Aanslag gevoeligheid op Arp Axxe?

raoul

Stamgast
Is het mogelijk om op mijn arp axxe een soort aanslag gevoeligheid te creëren?
Misschien door middel van een effect o.i.d.?
Iemand ideeën of tips?
vr, gr, Raoul.

Is het mogelijk om op mijn arp axxe een soort aanslag gevoeligheid te creëren?
Misschien door middel van een effect o.i.d.?
Iemand ideeën of tips?
vr, gr, Raoul.

Ik weet dat Saint Eric een tijdje geleden sprak over het inbouwen van aftertouch op een Odyssey...
Maar aanslaggevoelighied op een Axxe...moeilijk denk ik...
Mischien aansturen met aanslaggevoelig keyboard via een Midi 2 CV kastje???

Ik wil het niet met een volume pedaal doen, maar is er niet eventueel een soort effect voor die iets dergelijks simuleert?

Compressor zou het mee kunnen... als het 'n goeie is en je de goeie instellingen weet te vinden.

ik weet eigenlijk niet wat dat is, een cv converter?

???

Axxe is analoog dus word aangestuurd door Control Voltage...Dat was vroeger de standaard om je synths met elkaar te laten praten,
Later kwam MIDI. Dus het betekend dat als je een keyboard hebt met aanslaggevoelig toetsenbord en midi uit dan kan je via een MIDI to CV converter de aanslaggevoeligheid van je midikeyboard vertalen naar een CV signaal die die aanslaggevoeligheid naar je Axxe stuurt!!

Snappie...

Zet er nog een vca tussen en moduleer die met (1) een envelope, getriggerd door de gate van je midi naar cv en met (2)aanslaggevoeligheid via je midi naar cv en je bent er helemaal. Maar dat lijkt me te ingewikkeld voor zo'n eenvoudige synth.
Een andere truc is je "zachte" noten staccato spelen en je "harde" noten langer aanhouden. Die wordt gebruikt door organisten, die immers ook aanslaggevoeligheid moeten ontberen. Veel plezier ermee.

maar het zou dus met een cv converter en een midi keyboard (met aanslaggevoeligheid) al moeten lukken?
Wat kost zo'n converter deze dagen?
alvast bedankt voor alle info!! :)

maar het zou dus met een cv converter en een midi keyboard (met aanslaggevoeligheid) al moeten lukken?
Wat kost zo'n converter deze dagen?
alvast bedankt voor alle info!! :)

Nou volgens mij niet hoor, mits je een VCA input heb waarop je dan evt een aux-cv op aansluit, Want wat wil je precies bereiken met aanslaggevoeligheid?
Dat die harder klinkt (volume) of bijv. dat het filter verder open gaat staan naarmate je harder speelt.

De CV in op de Axxe is volgens mij alleen maar voor pitch.
Je zou evt de axxe kunnen laten modden met een vca in (?) bij saint eric bijv. daarop kan je dan doormiddel van een aux-cv uit doormiddel van midi het volume regelen.

[edit]
etaoin is mij 1 minuut voor :P
Nou ik dacht aan een zo'n wha-wha-volumepedaal wat je gewoon tussen de synth (axxe) en je versterker hangt. Zoals de Korg MS-01 ook kon

Nou volgens mij niet hoor, mits je een VCA input heb waarop je dan evt een aux-cv op aansluit, Want wat wil je precies bereiken met aanslaggevoeligheid?
Dat die harder klinkt (volume) of bijv. dat het filter verder open gaat staan naarmate je harder speelt.

De CV in op de Axxe is volgens mij alleen maar voor pitch.
Je zou evt de axxe kunnen laten modden met een vca in (?) bij saint eric bijv. daarop kan je dan doormiddel van een aux-cv uit doormiddel van midi het volume regelen.

[edit]
etaoin is mij 1 minuut voor :P
Nou ik dacht aan een zo'n wha-wha-volumepedaal wat je gewoon tussen de synth (axxe) en je versterker hangt. Zoals de Korg MS-01 ook kon

Kan je ook wel weer eens gelijk in hebben...

Dit heeft niets met aanslag gevoeligheid te maken, maar mischien wel leuk voor wat extra dynamiek.

Als je je attack heel kort zet, je decay ook vrij kort (±0,5 sec), sustain op nul en een vrij lange release (±2 sec), dan krijg je bij korte aanslagen een lange release en bij langere aanslagen een korte release (of eigenlijk alleen de decay). Als je er tussen in zit begint de release ook ergens tussen in (vanaf de decay), en lijkt het geluid zachter als met de lange release. Met somige synths lukt het beter als andere.

Back