Kunnen echte violen maar 2 noten tegelijk spelen.. hoe spelen die dan akkoorden??

Wat niet kan. Maar een violist zou geen barré-akkoorden kunnen spelen. Maar in je voorbeeld, hoeft dat ook niet. Kwinten zijn wel de grens van haalbaarheid. Die pak je met 1 vinger op beide snaren. Vingers naast elkaarzetten op dezelfde 'positie' gaat heel lastig door de houding van de arm/pols/hand.
Maar een directe kwint klinkt ook niet echt mooi imho. Variaties in liggingen zijn aan te bevelen. Leuke puzzeltjes dus :)

...Gm Em E(b5) A7/C# C#dim
E--3--0--0-----0-----0
A--1--2--1-----0-----1
D--0--5--5-----5-----5
G--0--4--3-----6-----6

Dit zijn wat akkoorden die lekker spelen. Ach, en echt goede violisten zijn creatief, en gebruiken hun duim desnoods.

Wie niet?Dat bedoelde ik ook :)e
a
d
g

en de cello

A
D
G
C

Maar wel een octaaf lager dan de alt-viool, toch?
De cello is eigenlijk de bas van de familie en de tenor bestaat niet, of eigenlijk, daar is het ook nooit iets mee geworden: te groot om onder de kin te hangen en te klein voor tussen de benen...

Wout

Vergeet de contrabas niet Wout!
Dat is van origine ook een klassiek strijkinstrument. Later ontdekt door de jazzmuzikanten, die erop zijn gaan tokkelen.
En ook tokkelend worden er geen akkoorden gespeeld! :dubbel:

Mijn dochter studeert viool aan het Conservatorium. Naar haar zeggen worden tweeklanken (dubbelgrepen noemt ze dat) veel toegepast, maar veel minder in orkestpartijen. Drie- en vierklanken worden alleen gearpeggieerd gestreken (dus 1 en 2 of 2 en 2), vanwege de fysieke limieten van het instrument.
Wij toetsenisten hebben het maar makkelijk... Als je ziet hoe klein de toleranties zijn voordat iets vals klinkt op zo'n smal, kort halsje... RESPECT!!:halleluja

Ik vind het bijna verbazend dat iemand hierover verbaast kan zijn ;) De fysieke vorm van een instrument bepaalt hoe je d'r op spelen kan en wat voor geluid dat voortbrengt. Zo kan je dingen met een gitaar die onmogelijk zijn met toetsen; dat is toch juist de - charme - van verschillende instrumenten?!?

Verder zit de ervaring van akkoorden in veel meer dan alleen een x-tal noten dat tegelijk gespeeld word. Het al genoemde arpeggio brengt immers precies hetzelfde gevoel te weeg.

YouTube - Bach - Cello Suite No.1 i-Prelude ftw

maar daar heeft men de quatre-main voor bedacht

Wat zelfs binnen de pop nog wel wordt gebruikt. Op de laatste cd van de Divine Comedy staat Threesome, quatre-main voor drie spelers:
YouTube - The Divine Comedy- Threesome
(het is alleen een beetje dringen)

zie Simeon ten Holt's z'n muziek, waarbij soms 6 piano's (12 handen = 60 tonen tegelijk) gebruikt worden.

Is er van Ten Holt ooit een uitvoering met meer dan vier piano's op cd gezet eigenlijk? Alles wat ik heb is vier dacht ik (buiten het solo piano werk).

... Is er van Ten Holt ooit een uitvoering met meer dan vier piano's op cd gezet eigenlijk? Alles wat ik heb is vier dacht ik (buiten het solo piano werk).
CD's van hem zijn nogal dun bezaaid. Hij is erg critisch bij de olpnamen. In de 90tiger jaren eens een nacht lang in Vredenburg naar uitvoeringen geluisterd. Alles was opgenomen, maar niets is ooit uitgegeven. Ik meen dat daar die 6 vleugels stonden. Het is ook eens bij de VPRO live gedaan.

Wout

CD's van hem zijn nogal dun bezaaid. Hij is erg critisch bij de olpnamen. In de 90tiger jaren eens een nacht lang in Vredenburg naar uitvoeringen geluisterd. Alles was opgenomen, maar niets is ooit uitgegeven. Ik meen dat daar die 6 vleugels stonden. Het is ook eens bij de VPRO live gedaan.

Ja, die nacht heb ik toen helaas gemist, ik weet niet meer waarom. Ik was wel bij de opnamen in Vredenburg van Incantatie IV in '92 met vier vleugels. Die is overigens ook alleen maar in verknipte vorm op cd verschenen.

Net nog even het "programmaboekje" erbij gezocht (A4-tje) maar daarin beloven ze inderdaad een dubbel cd, wat uiteindelijk een enkele cd werd. Dus misschien dat daarin ook het e.e.a. door Ten Holt afgekeurd is.

Ik had geen zin om de hele thread te lezen, dus....
Ik ben goed bekend met de cello suittes van Bach en daar staan in de partituur ook akkoorden van 3 of 4 noten. Die noten kan je natuurlijk niet exact tegelijk spelen, maar wel heel vlak achter elkaar. Gewoon met de linker hand het akkoord pakken en dan met de strijkstok alle 4 de snaren snel achter elkaar in 1 beweging strijken.
Dit kan natuurlijk ook met een viool.

wat een hoop onzin zie ik hier

normale schriftuur is een noot

als je polyphoon wilt ofwel meerdere voor strijkers schrijven, maar meerdere noten zijn goed mogelijk en helemaal niet moeilijk

je kan akkoorden van 2,3 of 4 noten schrijven (vier snaren)
niet alle combinaties zijn mogelijk, en dat is wat te complex om dat kort uit te leggen; je zou eigenlijk eens een boek over instrumentatie of orkestratie moeten lezen

wat een hoop onzin zie ik hier

als je polyphoon wilt ofwel meerdere voor strijkers schrijven, maar meerdere noten zijn goed mogelijk en helemaal niet moeilijk

niet alle combinaties zijn mogelijk, en dat is wat te complex om dat kort uit te leggen; je zou eigenlijk eens een boek over instrumentatie of orkestratie moeten lezen

Tsja, je kunt dit wel heel kortaf formuleren, maar: in welk opzicht is dit niet allemaal al gezegd in de thread? Ik bedoel, als je alle reacties hier samenvat als 'onzin', dan zou het natuurlijk wel fijn zijn als je even uitlegt wat er dan niet aan klopt, en waarom jouw opmerking wel correct is (en vooral: waarin die afwijkt van de consensus die gaandeweg bereikt is).

Zou een stuk constructiever zijn! :okdan:

Ha, heerlijk. Over elkaar heen vallen :)

Wat ik me wel afvraag...
Hoe is de topic starter eigenlijk tot de vraag gekomen?
Terecht dat het tweede bericht een herinnering aan het begrip synthforum is :D

Kunnen zangers maar één toon voortbrengen? Natuulijk niet. Luister maar de Tuva zangers...
http://www.let.uu.nl/~audiufon/data/boventoon.html#tuvazang1

Kan een monofone synthesizer slechts één noot spelen?
Wel als er een RingModulalator aanwezig is, dan kunnen er twee klinken! :)

En zo kunnen we doorgaan.

In ieder geval, de viool is in princiepe monofoon, maar er zijn wat gemakkelijke en moeilijkere trukjes.

Wout

een hoop onzin zie ik hier

Tsja, je kunt dit wel heel kortaf formuleren, maar: in welk opzicht is dit niet allemaal al gezegd in de thread? Ik bedoel, als je alle reacties hier samenvat als 'onzin', dan zou het natuurlijk wel fijn zijn als je even uitlegt wat er dan niet aan klopt, en waarom jouw opmerking wel correct is (en vooral: waarin die afwijkt van de consensus die gaandeweg bereikt is).

==> kort samengevat: omdat het helemaal niet moeilijk is of trucjes om meerklanken te produceren op viool; in standaard popliedjes misschien niet zo gebruikelijk, maar in klassieke schriftuur is dit gewoon alledaagse kost. vermoed dat de topicstarter dit wil doen om 'meer realistische' arrangementen te maken, en dat valt gewoon NIET op te lossen met enkele tipjes of trucjes, is gewoon een studie van instrumentatie voor nodig.

maar inderdaad, de manier waarom ik het formuleerde was niet constructief, excuses daarfvoor

Terug naar de synths. Ik las in een interview met Vangelis in het KLEM-blad dat hij alle strijkerspartijen monofoon inspeelde, dus in wezen net als een strijkersgroep. Daarmee kon hij elke noot zijn eigen frasering geven. Speel je in akkoorden als een organist, dan gaat een deel van het realisme verloren. Ik heb die dynamiek altijd bewonderd, maar ben zelf tot nog toe te lui geweest om dezelfde methode toe te passen. Noten binden en de bas en de hoogste noot dubbelen met andere klanken, daar bleef het wel bij. Maar wie weet, komt dat nog.

Terug naar de synths. Ik las in een interview met Vangelis in het KLEM-blad dat hij alle strijkerspartijen monofoon inspeelde, dus in wezen net als een strijkersgroep. Daarmee kon hij elke noot zijn eigen frasering geven. Speel je in akkoorden als een organist, dan gaat een deel van het realisme verloren. Ik heb die dynamiek altijd bewonderd, maar ben zelf tot nog toe te lui geweest om dezelfde methode toe te passen. Noten binden en de bas en de hoogste noot dubbelen met andere klanken, daar bleef het wel bij. Maar wie weet, komt dat nog.
Dat is ook de enige manier om een echt goede partij neer te zetten. Kan op een andere manier ook maar dan moet je gewoon skillz hebben qua spelen, maar dan nogsteeds denk je voor een groot gedeelte op de boven beschreven wijze.

...en dan moet je ook nog een goed gevoel hebben over hoe violen goed samen voicen. Je kunt niet ongestraft zomaar akkoorden samenstellen met strijkers, want die kunnen dan behoorlijk wringen, alleen door de gekozen voicings. Hetzelfde geldt voor blazers. Daarom is goed arrangeren ook een verdomd moeilijk vak.

...en dan moet je ook nog een goed gevoel hebben over hoe violen goed samen voicen. Je kunt niet ongestraft zomaar akkoorden samenstellen met strijkers, want die kunnen dan behoorlijk wringen, alleen door de gekozen voicings. Hetzelfde geldt voor blazers. Daarom is goed arrangeren ook een verdomd moeilijk vak.

Helemaal mee eens...en jammergenoeg ook een vak dat een iets te vaak vergeten wordt, of TE makkelijk over wordt gedacht. Ook jammer dat je in redelijk wat producties soms hoort dat daar te weinig aandacht aan is besteed. Vaak gaat alle aandacht naar sound en mix, maar in mijn visie is een goed arrangement en goede instrumentatie essentieel...ongeacht stijl

....ongeacht stijl....

Luister maar eens naar de "arrangementen" van Whitesnake.. Je zal het niet geloven, maar daar is echt heel goed over nagedacht. Daarom klinkt het allemaal ook zo vet en open tegelijk.

... vermoed dat de topicstarter dit wil doen om 'meer realistische' arrangementen te maken, en dat valt gewoon NIET op te lossen met enkele tipjes of trucjes, is gewoon een studie van instrumentatie voor nodig. ...
Volgens mij denk je te moeilijk, in dit geval. Ik denk dat de TS'er optecht verbaasd is geweest dat de viool, eigenlijk een monofoon instrument toch akkoorden kan spelen, want dat is per slot toch wel de eerste taak van de violen in een orkerst, die mooie strings spelen... Bijna net zo mooi als op een synthesizer... ;)

Wout

Back