Minikorg 700 klavier

Nicolas 2000

It's a household name
Zo heb je de ene synth hersteld, roept de volgende dag een andere om aandacht...

2 klachten met het klavier van de minikorg 700:

-als er enkele uren niet op gespeeld is, dan gaan sommige toetsen de eerste keer wat stroef. Oud vet in een scharnier ofzo?

-enkele toetsen klinken wat vals. Niet de hele synth, dus met de oscillator en algemeen de tracking is alles wel OK. Volgens mij zijn het toetscontacten die geen 100% OK contact maken. Ik ken het klavier van de minikorg niet, dus ik weet niet aan wat ik me moet verwachten als ik hem open gooi.

Mensen met ervaring die tips kunnen geven voor het reinigen (of anderzijds verhelpen) van deze problemen?

Het is de Nacht van de Belgische Korgreparateurs. :)

Ik heb het klavier uit de Minikorg 700 gehaald. Geen foto's, maar ter referentie voor anderen:

1) schroef de zwarte metalen bovenplaat los.
2) schroef de 2 houten zijkantjes los
3) leg de synth ondersteboven en dan zie je allerlei schroeven in de onderkant. Helemaal rechts zie je 3 grote op een rij, en op 1/4e van de linkerrand zie je eveneens 3 zo'n grote schroeven op een rij. Schroef ze alle 6 los.
4) zet de synth weer op zijn pootjes.
5) links en rechts van het klavier zie je in het hout 1 schroef zitten. Haal deze los.
6) schroef de 2 houten stukken links en rechts van het klavier los. Die zitten elk met 2 schroeven doorheen de metalen zijwand vast. Leg ze aan de kant.
7) achteraan de Korg zie je een witte verbindingsstekker zoals je wel eens in computers ziet. Die verbindt het klavier met de printplaten in de Korg. Je hoeft hem niet te markeren; de zwarte draden aan dezelfde kant houden wijst zichzelf uit.
8) Nu kan je het klavier uit de Minikorg tillen en kan je het klavier restaureren zonder je van het schattige Korgje nog iets aan te moeten trekken.

Nu terug naar mijn 2 problemen.

1) plakkerige toetsen. Oorzaak is duidelijk: onder de toetsen is achteraan een strook vilt geplakt om hun geluid te dempen. Deze strook vilt zit echter nogal ver naar voor waardoor de toetshaken niet op het vilt landen, maar hier en daar op de lijmstrook van het vilt. Vandaar dat ze dus plakken. Ik ga kijken of ik het vilt na 170 jaar nog verplaatst krijg, en anders aan alternatieven denken.

2) vals klinkende toetsen: volgens mij een kwestie van de toetscontacten te reinigen. De contacten van de minikorg zijn koperen strip tegen koperen draadje. Opschuren lijkt me wat drastisch/gevaarlijk. Reinigen met zuivere alcohol en een wattenstaafje? Of moet ik nog andere trucs toepassen.

Ze zien er nog als nieuw uit, maar blijkbaar geven ze toch niet allen top contact. Je kan er niet goed bij, dus veel technieken gaan niet lukken. Ik denk dat ik weinig fout kan doen met alcohol op wattenstaafjes + de draadjes heel licht verbuigen zodat ze sterker aandrukken en op een net andere plaats. Als het dan nog niet goed werkt, kijken we wel weer verder.

Zo, die werkt ook weer zoals het hoort. Alcohol werkte dus goed. Tenminste, ik veronderstel dat hij de komende dagen niet weer achteruit zal gaan omdat het er op zich nog wel heel netjes uitzag allemaal.

Zijn de draadjes niet verguld ?

Goud contactjes zeg maar.

Op andere plaatsen gebruiken is het beste, waar het goud weggesleten is komt het wat doffere koper vrij en dat is gevoeliger voor corrosie/slecht contact.

Alcohol maakt het altijd beter en meestal voor lange tijd als jem regelmatig gebruikt ;-)

Het systeem zit iets anders ineen dan ik eerst dacht:

koperen plaatje komt tegen dikke koperen stang. Op het koperen plaatje is een heel dun stukje draad gelijmd/soldeerd, waarschijnlijk om meer contactdruk te maken.

Het koper was nog zo mooi dat ik geen verschil zou zien met lokaal vergulde stukken.

Ik heb alles met alcohol gereinigd, de staafjes werden niet echt vuil dus dat was inderdaad nog behoorlijk proper. Hier en daar toch een beetje drek ervan gehaald, wat net genoeg kan zijn voor slechter contact.

En dan de contacten wat naar links en rechts geschuurd tegen de stang zodat ze wat verder reinigen en misschien net ergens neerkomen. Het werkt in ieder geval weer perfect.

En dat toverding wordt hier zeker veel gebruikt, dus dat komt wel goed. :)

Ik denk dat die kleine draadjes goud zijn, bij de ms20 zag ik dat ook, de toetskontacten zijn hetzelfde idee.
Heb je geen foto ? ;)
Leuk bakje :okdan:

Dat kan inderdaad wel, dat die verguld zijn.

Dan zal mijn systeem zeker werken: door het goud een paar keer langs het koper te schuren, ga je het goud als het ware terug kaal wrijven zonder echt iets er van te schuren. Dit is dus een herhaalbare methode, al denk ik niet dat je het regelmatig zal moeten herhalen want het zien er wel degelijke toetscontacten uit.

De MS20 heeft gelijkaardige contacten, niet 100% identiek. Maar inderdaad ook met dat opliggend draadje.

Back