig over de toonbank voor veel minder. 100 Euroos is geen uitzondering. Heb je dan waarschijnlijk net zo’n fijne sampler, misschien nog fijner of veelzijdiger, alleen zie je er op het podium niet echt “the bombdiggy” uit. Dat kun je dan weer compenseren met je Nordica zeilkleding, whatever….

Even voor de duidelijkheid, een SP 1200 heeft zo’n 6 seconden sampletijd op 12 bit. Da’s echt weinig en als je niet echt ervaring hebt met samplers, dan gaat dat echt problemen opleveren. Je favoriete producers gebruiken naast die SP 1200 ook sporenrecorders, dure processors, dure microfoons, professionele studio’s, dure sessiemuzikanten, etc.

Met alleen een SP 1200 gaat het een bescheiden feestje worden. Het zal er te gek uitzien, maar een beetje kaal klinken, geloof me…

Ik heb laatst een Roland W30 gekocht voor 175 euroos en daar sta ik nog steeds achter. Klinkt prima, ruim 3 keer zoveel sampletijd, ingebakken geluiden voor snelle begeleiding.

Hé, een hoop van je favoriete producers gebruiken vast ook wel een AKAI MPC 2000 (XL). Die zijn handiger en veelzijdiger en gaan tegen een veel beter tarief….. Ik zou er nog eens over nadenken.

Vermeld er dan ook maar bij dat die sp1200 geloof 2,5 seconden heeft voor de langste sample. Dus eh, je kan nog niet eens een 6 seconden sample maken. Aan de andere kant is dat ook weer niet nodig, aangezien het een drumsampler is. Staat er nu een te koop op www.tweedhands.nl. Kost maar een kleine 2000 euro. Nostalgisch? Ja. Maar doe mij voor dat geld maar een Z8 ;)

Ik sluit me volledig aan bij falafelbiels. De SP1200 heeft misschien wel 'n karakterestiek 12bit geluid dat je als ervaren producer met veel geld genoeg kan waarderen om er een aan te schaffen. Maar met 'n MPC kun je ook op 12bit kwaliteit werken, en heb je gelijk 32mb om je samples in kwijt te kunnen. Als je 'n MPC2000XL met 32mb en FX kaart kan betalen zou ik daarvoor gaan; een van de beste bakken voor hiphop (er staat 'n MPC in vrijwel ELKE hiphop studio), en 'n stuk meer sampler voor je geld dan 'n SP1200.

Voor nog veel minder centen heb je 'n tweedehands rack sampler (vanaf zo'n 150 euro), met 'n crappy midi-keyboard, en 'n 'gratis op te halen' Atari ST met cubase.

Dre mixt alles op SSL tafels. Ook niet echt 'n aanrader voor de beginner.

ik moet toch wel ff zeggen dat er in de sp12 en sp1200 wel ssm chips zitten (filters) en dat maakt het toch wel weer net zo geweldig dat geluid. ik moet nog ff wachten op me sp12 maar binnenkort ga ik het maar is ervaren dat geweldige filter van die sampler :) oow het is maar een sp12 turbo met 5 seconden sample tijd (genoeg vind ik wel)
<EDIT> dus vergeet die mpc's maar :p

Laatst gewijzigd:
mensen hebben jullie wel een een sp12 of 1200 in jullie handen gehad

onzin je kan een sp12 of 1200 niet vergelijken met een s900 of w30 of iets dergelijks

net wat monopoly zegt zitten, er ssm filters in die je in geen een van de boven genoemde apparaten tegen komt

luister maar eens naar een polysix wat de ssm 2056 eg chip doet en kom mij niet vertellen dat je dat ook uit een van de boven genoemde apparaten krijgt

je moet deze machine niet als sampler zien maar als drumcomputer met analoge filters en als optie "samplen"

ik heb alle boven genoemde apparaten hier in huis gehad (op de asr10 na) en er uitgebreid mee gespeeld en er zit degelijk verschil tussen

maar om op het verhaal van DIVER terug te komen

wie zijn jou favoriete producers ???
dan weten we met welke muziekk stijl je bezig houden en zal het advies ook wat duidelijker voor je worden
al heb ik het vermoeden dat het in de richting van hiphop of r&b gaat worden

Tja op z'n post afgaande denk ik aan hiphop. Misschien R&B. Maar goed hij zoekt een betaalbare sampler en dat is de SP dus absoluut niet!
Maw, gewoon kijken naar een ASR (keys/rack/groovebox versie) of een Mpc60. Allen betaalbare samplers voor het doel dat hij waarschijnlijk voor ogen heeft. :)

Re: Oude samplers[ho stop maar ]

Re: Oude samplers[ho stop maar ]

Weet iemand misschien waar ik oude samplers kan vinden????
Ik ben namelijk op zoek naar een Emu SP-12(00) en Ensoniq ASR-10.
Ze lijken me geschikt om als beginner mee te rommelen.

yo , 2 diver
ik heb een absolute oplossing ; een in ok staat s950 van akai ,VOOR jou
met de fully upgrade mb van wel 2.5 mb [van 0750kb ]
ook niet onbelangrijk is de 10ouputs ,erg ok voor een drumachine
nicey ,12 bitter analog filter .......
het is ,zoals eerder omschreven , een mpc60 zonder de seq ,
tja de seq ,dat is waarom de mpc tot nu toe een hi is ,
waarom werdt door DE bekende hiphop producers drums geprogrameerd op de eerste samplers aka sp [duur] ,emu emulator [nog duurder ]
en de eerste akai,s 900/950 ,
tegenwoordig nog steeds gewildt in booming beat-land
en eeen heeeeeeel stuk cheaper dan vroeger ,.........
tegen woordig heb ik hem vervangen door een yamaha atje 4000!!!ok
zoals k al zei ,ik heb er een die evt weg kan /mag
geef me een PB tje
of check voor info wat sites over de s950 /sonicstate /vintage synth explorer
en wie weet

Back