Roland XP30 toetsen defect na waterinsijpeling

Astamoris

Stamgast
Hallo,

vorige week fijn gespeeld op een tuinconcert. Nu blijkt dat van de XP30 een aantal toetsen niet meer werken, waarschijnlijk omdat er een beetje regenwater ingelopen was. (Belgische zomer, nietwaar ?)
We gaan zelf eens kijken wat er aan te doen is.
Iemand tips of ervaring ?

Ik heb wel al een paar keer m'n Alpha Juno open gehad om de toetscontacten te reinigen maar wat kan ik zoal verwachten bij de XP30 ?

Alle tips zijn welkom !

plastic smelt niet zomaar.

als je het water niet laat verdampen kan het lang duren voor de printplaten weer droog zijn.

Bij waterinloop is mijn procedure: stekker/kabels eruit per direct, ondersteboven draaien met de toetsen schuin naar beneden, eventueel indien kan zelf of je tech of iemand de schroeven los laten draaien en het liefst een fohn standby houden om zo snel mogelijk te drogen. Daarna ff een goede schoonmaakbeurt en geduld. Maar sowiezo die fohn, kan nooit kwaad alleen niet op de hoogste stand op 2mm houden maar dat lijkt me logisch toch

Zo, gisteren de operatie uitgevoerd. Het water was ondertussen wel al opgedroogd maar op sommige contactjes zat een beetje witte aanslag, vandaar.

Met wattenstaafjes ging het er niet direct af maar we hebben een vochtig doekje gebruikt (die ze verkopen om brillenglazen mee te reinigen), dat bevat ook een beetje alcohol oid en is volstrekt onschadelijk.
Een Föhn zou ik inderdaad ook niet gebruiken wegens het vele plastiek en de minuscule dopjes in geleidend rubber, die zien er niet uit dat ze tegen veel warmte kunnen.

Enfin ! we kunnen weer spelen !

Met wattenstaafjes ging het er niet direct af maar we hebben een vochtig doekje gebruikt (die ze verkopen om brillenglazen mee te reinigen), dat bevat ook een beetje alcohol oid en is volstrekt onschadelijk.

Dat is een interessante ontwikkeling.
Dit lijkt inderdaad best wel een goede oplossing voor het reinigen van bepaalde elektronische delen.
Zijn hier meer mensen met deze ervaring ?

Ik ga het in ieder geval uitproberen op een test-apparaat,...

Back