Beginneling met veel vragen ^^

Ten eerste ben ik op dit forum gekomen om info te krijgen en niet hoe ik juist moet typen .(ik kom niet uit Nederland en typ op zen Antwerps , men excuses daarvoor)
Is men NL niet goed ? ok live with it .
Ten tweede ik ben 38 j en heb geen kaas gegeten wat computers betreft , dus die ISO drivers , VTS, Tascam US122L termen is chinees voor me .

Ik heb me Reason aangeschaft en zal men plan ermee moeten trekken .
Als er iemand een betrouwbare website weet waar ik boeken kan kopen over Reason 4 , ik zal u zeer dankbaar zijn .

Smo

Bij bol.com staan 4 boeken over reason alleen engelstalig

www.bol.com/nl/s/boeken-engels/zoekresultaten/Ntt/proppelerhead+reason/Ntx/mode+matchallpartial/Ntk/ukus_books_all/N/3131/index.html

Voor een algemene site over thuisstudio's:
http://www.tweakheadz.com/guide.htm

En deze draad is ook handig:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

Succes!

precies wat ik nog zocht. ben ietjes jonger dan smobeatz, en heb gelukkig wel wat verstand van computers, maar de meeste termen uit de muziek zeggen me niks. ga vooral die eerste link eens goed doorlezen, ziet er wel goed uit.

ik heb er nog niet naar gezocht, maar is er ook ergens een beknopte overzicht van termen en de betekenis?

Ten tweede ik ben 38 j en heb geen kaas gegeten wat computers betreft , dus die ISO drivers , VTS, Tascam US122L termen is chinees voor me .
Geen excuus; je zult er toch aan moeten geloven om je in dit soort dingen te verdiepen. Vaak is het al nuttig om de term gewoon in Wikipedia in te kloppen, maar dan moet je 'm wel correct overnemen, dus geen VTS maar VST en geen ISO maar ASIO.

ASIO drivers zorgen voor een directere - naja, noem het "verbinding" tussen geluidskaart en software. Daardoor is het o.a. mogelijk om als je een toets indrukt om een softsynth aan te sturen en het resultaat direct te horen - in plaats van een halve seconde later. Dit fenomeen heet "latency".

Dit merk je voornamelijk bij zwaardere software-synthesizers en effecten, en het resultaat bij een lage latency is dan gekraak; de oplossing is om de buffer dan groter te maken, maar dat resulteert weer in een hogere latency, en spelen terwijl je een halve seconde later het resultaat hoort werkt niet. Da's even de quick & dirty uitleg.

Een geluidskaart kies je op basis van budget, aansluiting en hoeveel inputs/outputs je nodig hebt. Wat kun je missen? Wat wil je er allemaal op aansluiten - microfoons, gitaren, synthesizers of niks? Als je een laptop hebt is de aansluiting PCMCIA, USB of Firewire. Dit staat er expliciet bij vermeld, dus je hoeft nog niet eens te weten wat PCMCIA betekent (people can't memorize computer industry acronyms ;) ).

Als je een desktop hebt is de aansluiting USB, Firewire of PCI(x). Goedkope populaire kaarten zijn dingen zoals een E-mu 0404 / M-Audio 2496.

Als er iemand een betrouwbare website weet waar ik boeken kan kopen over Reason 4 , ik zal u zeer dankbaar zijn .
Probeer eerst http://reasontutorial.be/ maar eens :).

ik heb er nog niet naar gezocht, maar is er ook ergens een beknopte overzicht van termen en de betekenis?
Nee. Maar, grote kans dat er iets over geschreven is op onze eigen http://www.synthwiki.nl

Nogmaals wijs ik je op de ruim 100 tutorials van hydlide24 op youtube. Hij heeft ook een eigen site. Ik heb er heel veel van geleerd.

Paul

damn , daar gaan men geile wijven :)

tot nu staat Reason toch op nummer 1 ze, jammer dat het zo duur is :)

Ik heb me Reason aangeschaft en zal men plan ermee moeten trekken .

Smo

zozo, dat gaat snel, de ene dag is't nog te duur en twee dagen later heb je Reason gekocht...
Ik denk dat er op't internet wel meer dan genoeg tutorials etc te vinden zullen zijn, ik denk dat Reason ongeveer het populairste beginnersprogramma is dus plenty of informatie op't internet (mensen worden op dit forum een beetje lastig als de zoveelste nieuweling vragen stelt waaruit blijkt dat die het vertikt om manuals te lezen of het synthforum/internet/youtube te 'searchen'...een boek over reason vind je door 'book' en 'reason' in google in te typen bvb...)
Als je't een beetje intensief gebruikt kom je vanzelf wel op de termen die wij je toeslingeren (latency, geluidskaart, etc...)...als je plots wat veel gekraak gaat horen als je wat ingewikkeldere beats maakt, zoek dan maar eens rond op info over geluidskaarten...

zozo, dat gaat snel, de ene dag is't nog te duur en twee dagen later heb je Reason gekocht...
Ik denk dat er op't internet wel meer dan genoeg tutorials etc te vinden zullen zijn, ik denk dat Reason ongeveer het populairste beginnersprogramma is dus plenty of informatie op't internet (mensen worden op dit forum een beetje lastig als de zoveelste nieuweling vragen stelt waaruit blijkt dat die het vertikt om manuals te lezen of het synthforum/internet/youtube te 'searchen'...een boek over reason vind je door 'book' en 'reason' in google in te typen bvb...)
Als je't een beetje intensief gebruikt kom je vanzelf wel op de termen die wij je toeslingeren (latency, geluidskaart, etc...)...als je plots wat veel gekraak gaat horen als je wat ingewikkeldere beats maakt, zoek dan maar eens rond op info over geluidskaarten...

yep , heb toch maar beslst om het te kopen , moet eens de stap maken ofniet soms .

inderdaad, t beste is om 'te doen', je zal er dan wel vanzelf op uitkomen wat de tekortkomingen van dat pakket zijn en wat je nodig hebt om gemakkelijker/sneller/aangenamer te werken (ik voorspel : geluidskaart, controller, andere soft)
succes ermee

Geduld dude geduld doorzetten.. let vooral niet op arrogant opmerkingen van leden ,ze zijn er genoeg. Ze zijn aleen vergeten dat ze zelf ook eens moesten beginen:) en dat is jammer Veel succes Als je iets wilt weten pm me ff .
Voor alle mensen die willen weten wat ik in deze 12 maanden heb geleerd http://www.myspace.com/thesoundoftheobserver hier kun je vrijelijk bitchen hehehe ...Nogmaals veel succes

Laatst gewijzigd:
Ok ik heb een volgend probleempje :)
Ik open een NN-XT maar als ik op men azerty toetsenbord druk , komt er geen geluid uit .
Na wat rond te surfen op het net , kom ik tot de constatatie dat niet gaat met Reason .

Wat zijn mijn mogelijkheden omdit wel te laten werken ?
-een toetsenbord kopen , zoja welke? op wat moet ik letten ?
-bestaat er een programma die dit wel mogelij maakt ?

Ik vind dat er heel goed te werken is met Reason zonder keyboard. Zeker als je geen behoorlijk speler bent dan heb je de toetsen niet nodig, want de dingen die je wilt spelen kun je dan toch niet spelen.

Het "draaien" aan knoppen is echt nodig als je live wilt spelen, maar het preciese regelwerk moet je toch in de bijbehorende sporen doen op de pc, tenminste zo gaat dat voor de niet echte muzikanten zoals ik er ook eentje van ben.

Dus ik zou gewoon aan de slag gaan met de pianoroll en je nootjes handmatig stuk voor stuk invoeren.

Paul

Ik vind dat er heel goed te werken is met Reason zonder keyboard. Zeker als je geen behoorlijk speler bent dan heb je de toetsen niet nodig, want de dingen die je wilt spelen kun je dan toch niet spelen.

Het "draaien" aan knoppen is echt nodig als je live wilt spelen, maar het preciese regelwerk moet je toch in de bijbehorende sporen doen op de pc, tenminste zo gaat dat voor de niet echte muzikanten zoals ik er ook eentje van ben.

Dus ik zou gewoon aan de slag gaan met de pianoroll en je nootjes handmatig stuk voor stuk invoeren.

Paul

ok Paul :)

nog iets , hoe zet je zo'n beat/muziek op je webpagina van My space ,

ik heb die Virtual MIDI Keyboard gebrobeerd maar ik krijg er geen geluid uit , haha :p

inderdaad, t beste is om 'te doen', je zal er dan wel vanzelf op uitkomen wat de tekortkomingen van dat pakket zijn en wat je nodig hebt om gemakkelijker/sneller/aangenamer te werken (ik voorspel : geluidskaart, controller, andere soft)
succes ermee

ik voorspelde het je, dat je binnen de kortste keren een controller wel handig zou vinden (tenzij je met je muis aan knopjes wil draaien/noten wil invoeren)

Ik heb de indruk dat je de posts van de mensen niet echt serieus neemt eigenlijk... je kan ook zélf wel youtuben en googlen etc zodat je kan proberen te begrijpen wat de mensen die je willen helpen eigenlijk willen zeggen.

en na 5 dagen al nummers op myspace willen zetten, rustig aan jongen...de meesten hebben hier jaren ervaring en werken best wel wat uurtjes vooraleer ze een 'track' die naam waardig op hun myspace posten...

trouwens wij kunnen wel tips geven van hoe je je beatz (t is trouwens beats) vanuit reason op myspace zet, maar wat heeft dat nog in de verste verte met synths te maken ?

ik voorspelde het je, dat je binnen de kortste keren een controller wel handig zou vinden (tenzij je met je muis aan knopjes wil draaien/noten wil invoeren)

Ik heb de indruk dat je de posts van de mensen niet echt serieus neemt eigenlijk... je kan ook zélf wel youtuben en googlen etc zodat je kan proberen te begrijpen wat de mensen die je willen helpen eigenlijk willen zeggen.

en na 5 dagen al nummers op myspace willen zetten, rustig aan jongen...de meesten hebben hier jaren ervaring en werken best wel wat uurtjes vooraleer ze een 'track' die naam waardig op hun myspace posten...

trouwens wij kunnen wel tips geven van hoe je je beatz (t is trouwens beats) vanuit reason op myspace zet, maar wat heeft dat nog in de verste verte met synths te maken ?

Ik vraag me eigenlijk af of het wel goed is om op dit forum iets te vragen ...
Ik zal wel zelf beslissen na hoeveel dagen ik iets op my space wil zetten ? of niet soms ? of zijn er soms "regels" alvorens je iets op myspace mag zetten .
Ik neem wel mensen serieus die niet te veel egotrippen .

:mega:

Het zou mooi zijn als mensen hier minder zouden zeuren over spel- en stijlfouten en iemands enthousiasme accepteerden.
Het is niet makkelijk om een noob te zijn op dit forum.

ok ik ben dus een beginneling in maken van beatz .

Binnenkort (als ik voldoende geld heb ^^) ga ik me een MPC500 aanschaffen maar ik zou al wat willen maken met een of ander Software programma .
Nu ik wil er geen geld aangeven voor het moment .
Ik heb 2 programma's gedownload :
Ableton live 8 (14 day trail)
Reason Demo
Ableton vind ik persoonlijk moeilijk , ik maak wel een paar "geluidjes" maar echte beatz zitten er niet in .

In Reason had ik na 5 min al een beat met die drummachine .

Nu die Reason demo sluit af na 20 min en je kan niet een beat saven.
Dus ik dacht laten we hem kopen , 499 euro ja sorry dan liever een MPC ^^

nu men vraag is : Is er een gratis alternatief ?
Ik heb die beginnersthread gelezen http://www.kvraudio.com/get.php?mode=results&st=q&s=1 en ik zie wel software wat ik moet downloaden , maar ik weet begot niet wat ik zou moeten nemen ?

Zou er iemand me kunnen helpen ?

altyd die moeilijke vragen ,...
daarhebbie postbus 51 togvoor
hehe

Back