Kunnen echte violen maar 2 noten tegelijk spelen.. hoe spelen die dan akkoorden??

zachtere passages worden door een kleinere groep gespeeld, meestal de eerste violen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als dat zo was, zou de sound bij pianissimo altijd dunner klinken dan bij een fortissimo-passage. En dat lijkt me niet echt de bedoeling.
Ook kan het niet qua bereik op deze manier. Als je een akkoord over een strijkerssectie verdeelt hebt, en die wil je zacht laten klinken, ga je die noten niet door alleen de eerste violen laten spelen, toch?
Of bedoel je wat anders.

Anyway, like I said, orkestreren is een studie opzich. Moeilijk om dat zo even uit te leggen.

Inderdaad, het hangt ervan af welk effect er bereikt moet worden. Laten we het schoolvoorbeeld van de volume opbouw nemen, Maurice Ravel's Bolerero. Op YouTube zijn er meerdere opnamen van. Je kan duidelijk zien dat sommige violisten pas veel later in het stuk beginnen te spelen. Op twee-derde zijn die strijkers en andere groepen al zo hard, dat het trommel motiefje al verdubbeld moet worden.

Er zijn ook solostukken geschreven voor viool met twee strijkstokken. Het is even oefenen, maar toch :)

Wout

Dat van de grote druk uitoefenen gaat niet werken. Dan moet je wel zo hard drukken dat er geen goedklinkend geluid uit komt.
Ik snap de discussie niet. Tijdens de strijkbeweging kan je toch perfect je strijkstok draaien over een bepaalde hoek (met de buiging van de hals mee) zodat je over alle snaren heen bent geweest.
Op een gitaar worden de snaren ook niet simultaan aangeslagen want je hebt maar één plectrum! Ook daar maak je in weze een strijkbeweging.
De snaren blijven trillen en zo ontstaat een polyfoon geluid.

Kunnen echte violen maar 2 noten tegelijk spelen.. hoe spelen die dan akkoorden??

nee, violen kunnen geen noten spelen, laat staan accoorden... de man/vrouw die hem bespeelt echter wel...

eeeuh.... synthforum??? :D
niet meer het analoge-hardware-fett-knoppen-tweaken-only-forum...?

viooldingetjes.png

Omdat ik me verveelde: een schematisch dingetje van wat dus kan met een viool, en wat niet (die met dat rooie kruis), voor de beelddenkers onder ons :)

Die puntjes zijn de snaren en die grijze streep de strijkstok :) enne je moet et dus zien alsof je over het vlak van de viool heen kijkt in feite

trouwens, heb je al eens goed gekeken naar een violist zijn/haar niet-strijkende hand ? Is het mogelijk om op zo'n dun halsje meer dan 2 snaren te klemmen ?
Neen, natuurlijk niet.
Daarom: een viool is in weze monofoon, maar je kan een snaar wel lekker laten verder zingen zodat je op het einde van je strijkbeweging een polyfoon geluid bekomt.

CoenX50 had in zijn tekening nummertjes kunnen zetten voor de volgorde,
1 - rechtsboven, 2 - linksboven, 3 - links er net onder, 4 - mja, niet getekend...

... Daarom: een viool is in weze monofoon, ...
Tja, als je gaat proberen te definiëren, dan mag je gerust stellen dat ieder muziekinstrument 'in wezen' monofoon is! Een piano is eigenlijk 88 piano's aan elkaar en dat geldt ook voor de pijpen van een kerkorgel. Zoals ik al eerder schreef zijn synthesizers ook verschillende monofone synthesizers in één kastje.

Waar zit'um nou het verschil? Polyfone instrumenten kunnen polyfoon bespeeld worden door slechts één muzikant :) Je kunt gerust stellen dat de polyfone instrumenten 'samengestelde' monofone instrumenten zijn.

Wout

Dat vind ik een vreemde stelling. Hooguit is 1 snaar monofoon is maar niet de hele piano of viool.

Attachments

• viool akkoord.mp3
    505,7 KB · Bekeken: 102
Dat vind ik een vreemde stelling. Hooguit is 1 snaar monofoon is maar niet de hele piano of viool.
Vreemd? Nee, hoor :) Een piano is alleen maar een technische oplossing om de 88 snaren te laten bespelen door één persoon en niet door 88 muzikanten... Haal een snaar weg en die toon kan niet meer gespeeld worden. Op een gitaar kan dat dan nog wel op een andere snaar, maar bij de klavier instrumenten helaas pas weer na een reparatie. Pij de piano zijn de tien vingers de enige beperking, maar daar heeft men de quatre-main voor bedacht. Omdat de hoeveelheid plaats voor het toetsenbord beperkt is worden voor meer 'hands aan dek' dan maarmeerdere piano's gebruikt, zie Simeon ten Holt's z'n muziek, waarbij soms 6 piano's (12 handen = 60 tonen tegelijk) gebruikt worden.

Wout

Vreemd? Nee, hoor :) Een piano is alleen maar een technische oplossing om de 88 snaren te laten bespelen door één persoon en niet door 88 muzikanten...Wout

Ik weet niet of het probleem echt zo specifiek was dat men een oplossing zocht voor 88 muzikanten die allemaal hun eigen snaar wilden bespelen en dat men toen maar de piano heeft uitgevonden als oplossing daarvoor waarbij het uiteindelijk makkelijker bleek om het instrument door maximaal 2 mensen te gelijk te laten bespelen, dat is allemaal later pas weer bedacht.

De piano is ge-evolueerd van uit de clavecimbel en die is voortgekomen uit waarschijnlijk de harp en is dus niets meer dan een technische evolutie waarbij niet gedacht werd in de trant van een oplossing voor een probleem maar eerder naar uitbereiding van het klankarsenaal en speelmogelijkheden.

Denk ik tenminste, maar goed. Viool.. Akkoord..etc :)

Tja, als je gaat proberen te definiëren, dan mag je gerust stellen dat ieder muziekinstrument 'in wezen' monofoon is! Een piano is eigenlijk 88 piano's aan elkaar en dat geldt ook voor de pijpen van een kerkorgel. Zoals ik al eerder schreef zijn synthesizers ook verschillende monofone synthesizers in één kastje.
Met het grote verschil dat je op een piano of orgel verschillende toetsen simultaan kan induwen. Bij een gitaar kan je dat niet. Je hebt maar één plectrum! Of je zou een kammetje met 6 tandjes moeten gebruiken.
Bij een viool zou je blijkbaar als je je strijkstok juist positioneert 2 snaren gelijktijdig kunnen bestrijken.
Akkoorden van 4 noten kunnen dan worden opgesplits in de 2 laagste en 2 hoogste noten/snaren die na mekaar worden bestreken maar wel doorzingen zodat je uiteindelijk een polyfone klank bekomt. Zulke akkoorden noemt ook wel gebroken akkoorden. (= arp)
Toch echt geen rocket science he ?!

trouwens, heb je al eens goed gekeken naar een violist zijn/haar niet-strijkende hand ? Is het mogelijk om op zo'n dun halsje meer dan 2 snaren te klemmen ?
Neen, natuurlijk niet.
Daarom: een viool is in weze monofoon, maar je kan een snaar wel lekker laten verder zingen zodat je op het einde van je strijkbeweging een polyfoon geluid bekomt.

Op zo'n dun halsje meer dan 2 snaren stoppen is echt wel mogelijk. Ik bespeel m'n violen ook wel als gitaar, en pak dan gewoon 4klanken.
Als je snelle arpeggio's speelt (solo in mendelssohn's vioolconcert bv), moet je wel de 4klanken in 1 keer neerzetten, anders is het onspeelbaar.

En ik zou zeggen dat een viool duofoon (heet dat zo?) is. Maximaal 2 tonen tegelijk (niet alle tonen trouwens).

De vergelijking met een gitaar + plectrum vind ik niet helemaal op zijn plaats: Een gitaar heeft immers een veel langere sustain dan een viool, waardoor het na elkaar aanslaan van de snaren meer effect heeft. Je krijgt door de sustain een heel klinkend akkoord. Dat zou je bij een viool niet lukken.

Oké Ruubje, daar heb je wel een punt. Tenslotte speel jij viool dus jij zal het wel weten.
Ik vind deze discussie hier zeer zeker op zijn plaats. Synthers concentreren zich misschien wel te vaak op sound en te weinig op manier van bespelen.

Een voorbeeld:
Voor degene die graag een rompler met gitaar-samples bespelen: speel em aub niet polyfoon maar wel in (zeer) snelle arp, dat is de enige manier om de gitaar-strumming realistisch na te bootsen. 't is te zeggen, een gitaar dat bespeeld wordt met een plectrum. Met de losse vingers komt het wel eens voor dat 2 snaren simultaan worden getriggered.

Natuurlijk is de ontwikkeling van de piano er niet eentje geweest van het oplossen van problemen en kan de harp als het eerste instrument gezien worden dat 'samengesteld' is, waaruit later de piano is ontstaan. Ontwikkelingen lopen gelijk op en kruisen elkaar, dus zo eenvoudig is dat niet. Ook de muziekpraktijk moet in acht worden genomen, want je kunt met een gerust hart stellen dat de harp niet een akkoordinstrument was. Daar werden gewoon enkelvoudige melodiën op gespeeld. Zowel het clavecimbel als de piano werden pas ontwikkeld tijdens en na het ontstaan van de polyfonische muziek. En de polyfonie kwam pas tot ontwikkeling in de Renaissance, in de kerkelijke zangmuziek (centra: Parijs, Luik en Utrecht, dus zeg maar gerust 'De Lage Landen'). De hegenomie van het toetsenbord begon toen pas. En het symfonie-orkerst bestond zelfs nog lang niet!

Wat de viool betreft, dat was altijd al een monofoon instrument, ook in de muziekpraktijk. Dat is nog steeds zo, want als je kijkt naar TRT, de Turkse televisie omroep, dan zie en hoor je al die violen (soms nog wel eens een spijkerviool, dat ding dat recht omhoog op de knie staat) allemaal dezelfde partij spelen, echt unisono. Dus kan je ook stellen dat de viool een overblijfsel is van voor de ontwikkeling van de harmonie.

En Romeinse soldaten die in de film Cleopatra zo parmantig door het beeld macheren op de tonen van mooie bazuin akkoorden, dat is helaas volledig fout. Een bourdon hoogstens... Maar in de film mag dat. Er bestaan geen echte bezwaren tegen Mickey Mouse :)

Wout

... Synthers concentreren zich misschien wel te vaak op sound en te weinig op manier van bespelen.
Zonder meer een waarheid! Het is vaak te horen als iemand in een winkel een synth uitprobeert. Door het geheugen heen fietsen en telkens maar het zelfde riffje splelend. Natuurlijk valt het dan altijd tegen. Een bepaald geluid vraagt om een bepaalde wijze van bespelen, ook als het geen emulatie is.

Verder is de sustain, maar ook de echo, een belangrijk element in de harmonie. Het is het bestaansrecht van het kerkorgel. Dat klinkt echt niet in een weiland :)

Wout

Vreemd? Nee, hoor :) Een piano is alleen maar een technische oplossing om de 88 snaren te laten bespelen door één persoon en niet door 88 muzikanten...
Ik denk niet dat dat het uitgangspunt was bij het ontwerp van een piano.

nee, violen kunnen geen noten spelen, laat staan accoorden... de man/vrouw die hem bespeelt echter wel...

niet meer het analoge-hardware-fett-knoppen-tweaken-only-forum...?

Lekkere bijdrage weer 6,:stupid
Probeer nou eens een keertje een weekje niet direct te reageren op mijn posts. En die Nijntje van je kan je lekker voor jezelf houden :doei:

Back