Yamaha TX16W (aan pc hangen?)

Cueball

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb een Yamaha TX16W deze wil ik aan mijn computer hangen. Ik wil op mijn PC samples kunnen editten en dan naar mijn sampler sturen. Ik ben al een tijd bezig om dit voor elkaar te krijgen.

Ik heb mij helemaal rot gezocht op I-net maar de meeste links zijn niet meer relevant omdat de TX16W een hele oude sampler is.

Afin, voor zover ik weet heeft een Yamaha TX16W geen SCSI alleen een EXT.PORT. Hier past alleen een VGA kabel op. Zijn er adapters of iets anders zodat ik samples kan editten op de PC, en ze via een kabel naar de sampler kan sturen?

t ding komt uit 1987, dus ik denk eigenlijk niet dat je via je pc samples er naar toe kan sturen....maar ik kan t mis hebben hoor

Het is een omweg maar toen ik nog een TX16W (met Typhoon 2.0) had gebruikte ik mijn pc om de samples te editen, dumpte vervolgens de samples op een floppy in .WAV formaat en importeerde ze weer in de TX.

Nadeel is dat de TX geen 1.4 Mb floppies kan lezen. Enkel 720 K geformatteerde floppies.

Veel succes!

Ik geloof dat je met SoundDiver wel iets kan, maar weet niet zeker of je dan ook de samples kunt editen...

Bedankt voor de antwoorden. Ik kan idd via mididump de samples om mijn comp overzetten en bewerkt terugsturen. Tevens is het zo dat sounddiver overweg kan met de Yamaha TX16W. :)

Bedankt allen veur de tips.

TW16W

TW16W

Ik heb zelf ook een TX16W.
Ik weet dat ik Aif files kon versturen via midi naar de TX16w.
De extn poort die erop zit heeft volgens mij nog nooit iemand kunnen gebruiken.

Origineel geplaatst door Marcel D
Nadeel is dat de TX geen 1.4 Mb floppies kan lezen. Enkel 720 K geformatteerde floppies.

Nadeel is dat DD 720 diskettes niet meer te koop zijn.
Ik heb een paar honderd DD diskettes op te kop kunnen tikken.
Dus ik heb voorlopig een aardig voorraadje.

720 diskettes zijn eenvoudig te maken door het gaatje bovenaan in de floppy ( niet het write protect natuurlijk) af te plakken met een stukje plakband, dan formateren, maakt ie dr een DD disk van.

voorts kun je best het Typhoon OS gebruiken voor de TX16W omdat dat van Yamaha volledig zuigt + typhoon kan meer, probleem is dan waarschijnlijk wel dat sounddiver enkel kompatibel is met het originele OS...

ik meen mij te herinneren dat ik vroeger 'Awave' diende te gebruiken om samples te importeren, maar weet ik niet meer zeker

ik heb zelf ook een tx-16w met typhoon os uiteraard want alleen hiermee is deze sampler interessant.
wat ik doe is samplen op m'n pc, helemaal bijpoetsen, filteren, fijnsnijden en dan als aiff saven en kopieren op een DD flop (of een HD flop met gaatje aan linkerkant van flop dichtgeplakt). gewoon pc / ibm geformateerd.

dan converteert typhoon die aiff 16-bits sample vanzelf naar 12bits intern formaat. ik sample altijd gewoon op 44.1khz op pc dan zoek ik op de tx wel de juiste freq.

als je de interface van typhoon even doorhebt kan je er heel snel en lekker mee werken.

enige nadelen van tx16w:

- lengte van samples
- de nogal slappe output van de samples. niet echt ballen zeg maar. maar een gate en distortion voegt wel scherpe randjes toe als je daarvan houdt tenminste
- uitsturing van individuele outputs begrijp ik nog steeds geen donder van

verder wel relaxed ding hoor, ik gebruik hem in combi met m'n amiga en octamed en werkt prima.
ik heb nog nooit met een Ax000 gewerkt en ook niet met een Akai Sxx00 (beetje met s3000xl).

tx-16w is vooral handig als je effect sounds en percussie en andere neuzel-geluidjes wil en je van freaken houdt en niet het type bent dat even een heel nummer wil gaan bouwen met 4 gesampelde breakbeats van 30 seconden per stuk (ja die mensen zijn er). zo van "wow ik heb vandaag weer in 1 middag een HELE track gebouwd!!!". magoed ik dwaal af om 22:45.

er zitten ook hele handige foefjes in typhoon os, zoals het automatisch vinden vd pitch, een aardige time-stretch, en al die lfo's en modulatie mogelijkheden kan je mits je de juiste instellingen weet leuke dingen mee doen. en dat allemaal met een 68k processor. oh ja niet te vergeten dat ding is stereo en dus ook je modulatie en sounds kunnen allemaal individueel geplaatst en gemoduleerd worden.

TX16W

TX16W

Origineel geplaatst door jes303
- - uitsturing van individuele outputs begrijp ik nog steeds geen donder van

Misschien kunnen we van elkaar leren. Van al dat filter LFO gedoe van Typhoon snap ik gemiddeld weinig.
Maar de individuele outputs heb ik wel voor elkaar gekregen.
Ik heb een 2 DD diskettes gemaakt waarop ik 8 individule drumwav geluiden na de 8 individuele poorten stuur.
Daar heb ik een soort dummy diskette van gemaakt met standaard namen.
Zo kan ik heel snel de drum aiff op diskette vervangen via mijn PC op diskette doro andere aiff-jes.
(Vergeet niet dat ene dos programma'tje te draaien TFX of zo Je PC voegt namelijk ongemerkt iets toe op diskette, waardoor de TX16W hem niet meer kan inlezen.)
Als je wil dan kan ik die bestandjes van de diskette wel mailen.
Moet wel even zoeken heb hem een tijdje niet gebruikt wegens verhuizing en mijn TX16W staat nu zielig in een hoekje te wachten tot ik em aansluit.

Back