drummachine syncen + opnemen in Nuendo

emiel-r

Ingeburgerd
Hoi,

Het volgende kom ik maar niet uit..

Ik heb een aantal drumcomputers en groovebox-achtige apparaten, onder andere:

machinedrum
korg esx
yamaha dx200
roland d2

Ik vind het prettig om de interne sequencers ervan te gebruiken en de audio ervan op meerdere sporen op te nemen. Hiervoor gebruik ik 3 focusrite saffires (2x10 en 1 x26). Als sequencer gebruik ik nuendo.

Alles is geslaved aan nuendo. Ik gebruik geen direct monitoring.

Wat ik wil is spelen met de apparaten en iets opnemen zodra ik iets tofs heb. Dit moet dan gelijk goed staan in nuendo met de kick op de eerste tel en niet enkele milliseconden later. Hoe doe ik dat?

Dan het 2e deel van mijn probleem is dat de apparaten dan ook in sync moeten spelen met de opgenomen audio. Hier gaat het namelijk ook fout. Ik gebruik nu track delay van 25 ms voor de opgenomen audio en dat werkt, maar dat is irritant bij het editten, aangezien de audio in de clips gewoon niet op de goede plek staan. Zie hierboven

Het moet feilloos werken omdat je dan snel kan werken. Ik zoek dus geen oplossing waarbij ik telkens iets moet verschuiven ofzo. Het leek mij iets wat vrij simpel moet zijn, maar ik kan er niks over vinden, op verschillende fora niet. Ook heb ik al veel uitgeprobeerd. Wie weet hoe ik dit kan doen of anders kan oplossen?

Voor de duidelijkheid je drumcomputer is dus de master en nuendo de slave.

Het probleem is midi latency.

Het beste is altijd om de drumcomputer de track te laten starten, terwijl de audio pas op de tweede maat begint.
Dan heb je waarschijnlijk het wel synchroon.

Ik heb het trouwens altijd net andersom gedaan en dan heb je zeker geen probleem.

Midi track progammeren in je DaW en dan de drum computer als slave gebruiken en dan audio opnemen.

Nuendo is het beste programma voor midi in de wereld en op een drum computer programeren vind ik gepiel op een klein schermpje.
Maarja het is maar net wat je gewend bent.

Groeten
Wim

Midi track progammeren in je DaW en dan de drum computer als slave gebruiken en dan audio opnemen.

Groeten
Wim

Als je de sequencer van Nuendo gebruikt hoeft de drumcomputer toch helemaal niet mee te lopen. Die is dan gedegradeerd tot toongenerator. Zo doe ik het (in Cubase, dezelfde werkwijze als Nuendo). Je hoeft dan niets te syncen en zet gewoon je miditrack voor de drums op (solo) play, en neemt het op op het aantal kanalen wat je wilt (afhankelijk van het aantal aangesloten outputs/inputs) van de drums op.

Bedankt voor jullie reakties, maar ik heb het kennelijk niet goed uitgelegd. Nuendo is de master en alles is geslaved aan Nuendo. Dit heeft te maken met het feit dat Nuendo niet als slave KAN optreden met midi-clock. Ableton kan dat wel.

Ik wil juist de sequencers van de drumcomputers e.d. gebruiken. Ik weet dat het anders kan door ze als klankmodules te gebruiken, maar ik wil het zo vanwege het live-aspect ervan.

Bedankt voor jullie reakties, maar ik heb het kennelijk niet goed uitgelegd. Nuendo is de master en alles is geslaved aan Nuendo. Dit heeft te maken met het feit dat Nuendo niet als slave KAN optreden met midi-clock. Ableton kan dat wel.

Ik wil juist de sequencers van de drumcomputers e.d. gebruiken. Ik weet dat het anders kan door ze als klankmodules te gebruiken, maar ik wil het zo vanwege het live-aspect ervan.

Weet je zeker dat Nuendo niet in slave kan? Lijkt me vreemd.
Heb je de vraag al eens gesteld op het officiƫle Steinberg Nuendo forum?

Ja, ik weet het zeker. Dat staat letterlijk in de handleiding. Daarbij is er ook geen mogelijkheid om dat te doen in het sync-scherm. Eventueel kan het met een externe midiclock to MTC converter.

Back