SID chip (6581)

Status
Please reply by conversation.

renepela

Ouwe rot
Heeft iemand nog een SID chip van het type 6581 over?
Ik zit hier namelijk met een kapotte en wil hem graag vervangen.

't gaat mij er nu vooral om mijn C64 te fixen waarvan het geluid stuk is. Ben niet van plan de hoofdprijs te betalen.
De 6581's klinken ook een stuk rotter (ruis en andere rare bijgeluiden) dan de 8550's. De hoge prijzen worden dan ook vooral voor 8550's betaald.
In dit geval heb ik dus een 6581 nodig en ik hoop dat iemand er toevallig nog eentje over heeft die ik voor niet al teveel euro kan overnemen.

Ik heb alleen nog een stukke over... Die wil ik samen met een C64 logo inkaderen. :)

De 8550 klinkt inderdaad cleaner en vetter (steiler filter) tegelijkertijd. Ik kan vergelijken aangezien hier zowel een C64 als C64C staat.

Heb je je voeding aan een duurtest onderworpen en daarbij de spanningen gemonitort, zodat je zeker niet een vervang SID er ook uit blaast? SIDs zijn heel gevoelig voor overspanning. Een kwart volt teveel en ze kunnen al dood zijn.

't gaat mij er nu vooral om mijn C64 te fixen waarvan het geluid stuk is. Ben niet van plan de hoofdprijs te betalen.
De 6581's klinken ook een stuk rotter (ruis en andere rare bijgeluiden) dan de 8550's.
de 8580 (niet de 8550 dus) is pas vanaf 1986 geproduceerd maar tegen die tijd waren er nutyuulk al een shitload aan commodore 64's verkocht en hadden de meeste mensen gewoon de 1e chip er in zitten met als gevolg dat de meeste tunes op de C64 geschikt zijn voor de 6581...

ik vind het overigens belachelijk dat een losse SID net zoveel betaald als 1tje waar je de behuizing er 'gratis' bij krijgt (lees: een compleet werkende C64 dus)... van den zotte!!

want wat krijg je dus: iedereen (meestal van die nitwits die de C64 tijd helemaal niet bewust hebben meegemaakt maar horen over die te-gekke-popi-jopie-fette-chiptune-SID) kopen dan C64's op voor een appel en een ei en slopen ze bij bosjes om de SID's te bemachtigen... de ware context can een SID in IN een C64, het is ook DAAR waar ie populair is geworden...

dood aan de C64 slopers!

Leuk dat iedereen de 8580 beter vind terwijl de 6581 een stuk warmer en karakteristieker klinkt. Lekker vol low-pass zeg maar.

Als ik niet verliefd was op mijn chippies mocht je er 1 hebben.
Ik heb wel 5 C64's liggen hier voor je.. maar dan zonder sidjes :)

Leuk dat iedereen de 8580 beter vind terwijl de 6581 een stuk warmer en karakteristieker klinkt. Lekker vol low-pass zeg maar.

Als ik niet verliefd was op mijn chippies mocht je er 1 hebben.
Ik heb wel 5 C64's liggen hier voor je.. maar dan zonder sidjes :)

Bij de 6581 is het wel vaak zo dat de filter al naar de ballen is of gewoonweg niet goed werkt en vaak is 1 van de 3 osc's er ook al mee genokt...daarbij is ie veel noisier dan 8580.....ik moet wel toegeven dat de 6581 iets meer karakterestiek bezit dan de 8580 maar de 8580 is gewoon veel betrouwbaarder dan de 6581......maar we dwalen af.

Oja ik heb hier ook nog een doos vol C64's liggen....ook zonder SID's behalve 1 die is nog volledig functioneel met een 8580 aan boord.....:smeris:

@ 6 er zijn zoveel van die C64 gemaakt dat, tja, we kunnen er beter maar iets zinnigs mee doen en er muziek mee gaan maken......dus nuttig recyclen die hap......ik heb nou een SID Station met 4x 8580 aan boord = 12 stemmige SID Station....das toch dope.

@ 6 er zijn zoveel van die C64 gemaakt dat, tja, we kunnen er beter maar iets zinnigs mee doen en er muziek mee gaan maken......dus nuttig recyclen die hap......ik heb nou een SID Station met 4x 8580 aan boord = 12 stemmige SID Station....das toch dope.
nou niet tegenspreken anders ga je linea recta van mijn vrindelijke lijst af ja! :smeris: :D

Dankzij een zeer aardig forumlid is er een 6581 onderweg.

4x 8580 aan boord = 12 stemmige SID Station....das toch dope.
het ligt er maar net aan wanneer je iets 12 stemmig noemt... als je alle oscs van elke chip zonder ring of sync en filter wil gebruiken wel ja...
er gaan per SID altijd 3 stemmen door het filter en als je sync geluiden wil maken heb je ook 2 oscs nodig (de 3e osc kan dan niet simpelweg ff met een osc van de andere chips worden gebruikt nutuulk)... dus eigenlijk is ie dan maar 4 stemmig...

het aantal stemmen is dus niet per definitie gelijk aan het aantal oscs...

Dankzij een zeer aardig forumlid is er een 6581 onderweg.

attachment.php

now you can use your C64 in all its true glory and essence, congratz!

Attachments

• 1070291402_ffBunsen_s.jpg
    1070291402_ffBunsen_s.jpg
    7,9 KB · Bekeken: 73
Status
Please reply by conversation.
Back