Wie niet kan spelen...

Ben benieuwd waarom iemand een synth anders wegdoet. Is het behalve dingen als interface die irriteren en rotte toetsen en knoppen iets anders? Geen doorzetting van muzikant, gebrek aan tijd(vooral als je veel producties moet doen of onder tijdsdruk)?

Overgang van synths met allerlei jack kabels, midi kabels, mengpanelen etc naar 1 mastercontroller/keyboard en verder softsynths is een reden.

Ben benieuwd waarom iemand een synth anders wegdoet. Is het behalve dingen als interface die irriteren en rotte toetsen en knoppen iets anders? Geen doorzetting van muzikant, gebrek aan tijd(vooral als je veel producties moet doen of onder tijdsdruk)?

De synths die ik heb weggedaan zijn inderdaad altijd synths geweest waarvoor ik een beter alternatief heb teruggekocht (qua geluid en/of mogelijkheden).

De enige synth die ik heb weggedaan zonder vervangen was de FS1r. Fantastische klank en ongeevenaard in zijn soort, maar uiteindelijk toch niet mijn ding omdat ik er gewoon niet uit kon halen wat er in zat vanwege de (voor mij) ondoorgrondelijke combinatie van Formant Shaping, FM synthese en alle tienduizenden parameters die daar bij horen. Voordat ik dat toe wilde geven had ik het ding overigens wel al een jaar of 9 in mijn bezit.

Ergens wel jammer, want het is absoluut een fantastische synth met een geweldige klank en een heel eigen karakter, maar hij hing voornamelijk in mijn rack zeldzaam en uniek te wezen in plaats van muziek te maken en dan kun je er maar beter iemand anders blij mee maken en het geld gebruiken om iets te kopen waar je wel mee uit de voeten kunt (in dit geval dus een aanbetaling voor een Motif XS7)

je bent toch ook niet altijd op zoek naar dezelfde sound..
soms ben je ook gewoon klaar met een sound en wil je iets anders.. en meestal heb je ook niet t geld om alles er dan maar bij te kopen
gebruik je iets een tijd niet, wegdouwen dan en iets anders kopen waar je meer plezier van hebt

doe ze meestal weg omdat ik er eigenlijk niets mee kan. koop ze kijk er een tijdje naar, doe er niets mee, kan dat ook eigenlijk niet, verkoop ze weer en stap weer in dezelfde val.
een al 30 jaar zich herhalend patroon, helaas.
tot dit topic uiteraard, dank , mijn oprechte dank !

voor mij is het simpel,

ik maak veel trance muziek, en als de presets van een synth op zijn, dan kan die zo snel mogelijk weer weg. Maar waarom een ander zich daar zo druk om maakt is me een raadsel :D

iegenlijk zou je op het podium een trance act moeten hebben waarvan het publiek de geluiden kan kiezen dmv pilaren in de zaal met buttons erop ofzo..
zoiets is ooit al eens bedacht door de utrechtse band the human beings waar het publiek in de zaal verschillende keuzes uit geluiden, beats en weet ik wat meer, kon maken..
erg grappig maar dusdanig kwetsbaar dat het project geen lang leven beschoren had..

Zullen we weer ff kappen met trance-bashen?

Overigens zit in de opmerking van Quifster wel een punt van waarheid. Genoeg grote producenten die snel wat hits in elkaar flansen met de nieuwste synths en andere gear. En dat is niet alleen bij trance zo. Genoeg mainstream waar nieuwe synths en FX het eerst worden toegepast, door (goed opgeleide) professionele musici. Daarna is het oud en kan weg, behoudens wat classic en/of state-of-the-art spul. Preset-spotten blijft een leuk tijdverdrijf...

...als je echt niets beters te doen hebt.

Laatst gewijzigd:
Ik moet zeggen dat ik sinds ik die Motif XS7 heb ook een stuk meer presets gebruik :o:

Je hebt een aantal redenen waarom mensen een synth (of welk muziekinstrument dan ook) opmerkelijk snel na aankoop weer willen doorverkopen.
bv;
-te weinig affiniteit met ding als geheel (wie heeft er vroegah geen basgitaar gehad omdat dat zo gaf was...) dus impulsaankoop
- te weinig affiniteit met dat specifieke instrument (gebeurt mijzelf vaak, synth klinkt te soft of de layout/structuur is net niet uitdagend genoeg om veel mee te rotzooien)
- is gewoon iets leukers op de markt gekomen (noodzaak voor werk of gewoon fun); kortom cash is nodig
- de kick van het zoveel mogelijk synths bespelen maar beperkte ruimte (verslaving mij niet vreemd
- plotselinge aanval van RSI
- etc etc etc
Maar wat mij intrigeert na deze nutteloze regels (van mij) is; wat gaat het jou, starter van deze draad, eigenlijk aan? Wat wil je in hemelsnaam bewijzen met de stelling? Is de conclusie van dien aard, dat we er mee naar Brussel moeten om er op europees niveau iets mee te doen??

Voel me met mijn conservatorium Jazz en klassiek (wel in het stenen tijdperk maar toch) behoorlijk aangesproken door deze ondoordachte en kort door de bocht geformuleerde wijsheid! Ben benieuwd naar de reden...?! ;)

Als ik mijn wagen verkoop, is dat toch ook niet omdat ik een slechte chauffeur ben ? Dat is omdat ik hem niet goed rijden vind, dat ik hem niet meer mooi vind, of gewoon wat anders wil.
Doe jezelf een lol, koop een casio en laat er je muzikale elitaire snob-kennis op los. Post het op dit forum en verbaas ons. Pas dan heb je een punt.

Ik vind trance bashen niet verkeerd.
Hoge bomen vangen veel wind. Zo is dat nu eenmaal.
Trance is een zeer hoge boom.
(en ja: da's een veer in de trance zijn aars)

Als ik mijn wagen verkoop, is dat toch ook niet omdat ik een slechte chauffeur ben ? Dat is omdat ik hem niet goed rijden vind, dat ik hem niet meer mooi vind, of gewoon wat anders wil.
Doe jezelf een lol, koop een casio en laat er je muzikale elitaire snob-kennis op los. Post het op dit forum en verbaas ons. Pas dan heb je een punt.

ga dan over op de hardcore!
dit is op muzikaal gebied wel het absolute dieptepunt wat er muzikaal te bereiken valt!
bovendien werkt het uiterst agressieopwekkend engeest afstompend

dit is op muzikaal gebied wel het absolute dieptepunt wat er muzikaal te bereiken valt!

Alle reacties zijn om te gillen, maar ik blijf zo benieuwd naar de reden van starten van deze draad door SINEW1958...??!! Zijn al mandenvol met tegenargumenten, kan hij (of zij) misschien de zaak weer aansteken?? :kroon:

geen fan duidelijk. wel wat bout. krijg zelf altijd de slingerschijt van jazz, maar ja zo heeft iedereen z'n zwaktes.
verder geweldig topic, geestverruimend

geen fan duidelijk. wel wat bout. krijg zelf altijd de slingerschijt van jazz, maar ja zo heeft iedereen z'n zwaktes.
verder geweldig topic, geestverruimend

Ik krijg zelf altijd de slingerschijt van dingen ouder dan een week!! Vandaar dat ik ook altijd mijn nieuwe synth zo snel doorverkoop, kom daar maar ns om! De waarheid mag ook wel eens gezegd worden pffffffffff

Moet niet veel gekker worden, anders start ik de volgende draad;

Kopen bepaalde mensen bepaalde synths (ofwel gaat een eigenaar op z'n synth lijken??)

(ben dan zeer geïnteresseerd in wat voor stereotypen er bij Prophet horen!; en of muzikale scholing daarop van invloed is naast het drinken van zuivel producten???)

Back