Yamaha MO6/MO8

Nee hoor, dat zeg ik niet...ik ben wel kritisch inderdaad. Grappige is dat 't namelijk niet ligt aan prijscategorie of eerste type en opvolger. In sommige gevallen klinken eerdere versies van synth beter dan de opvolger, soms andersom...dat is nou eenmaal zo. Ik heb bijvoorbeel nooit een Triton gekocht als opvolger van mijn Trinity TOTDAT de Triton Studio kwam. Die klinkt veeeeel beter, beter zelfs dan de Triton Extreme die daarna kwam.
Een SY-99 van Yamaha is ouder dan een EX-5 alleen heeft die eerste veel meer sound, karakter, ballen dan ook maar uit een EX-5 te halen is (en ja ook die heb ik allebei gehad, tegelijkertijd).

Zo zijn er een heleboel voorbeelden. En daar ben ik zeker kritisch in. Voor in een productie maakt 't minder uit want daar gaat er een heel productie-proces nog na 't inspelen of programmeren van je partij, maar ik ben een speler en dan met name live merk je zo enorm het verschil tussen synths.

Helaas zijn er ook vaak synths van 2000,- + die inderdaad in mijn ogen niet goedklinken. Soms helaas zijn het ook pas weer de duurdere varianten uit een lijn. Je kunt nu ook een te gekke multifunctionele setup amenstellen voor weinig geld 2e hands omdat er heel veel goedklinkende synth gedumpd worden, vaak i.v.m. overstappen naar software of nieuwere modellen. Gouwe tijd dit!

Er is geen regel, dat is een kwestie van persoonlijke smaak maar nog meer vind ik van oren openzetten, luisteren, de menuutjes induiken om te kijken wat je eruit kan krijgen. En weer luisteren...uittesten in praktijksituaties, gokjes nemen en niet bang zijn om geld te verliezen enz

Nu ja, ik ga me er niet te veel van aantrekken, ik vond de Korg MicroX en Korg X50 ook geweldig klinken toen ik ze uitprobeerde. Mag ik ervan uit gaan dat de MO6 qua klank en toetsen een pak beter is dan de X50? Dan is het voor mij al dik de moeite.

Vorige week hadden ze hem niet binnen bij Keymusic, nu blijkbaar wel. Ik probeer hem woensdag uit :)

De Micro-X en X-50 klinken als een Triton Classic (zijn feitelijk een Triton Classic), en de MO6/8 zit in diezelfde categorie absoluut, alleen dan met het karakter van Yamaha.
Ik heb het btw iedere keer niet over sounds (presets, samples, multi-samples, effecten enz...) maar de sound van een synth (het output signaal)! Er is niets mis met een Triton Classic of een 1e generatie Motifs hoor, dat heb je me nooit horen zeggen (voor degene die dit er uit haalden)...alleen zitten er binnen de types uit de verschillende lijnen onderling veel verschillen

Check m maar en vergelijk hem met een X-50 of M-serie van Korg, een nieuwe Juno serie van Roland dan heb je de klank-karakter verschillen redelijk gecovered en op vergelijkbaar niveau

Met betere klank bedoel ik dan betere samples. Moet ook wel aangezien de MO6 veel samples van de Motif ES heeft. Ik ben meer op zoek naar realistische akoestische geluiden, en daar doet de MO6 het wel beter in dan de X50.

Ik heb de originele Motif bij mijn neef gespeeld en vond die toetsen ook niet zo bijzonder. Ik vond de toetsen van de X50 en Juno's zeker niet slecht vergeleken met de Motif.

Ik ga mezelf niet herhalen, daar heb ik een hekel aan...maar je hebt sowiezo gelijk wat betreft de akoestische geluiden, dan wint de Yamaha het. Maar probeer dan ook de Juno uit (weet ff niet welke er allemaal uit zijn momenteel), Roland is er goed geworden ook in de akoestische zooi

Hoe komt het trouwens dat de Juno G (64MB) zoveel minder geheugen heeft dan de MO6 (175MB) en toch meer klanken heeft? Zijn die dan van mindere kwaliteit?

Hoe komt het trouwens dat de Juno G (64MB) zoveel minder geheugen heeft dan de MO6 (175MB) en toch meer klanken heeft? Zijn die dan van mindere kwaliteit?

Hoe dat komt? Kwestie van programmeren...en hoeft niet per definitie te betekenen dat de samples of presets van mindere kwaliteit zijn hoor. Gaat om de multisamples in combi met 't synthese systeem dat er achter zit en de kracht van de effectsectie bij dit soort bakken. Je kan uit een simpele analoge bak toch ook tig leads, tig bassen, bij een polyfone bak tig pads brass enz weet ik veel halen met soms maar 2 of 3 osc's...mensen vergeten soms dat alle romplers (sample-playback bakken zoals bijv de Motif's, Triton's of M3's en Fantom's) synthesizers zijn waarmee je bizarre sounds kan maken

Als je dan toch voor de Korg serie kiest, haal dan gelijk de TR, die kost nog slechts 699 voor de 61 key versie. Ik heb de X50 gehad en heb nu de TR. De soundset is quasi identiek maar de keys en de bouwkwaliteit van de X50 zijn echt niet super, zeker als je dat ding in een band wil gaan gebruiken...De TR daarentegen heeft een alu behuizing en een beter keybed en kost praktisch even veel.
Minpunten aan de X50: voedingsstekker is zeer kwetsbaar, brakke toetsen, geen seq.
Voordelen van de TR: made in Japan, jaja nog echte solid build kwaliteit, uit te breiden met sample module (als je er nog eentje vindt tenminste), volgens Korgforum leden zou je al samples kunnen spelen door er een latje RAM in te proppen (kan ik niet bevestigen), er zijn op datzelfde forum ook tientallen soundsets te downloaden voor dat ding in de download sectie, de TR slikt SD kaartjes tot 2 gig uit de Aldi (5 euro per stuk) om alles lekker op te saven, je kan er programma's van de Tritons in laden...en dat allemaal voor 100 euro meer dan een X50...

In de TR zit ook gelijk een sequencer (heeft de X50 niet en dat ga je misschien missen), die is bruikbaar maar niet super intuïtief. Prijs/kwaliteit verhouding is super.
Toegegeven, voor de echte realistische klanken zijn er betere keuzes.

Anyway, een beslissing nemen op basis van wat iemand schrijft of wat je op internet leest is zowiezo verkeerd, je moet zelf gaan proberen en luisteren, lekker een paar uur in de winkel rondhangen en alles uitproberen, vergelijken en je keuze stap voor stap verkleinen en nooit naar de verkopers luisteren of je gaat naar huis met een Juno-D. Daarna slaap je er een nachtje over en droomt van wat je hebt gehoord, dan kan je de volgende dag jezelf gelukkig maken misschien...de speelgoedwinkel in vlakbij.

Na alles gelezen te hebben... heb je nu al iets getest of niet? :eureka:

Als je toch voor een Yamaha gaat is een 2ehands Motif 6ES/7ES ook een optie. Qua prijs zal die de MO6 niet veel ontlopen en heb je net even iets meer degelijkheid, power, warmte, geluidskwaliteit, etc. Dit dus ondanks dezelfde engine (lees de berichten van Manu er nog eens op na). Momenteel staan er genoeg op de tweedehands markt in België te koop.

Maar zoals al aangegeven... luisteren, luisteren, luisteren... vergelijken... luisteren, luisteren, luisteren... vergelijken... :z :z...

Ik heb de Korg M50 en MO6 vandaag getest. Ik ben verzot op de klanken van beide, en de keyboards voelen goed aan. Een paar vaststellingen:

- M50 is goedkoper dan MO6 (€925 - €999)
- M50 is kleiner en lichter
- MO6 heeft betere akoestische klanken
- MO6 heeft faders bovenop de knoppen, erg handig om het geluid wat aan te passen naar believen
- M50 heeft een veel eenvoudigere interface, de MO6 is nogal ingewikkeld

Ik kan helaas niet 2dehands kopen. Er is een MO6 en Motif ES te koop op Kapaza, maar die zijn te ver van waar ik woon. Een 2dehands M50 kan ik niet vinden.

Het is dus betere akoestische klanken vs betere interface. Ik twijfel nog altijd.

Interface (qua menu's e.d.) is belangrijk, maar soms minder belangrijk en soms meer. Als je niet zoveel aan je geluiden wil tweaken en/of niet veel met performances/masters (inclusief splits e.d.) wil doen, dan kan de Yamaha natuurlijk prima. En ik heb de indruk dat je dát zoekt.
Ik herken trouwens wel je opmerking over de ingewikkeldheid: heb daarom altijd meer met Roland gehad (Fantoms bedienen m.i. veel fijner dan Motifs).

Kort en goed: als je een synth zoekt voor akoestische sounds in de jazzhoek (Rhodes, piano, etc; zie je eigen startpost) en je vindt die sounds in de MO6 beter dan in de M50... a2+b2=c2

Begrijp je afweging. Overzicht is iets wat Yamaha nog steeds niet onder de knie heeft. Kleinere schermen en een vervelende menu structuur (naar mijn idee). Faders op de Yamaha t.o.v. knoppen op de Korg maakt niet zoveel uit. De functies zijn vrijwel identiek en toewijsbaar. Dus volledig naar eigen idee aan te passen.

Ik heb zelf voornamelijk Korg synthesizers staan en ben met je eens dat het werken met het touchscreen erg fijn en overzichtelijk is. Als je niet bang bent om de edit mogelijkheden te gebruiken, kan je Korg sounds nog behoorlijk opwaarderen. Vaak zijn wat instellingen in alleen al de effect pagina's voldoende.

De vraag is dan heel simpel: hoe ver wil je gaan wat betreft realtime edit mogelijkheden? Ga je live nog van alles zitten veranderen of maak je de presets thuis, zodat je live alleen nog even het juiste nummer moet intikken!?

Qua gemak, formaat, functionaliteit zeg ik de Korg. Wil je kant-en-klare presets zeg ik de Yamaha. Oftewel een afweging die niet volledig gebaseerd is op de kwaliteit van de samples.

Een andere afweging: in hoeverre is het verschil tussen 2 budget synths hoorbaar in je live setting. Waar bestaat je band uit? Wat is je rol als toetsenman? Is de synth voor erbij, zodat je wat opvulling kan bieden of is het zonder die synth niet mogelijk om bepaalde muziek te spelen!?

Wordt er misschien niet makkelijker op, maar hoop je weer wat verder te hebben geholpen... :okdan:

Of misschien even wachten op de Roland juno Di (als je geen sequencer nodig hebt). Dat wordt een super machientje voor net iets meer dan de helft wat de Yamaha en Korg kosten.

Maar mijns inziens mag interface nooit voor geluid gaan bij je keuze.

Ik heb een motif es en korg M3 gehad en ik vond beide interfaces niet super, maar goed mee te werken en qua klanken de ES een klap beter. Wil je dieper gaan, dan gebruik je toch gewoon de pc editor?

Bedankt voor de reacties! Ik neig steeds meer naar de Korg toe.

Ik speel niet live. Ik zoek wel een paar mensen om samen te spelen. Mijn eisen zijn dus niet al te hoog, maar ik wil toch redelijk realistische klanken.

Ik kan ook een X50 kopen van mijn neef voor €400. Ik heb hem een paar dagen mogen lenen en ik heb er enorm veel plezier mee. Maar er zijn te veel nadelen:

- Akoestische klanken klinken verkeerd
- De reverb is kut, en dat is net van groot belang voor de klanken die ik zoek
- Slechte interface

Daarnaast ontbreekt ook de sequencer, en die heb ik echt nodig om eigen drums en baslijnen in te spelen. Ik hou me liever niet bezig met een soft sequencer.

Welke heeft eigenlijk de betere sequencer?

Ik kan wat sequencer betreft je alleen op het gebeid van de Korg adviseren. Ik heb met Yamaha sequencers geen ervaringen. Misschien dat iemand anders daar iets over kan schrijven!?

Het scherm van de Korg is erg fijn om alles overzichtelijk te krijgen. Zeker als je de tracks ook nog wilt editten. Je kunt alles prima in beeld krijgen en je kunt met de eenvoudige menu's snel schakelen. Kwestie van even puzzelen, maar dat heb je snel door.

Wat betreft die X50... niet meer over nadenken. Daar is aan alle kanten op bezuinigd. Behuizing, toetsenbord, converters, outputs, enz. X50 komt ook van 'keer de helft'. In dit geval niet van een Triton, maar van een TR en die was al afgeslankt m.b.t. zijn grotere broer. Appels met peren...

Interface zou ik niet meenemen in de overwegingen, want dat leer je gauw genoeg als je met dat ding bezig bent. Ik heb een Motif XS7 en die is qua interface ook vrij ingewikkeld maar na wat uurtjes met de manual en flink stoeien kan ik die nu in het donker met m'n ogen dicht bedienen.

Gezien jouw eisen zou ik zeggen dat een telg uit de Motif -serie voor jou de beste keus zou zijn. Dus binnen jouw budget een oudere ES of misschien een kleine broer als MM/MO.

Ik heb de tutorials van de M50 bekeken, voor de MO6 vind ik niets behalve die van een gast die me mateloos irriteert.

Ik zal me eens in de handleiding van de MO6 verdiepen.

Back