Synthfreak of Muzikant ?

Zolang je plezier aan je hobby beleefd is het niet zo belangrijk of je muzikant bent of verzamelaar. De meeste van ons zijn toch op een of andere manier verzamelaar. Het voordeel van muzikant zijn en af en toe optredens verzorgen is, dat je ook eens wat afmaakt, ik bedoel niet tig nummers hebben liggen met een goed concept en goede geluiden, maar nog niet af.

Synths verzamelen doe ik nog niet, ben eigenlijk meer gitarist, en die verzamel ik eigenlijk wel een beetje, niet om alleen aan de muur te hangen, maar vooral om op te spelen.

Wat mij als synt bespeler trouwens wel erg frustrerend lijkt is dat er zoveel nieuwe produkten uitkomen en de waarde van de bestaande produkten zo snel daalt. Ik heb met een toetsenist gespeeld die dus elke paar maand weer een nieuwe synth moest hebben. De oude ruilde hij dan in, zonde, hij kreeg er dan bijna niks voor terug. Gelukkig zijn de gitaren die ik heb beter waarde vast, niet dat ik zo ooit zal verkopen, maar toch . . . .

Ik ben nu anderhalf jaar bezig met midi's als orkestband, koop dus ook regelmatig iets. Ik moet toegeven dat ik meer op mijn verlanglijstje heb staan dan mijn budget toelaat, helaas.

Nieuwe spullen hebben hun scharme, lekker uitzoeken wat er allemaal mogelijk is, avonden prutsen, steeds weer wat nieuws ontdekken, heerlijk. Toch is het zonde om oude spullen te verkopen, krijg ik altijd spijt van, dus beter gaan verzamelen.

telkens ik een nieuwe synth aanschaf denk ik ; ja nu heb ik er eindelijk de bak erbij die ik nog mankeerde, voor een groot stuk is dat ook wel een beetje waar, maar...

Ik heb nog zeker 4 handleidingen te gaan omdat ik geen tijd heb om deze uit te vlooien (en vooral geen goesting).

Ik begin aan de track die ik in men hoofd heb om uit te werken en zoek dan stelselmatig uit met welke bak ik welke ingredienten kan maken om deze AF te werken.
Het maakt echt niet uit van waar de sounds komen, als ze maar datgene doen naar voren komen, voor wat het eerste idee was.
Als ik al men synths zou inruilen voor allemaal andere dan die ik nu heb, dan zal ik ongeveer(na wat verkenning) wel altijd wel tot hetzelfde resultaat komen en dat is wat uiteindelijk op muzikaal vlak het enige is wat in mijn ogen telt, nml mijn ideen uitwerken.
Blauwdrukken proberen te maken van emoties, een verhaal, een oplossing, sleutels.....er zijn eigenlijk geen woorden voor, daarom doe ik het met muziek, omdat het de mooiste manier is om iets te vertellen, iets door te geven. De plezantste manier, plezier is toch het beste wat er is?

en dan nu:

:biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje: :biertje:

Origineel geplaatst door JazzMann
ooit maakte ik me wijs "muzikant" te zijn...
tot ik Miles, Zappa ,Pink Floyd, Zakir Hussain, Laswell, Ravi Shankar,..... hoorde

Waarom zou je jezelf geen muzikan noemen, puur alleen omdat je je niet kunt meten met de groten der aarde? Er kunnen toch best verschillende "gradaties" van muzikant zijn?

Voor mij is een muzikant iemand bij wie de muziek in het bloed zit, of dat nou alleen spelen of ook daadwerkelijk schrijven van muziek is maakt dan niet zoveel uit, al zijn dat dan wel twee verschillende soorten muzikanten.
Wat dat betreft beschouw ik mezelf dus ook wel als muzikant, ik heb mijn spullen om muziek te maken, zowel afgemaakte nummers als gewoon lekker met geluiden spelen. Misschien wordt ik ooit ook nog eens verzamelaar maar daar heb ik op 't moment geen geld voor :)

Even de zaken op een rijtje:

De dikke van Dale:

Muzikant: praktisch beoefenaar van lichte muziek.
Maak je muziek en is het niet te zwaar? ben je muzikant. Er wordt niets vermeld over vaardigheden, stijl, apparatuur, genre, alleen het mag niet "zwaar" zijn.

Verzamelaar: iem. die verzamelt.
Verzamel je synth's en heb je er al een? Je bent verzamelaar!

De zaken zijn dus heel eenvoudig: Heb je een synth: Je bent verzamelaar. Sla je weleens een toest aan (niet te zwaar): je bent muzikant!

iedereen die muziek maakt is toch muzikant?

ik verzamel wel gear
maar wel wel om er muziek mee te maken
het is niet de bedoeling dat ik bibliothecairis ga worden in mijn eigen huis
dat geldt ook voor platen
als ik merk dat ik iets toch niet gebruik doe ik het net zo makkelijk weer van de hand

Ben van oorsprong 100% muzikant/componist. Kan met iedere band uit de voeten als het moet.
Dus eigenlijk behoorlijk praktisch en functioneel ingesteld.
Eigenlijk dus ;)

Maar ik ben ook altijd errug gefascineerd van nieuwe dingetjes, techniek, software etc.
En als er weer ergens leuke ARP's en Moogjes aangeboden worden.... dan kan ik mijzelf moeilijk bedwingen....

Dat laatste heb ik (te) lang volgehouden, maar dat bleek in mijn geval niet zo constructief. :(
Werd te veel knoppen draaien en geilen op de sound i.p.v. MUZIEK MAKEN (nieuwe nummers maken).

Ik beperk me nu dus maar weer tot de spullen die ik heb (mag niet echt klagen - om eerlijk te zijn)!!! Ben zelfs steeds meer aan het inkrimpen qua gear.

Dus absoluut meer muzikant/compo dan verzamelfreak.

Origineel geplaatst door mono-poly
ik ben zelf mischien meer een verzamelaar dan echt een muziekant
of mag ik nu ineens geen leuke spullen kopen omdat ik te weinig muziek maak????

het zou wel es loik zijn als je wat zou maken mono... om te delen met anderen zeg maar...
volgens mij ben je naast verzamelaar ook nog handelaar momenteel... :D

Laatst gewijzigd:
Gelukkig zijn alle categorieen vertegenwoordigd op dit forum...
Zowel de freaks. verzamelaars als muzikanten.
En gelukkig zijn er ook mensen die weer spullen verkopen zodat anderen er weer iets aan hebben :)

Origineel geplaatst door King of Snake

Voor mij is een muzikant iemand bij wie de muziek in het bloed zit, of dat nou alleen spelen of ook daadwerkelijk schrijven van muziek is maakt dan niet zoveel uit, al zijn dat dan wel twee verschillende soorten muzikanten.
Wat dat betreft beschouw ik mezelf dus ook wel als muzikant, ik heb mijn spullen om muziek te maken, zowel afgemaakte nummers als gewoon lekker met geluiden spelen. Misschien wordt ik ooit ook nog eens verzamelaar maar daar heb ik op 't moment geen geld voor :)

..ja je hebt wel een punt.

[offtopic]
maar losstaand hiervan.... weet je wat ik dan soms niet begrijp..
Waarom stellen sommige van de nieuwe leden zich eigenlijk voor als: "ik ben xx jaar & ben een producer uit..."
Kan iemand mij bij deze het verschil eens uitleggen tussen een muzikant & een producer in de homestudio achter de knoppen ?
...Of is dit zoiets als zeggen: "ik ben sanitaire-consulting-manager" i p v "ik ben wc-madam"
[/offtopic]

gr jzz

Laatst gewijzigd:
pro·´du·cer (de ~ (m.))

1 zakelijk en technisch leider van een openbare vertoning van toneel, film, tv enz.

pro·du·´ce·ren (ov.ww.)

1 voortbrengen, vervaardigen
2 [jur.] overleggen, tonen

dus als ze zeggen ik produceer al jaren trancemuziek, is dat correct
maar als ze zeggen ik ben producer van trancemuziek, zitten ze fout
volgens de van dale dan =)

ok...
dan ga ik nu maar eens een nummertje produceren

(hmm.. k vind dat het iets van "bandwerk" weegheeft met die term)

zodiedurft!!

zodiedurft!!

Ik ben gewoon God (in 't diepst van mijn gedachten-psst, niet verder vertellen hoor)
dus ik hoef helemaal niks. Thuis heb ik nu, geholpen door recente ontwikkelingen
op het gebied van muziek, zoveel kontrolle en mooglijkheden ;-) dat ik ze alleen maar nog
hoef uit te proberen ( kind-in-speelgoedwinkel-metafoor ) en niks meer hoef te produceren.
Door mij niet te encanailleren (opzoekuh) met de werkelijkheid kan ik nooit mislukken, laat staan
slagen. Ik wordt langzaam virtueel & zo mijn muziek.
Soms schrijf ik er een zogenaamd slim & gevat stukje over op het unternet. Een droge en dorre
woestijn van mogelijkheden zonder einde. My kingdom for a deadline !!
Op een stenen muurtje zitten met een Spaanse gitaar en een paar goede ïdëëën; het lijkt allemaal
zo lang geleden.
We zijn van ver gekomen en heel ver verdwaald.
Eenvoud is het kenmerk van het ware; veelvoud is het kenmerk van de angst ( horror vacui ).
Zelfkennis is het begin van alle kennis.
Weigert namaak!

Amen,
ISPdeRuiter

Re: zodiedurft!!

Re: zodiedurft!!

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Ik ben gewoon God (in 't diepst van mijn gedachten-psst, niet verder vertellen hoor)
dus ik hoef helemaal niks. Thuis heb ik nu, geholpen door recente ontwikkelingen
op het gebied van muziek, zoveel kontrolle en mooglijkheden ;-) dat ik ze alleen maar nog
hoef uit te proberen ( kind-in-speelgoedwinkel-metafoor ) en niks meer hoef te produceren.
Door mij niet te encanailleren (opzoekuh) met de werkelijkheid kan ik nooit mislukken, laat staan
slagen. Ik wordt langzaam virtueel & zo mijn muziek.
Soms schrijf ik er een zogenaamd slim & gevat stukje over op het unternet. Een droge en dorre
woestijn van mogelijkheden zonder einde. My kingdom for a deadline !!
Op een stenen muurtje zitten met een Spaanse gitaar en een paar goede ïdëëën; het lijkt allemaal
zo lang geleden.
We zijn van ver gekomen en heel ver verdwaald.
Eenvoud is het kenmerk van het ware; veelvoud is het kenmerk van de angst ( horror vacui ).
Zelfkennis is het begin van alle kennis.
Weigert namaak!

Amen,
ISPdeRuiter

Zoooo... das een heel mooi stukje tekst...

Maar ben je nu Synthfreak of Muzikant? Of beide?

:peukie:

Goeie vraag c.q. onderwerp!

Ja ik zou graag een synthfreak willen zijn. Synth kopen voor de heb zeg maar. Maar dat is het niet alleen (en de financiën ontbreken daarvoor), uiteindelijk gaat het er mij om wat je ermee kunt doen: muziek maken! Maar hier komt de volgende kink in de kabel (kabelbreuk?). Ik ben geen muzikant, en die pretenties heb ik ook niet omdat te worden. Dat zal veel te lang duren, hehehe, bij mij althans. Ik zie mezelf meer als producer van muziek. Ik bedoel hiermee, ik produceer muziek (dat probeer ik!) maar een muziekstuk spelen, echt niet! Ik kan geen NOOT lezen namelijk.
De apparatuur en software die ik heb worden geprogrammeerd,... uiteindelijk. Ik speel wel een klein stukje ´live´ in maar wordt naderhand weer met de hand goed gezet (het potloodje van cubase en de quantise functie natuurlijk).

Dus ik ben geen van beiden.

Eric

Ik ben een muzikant. Het schept mij ongeveer even zovele plezier om op een gitaar te jammen of om met carnaval met een trommel aan me vast gestriemd drie dagen door maastricht te dolen (yiehaa!), maar mijn hart licht nou eenmaal toch bij bepaalde vormen van electronische muziek, en derhalve zijn synths en dergelijke toch interessante tools. Nu is het niet zo dat ik helemaal geen bizarre vorm van opgewondenheid haal uit het vorm geven aan geluid door het draaien van knopjes, dus de term synthfreak is ook wel gepast. Een verzamelaar echter....dat kun je me niet noemen...kijk maar naar mijn setup hehe

Dus ik ga ook voor de hybride vorm :)

Hoezo 'of'? Gewoon 'en'.

En dan ook nog audiofiel, computernerd, autogek, filmgek, internet verslaafde en oversexed.

Dat gaat prima samen hoor. :)

Origineel geplaatst door fuse
En dan ook nog audiofiel, autogek, filmgek, internet verslaafde en oversexed.

Damn, ik durfde het al niet toe te geven maar nu het toch in de groep wordt gegooid: JA! ... Ik ook! Pfff dat lucht op!

Eric

Een beetje van alles is lekker toch :okdan:

Back