Wie niet kan spelen...

Zelf nog nooit een synth weggedaan en ik kan niet spelen :D

Ik kan er heel goed mee leven dat een synth eerst een tijdje wordt uitgeprobeerd en dan eventueel, of terug wordt gegeven, of met zo min mogelijk verlies wordt doorverkocht. Het is eigenlijk onmogelijk een synth in de winkel goed uit te proberen. Zelfs een manual is vaak te oppervlakkig (Zie opmerking hieronder). Natuurlijk kan je ervan uitgaan dat als je favoriete artiest op het ding speelt dat jij dat geluidje dan ook in je bezit krijgt, maar dat valt te betwijfelen.
Maak eens veertien dagen lang iedere dag een patch (Als je synth dat kan, tenminste) zonder de voorgaande te beluisteren. Na die tijd luister je ze allermaal achter elkaar af. Moet je opletten hoeveel overeenkomsten er tussen zitten, kortweg, je eigen belemmeringen vanwege je voorkeuren.

Hulde voor die muzikanten die doorzoeken en hun instrument verruilen voor een andere!
Ik ben per slot slechts een verzamelaar :)

Wout

PS De NordLead is een synth met veel mogelijkheden en een zwakke handleiding. De synth is te stemmen van min tot plus 100 cent en dat is normaal. Toch is de synth te transponeren over een volledig octaaf (dus bv in Eb spelen terwijl je gewoon de witte toetsen gebruikt), maar dat zal je niet in die handleiding terug vinden, helaas...

Laatst gewijzigd:
speelt dat niet klote?, alleen de witte toetsen.?

dan mis je alle leuke uitstapjes, muzikaal gezien dan.
:mega:
Het is een ramp, maar er zijn mensen die dat transponeren heerlijk vinden.
Trouwens, je hoeft niets te missen, toch? Je speelt gewoon of het in C staat, dus zet je de boel naar D, dan is het kleine septiem altijd de Bb. Je speelt dus eigenlijk in grepen. Een klarinet doet dat altijd: de nootjes op de balk zijn de grepen en het instrument bepaalt de werkelijke toonhoogte. Je hebt een E klarinet, maar ook een Bb. De luie flikkers ;)

De EML SynKey synthesizer had dit voor alle twaalf de toonhoogten.

Wout

Het is een ramp, maar er zijn mensen die dat transponeren heerlijk vinden.
Trouwens, je hoeft niets te missen, toch? Je speelt gewoon of het in C staat, dus zet je de boel naar D, dan is het kleine septiem altijd de Bb. Je speelt dus eigenlijk in grepen. Een klarinet doet dat altijd: de nootjes op de balk zijn de grepen en het instrument bepaalt de werkelijke toonhoogte. Je hebt een E klarinet, maar ook een Bb. De luie flikkers ;)

De EML SynKey synthesizer had dit voor alle twaalf de toonhoogten.

Wout
Es klarinet toch?
en idd , er wordt vaak getransponeert om lastige toonsoorten te ontwijken.ik vindt alleen Bes nogal klote spelen, maan dan passen ze het nummer maar aan, pech voor de blazers dan:mega:

Es klarinet toch?
De hoogste is een E klarinet...
en idd , er wordt vaak getransponeert om lastige toonsoorten te ontwijken.ik vindt alleen Bes nogal klote spelen, maan dan passen ze het nummer maar aan, pech voor de blazers dan:mega:
Wat maakt het uit. Maar toch, een klavier is een van de moeilijkste "interfaces" om te moeten yransponeren...

Wout

Die direct een synth of na een korte periode hun synth willen verkopen.Ze kopen een synth en na een paar maanden(sommigen een paar weken),staan ze tweedehands te koop.
Bedoeling met winst doorverkopen,zal hier niet aan de orde zijn zeker?

Dit is geen probleem, want dit betekent simpelweg dat iedereen een bijna nieuw apparaat kan krijgen voor een gereduceerde prijs. Vaak met de garantie en bon van de muziekwinkel er nog bij.

Maar wie zijn ze die een dure synth kopen om er na een paar maanden er van af te willen zijn?
Kan begrijpen er voor een paar enkelingen er een verkeerde keuze is gemaakt.Dat je thuis heel anders in een rustige omgeving je beseft,dat het niet je ding is.
Als je een zinnige conclusie wil trekken moet je dit bijhouden en niet op een paar observaties af gaan :).

Wie een degelijk muziek onderwijs heeft genoten,en een basis heeft in muziek theorie,plus interesse heeft in synth's,niet de behoefte heeft direct te verkopen.
Onzin. Het ding kan stomweg niet zijn wat je er van verwachtte, of je moet de huur betalen en dat gaat niet zonder even te slikken. Met hoe muzikanten met hun geld om gaan en wispelturig kunnen zijn is dat nog niet eens zo'n raar idee als je denkt.

.ik vindt alleen Bes nogal klote spelen, maan dan passen ze het nummer maar aan, pech voor de blazers dan:mega:
Bij mij zijn het vaak B, C# en G# die problemen geven. Ik probeer mezelf wel te dwingen om niet meer te transponeren; je wordt er een betere toetsenist van, en bij liedjes met meer akkoordveranderingen kun je er beter mee omgaan in plaats van tussentijds te transponeren.

Immers, er zijn maar 12 noten in de Westerse toonschaal...

Het helpt wel als je alle inversies van alle akkoorden voor elke noot kan spelen zonder na te denken, maar da's blokken, en da's weer lang niet zo leuk om te doen. Wel ongelofelijk nuttig.

tsja een synth waar alleen een zaag of blok uit komt met een filtertje behoeft nutuulk weinig knoppen maar een bak zoals de DX kan gewoon aanzienlijk meer!

Tja, maar bedienings gemak maakt zo'n sint natuulk wel speelbaarder. Want ik heb een paar uur achter zo'n DX gezeten, maar wat een nachtmerrie bediening zeg. Dat je er veel mee kan(als je de bediening doorgrond hebt)is leuk. Maar ik sla zo'n ding w/s na een uurtje uit frustratie in 1000 stukjes. Die gasten die dat soort bedieningen(ensoniq mirage, roland D50 enz.)verzinnen mogen ze wat mij betreft levend verbranden. Het lijkt wel of ze dat verzinnen om te kijken hoeveel frustraties een mens kan hebben. :frons: :kont: :r

Ik kan geen noot spelen, ik gebruik m'n sinten om patches en soundscapes te maken. Maar een melodie spelen,....toch maar niet. Ik sync ook helemaal nix met midi of wat dan ook. M'n CP-251 gebruik ik om alleen nog meer chaos te crëeren.

Je weet dat je welkom bent in topic #42999, he?! ;)

Tja, maar bedienings gemak maakt zo'n sint natuulk wel speelbaarder. Want ik heb een paar uur achter zo'n DX gezeten, maar wat een nachtmerrie bediening zeg.
ik geef je geen ongelijk, zelfs een redelijk getrained syntheticus zit er geruime tijd achter om er via de knopjes wat fatsoelijks uit te krijgen (maar dat moet je eigenlijk ook lekker via een PC (vroeger Atari) editten nutuulk)
Je weet dat je welkom bent in topic #42999, he?! ;)
idd, lekkere industrial kutnums er in koppen :mega:

Welk topic is dat?
Als je geen muziek kunt maken zonder sync of midi dan beperk je jezelf toch wel een beetje.
Ik sync graag nix omdat de muziek dan veel minder voorspelbaar wordt. Al die voorgekauwde muziek hoor ik al genoeg op de radio.
Industrial kut nummers bestaan niet.

Back