random movement
Stamgast
Deze link om het je even op jip en janneke niveau uit te leggen:
http://www.headwize.com/articles/hearing_art.htm
Als je het perse boeiend vindt om cijfers en onderzoeken erbij te halen, moet je maar es gaan googlen op de references van het artikel..
Dit is nou precies wat ik bedoel, het stuk over headphones vs. speakers in het artiekel wat jij hier aanhaalt gaat op voor consumenten, zoals je kunt lezen gaan de genoemde argumenten niet op voor het mixen in een studio met een technicus die weet waar die mee bezig is. En wat betreft de bibliografie; een artiekel uit een fitness blad, en een onderzoek over pmp“s, daar word ik ook niet veel wijzer van. Googelen kan iedereen, maar als je de informatie goed tot je neemt blijkt dat er aan veel bronnen toch wat aan te merken valt.
Ik zou zeggen mixze op je oordopjes, dan spreken we elkaar over een paar jaar weer. Ik zal dan spreken en jij vooral liplezen![]()
![]()
Maak je maar geen zorgen hoor, ik denk wel om mn oortjes. Ik heb gisteren toevallig nog even live gemixt met headphones, (voor een instalatie waarbij het publiek ook met headphones liep). Daaronder had ik gewoon mn earplugs in, want je moet toch niet te veel omgevings geluid horen, en zo kon ik de geluidsdruk bij mijn oren beperkt houden. Het is maar net hoe je er mee omgaat, natuurlijk krijgen je oren wel eens wat te verduren als je vaak met geluid bezig bent, maar met een beetje verstand en niet al te veel macho gedrag kun je het wel tot de gezonde grenzen beperken.
Zucht. Iedereen recht op zn eigen mening, ook al raakt ie kant noch wal.
Al met al kom je mij een beetje vijandig over, snap niet waarom, ik was alleen benieuwd naar je mening, en hoe je daarbij gekomen was. Ik bedoel, mijn mening is zoals ik al eerder aangaf ook op mijn eigen hersenspinsels gebaseerd en niet op concrete feiten. Ik dacht, mischien heb je wel een goed argument, je leek zo zeker van je zaak. Dus ik vraag even verder, dan heb ik ook weer wat geleerd vandaag, maar je hebt me niet weten te overtuigen.
(voor ik in een discussie beland) :p
) dat er in het geval van een gesloten koptelefoon iets meer gebeurt dan "normale" geluidsgolven; geluidsgolven verhogen enkel zeer lokaal de luchtdruk (het golffront), maar in het geval van een bass uit je gesloten koptelefoon/oordopje lijkt het me dat er een tweede effect optreedt naast dat golffront: het beschikbare luchtvolume tussen de conus en je oor wordt steeds kleiner en groter en ik kan me voorstellen dat dat zorgt voor een extra verschil in luchtdruk wat leidt tot vermoeide oren ("ear fatigue") terwijl de geluidsdruk nog niet eens zo hoog hoeft te zijn dat je daadwerkelijk schade oploopt. Zegmaar alsof je koptelefoon zich om en om vastzuigt op je trommelvlies om zich er daarna weer vanaf te duwen.