Cubase op linux

cream

Ouwe rot
ik lees hier allemaal verschillende berichten over.

Bij onderstaande video lijkt het erop dat het wel kan lukken.

Heeft iemand dit al geprobeerd?

Dat draait onder wine, een windows emulator voor linux. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de prestaties van cubase. Het is eerder om aan te tonen dat het kan als om echt mee te werken denk ik.

WINE: Wine Is Not an Emulator...

...maar een alternatieve implementatie van de win32 libraries. Cubase draait dus gewoon "direct" op de processor, net als onder Windows. Het "praat" alleen met wine in plaats van met windows. Bij een emulator is dat nou juist niet het geval; emulators emuleren hardware (o.a. de processor) en zijn daarom vrijwel per definitie trager. In die zin kun je Wine dus veel beter vergelijken met een alternatieve versie van windows dan met een windows-emulator.

En nou zou het best kunnen dat Cubase minder presteert onder wine, maar dat zou dan aan de wine libraries en aan de Linux drivers liggen. Maar voor hetzelfde geld draait het juist sneller. Er is in ieder geval geen enkele reden om er bij voorbaat vanuit te gaan dat Cubase onder Wine minder zou presteren dan onder Windows.

http://www.winehq.org/myths

Ik zal het eens proberen als ik heb bedacht waar mijn Cubase LE CD zou kunnen zijn.

hij draait ook nog een compiz.

CB zal vast werken, maar het lijkt me niet stabiel. jammer, maar linux is nog een buitenbeentje als desktop OS.

WINE: Wine Is Not an Emulator...

...maar een alternatieve implementatie van de win32 libraries. Cubase draait dus gewoon "direct" op de processor, net als onder Windows. Het "praat" alleen met wine in plaats van met windows. Bij een emulator is dat nou juist niet het geval; emulators emuleren hardware (o.a. de processor) en zijn daarom vrijwel per definitie trager. In die zin kun je Wine dus veel beter vergelijken met een alternatieve versie van windows dan met een windows-emulator.

En nou zou het best kunnen dat Cubase minder presteert onder wine, maar dat zou dan aan de wine libraries en aan de Linux drivers liggen. Maar voor hetzelfde geld draait het juist sneller. Er is in ieder geval geen enkele reden om er bij voorbaat vanuit te gaan dat Cubase onder Wine minder zou presteren dan onder Windows.

http://www.winehq.org/myths

Ik zal het eens proberen als ik heb bedacht waar mijn Cubase LE CD zou kunnen zijn.

sja, nu vergelijk je wel 2 twee dingen die helemaal los staan van elkaar.
WINE hoeft inderdaad geen hardware te emuleren omdat windows applicaties alleen op x86 processoren draaien. Maar dat wil niet zeggen dat WINE dan geen emulator is.

Het vertaalt wel degelijk system calls omdat windows op een NT kernel draait en linux op de linux kernel.
Er zit dus wel een vertaalslag tussen en applicaties zullen wel degelijk vertraging oplopen door die vertaalslag. Of je dat merkt is een tweede...

Back