Super-stereo?

Dat doe je met delay effecten, bijvoorbeeld een 3D reverb van Roland, chorus of een hele korte delay (of early reflections). Je moet je voorstellen dat je een geluid positioneert aan de hand van de reflecties op de ruimte waarin het geluid zich afspeelt. In principe heb je maar twee oren, oftewel stereo, en vertaal je dus de positie op de andere assen door naar de reflecties te luisteren. Boots je die reflecties na, dan kun je simuleren dat een geluid 'om je heen zit'.

Chorus is redelijk voor de hand liggend. En probeer eens wat standaard reverb plugins, zorg dat je alleen early reflections hebt en varieer dan eens wat met de grootte van de ruimte. Standaard Cubase reverbje zou al prima moeten werken.

Hier een gratis stereo-tool plugin waarmee je (fase-compatibel) je stereobeeld kan verbreden:
http://www.fluxhome.com/products/Freewares/stereotool

Er zijn zat van deze stereotools (van PSP, Sonalksis en natuurlijk Waves) maar deze werkt ook erg goed, en is nog gratis ook.

Een reverb zal wat meer breedte geven aan je sound, maar duwt 't allemaal iets meer op de achtergrond natuurlijk. Soms werkt een delay van je linker t.o.v. je rechter kanaal ook wonderen, een paar ms maakt een enorm verschil, maar dit is meer om stereo te faken dan echt stereo te gaan verbreden...
En daar is deze gratis plugin daar weer erg goed voor:
http://www.voxengo.com/product/sounddelay/

Succes!

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar er schijnt op internet zo'n geluidsbestand te staan waarbij je een kapper hoort (Luigi?) die je knipt en scheert. Je hoort met een koptelefoon op letterlijk geluiden achter, voor, onder, boven en naast je. Schijnt te kunnen met bepaalde fasedraaiingen ([ame="http://en.wikipedia.org/wiki/QSound"]Q-sound?!? Heeft Sting ook nog eens toegepast op een CD...), maar het fijne weet ik er niet van.

Misschien even kijken op de website van QsoundLabs

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar er schijnt op internet zo'n geluidsbestand te staan waarbij je een kapper hoort (Luigi?) die je knipt en scheert. Je hoort met een koptelefoon op letterlijk geluiden achter, voor, onder, boven en naast je. Schijnt te kunnen met bepaalde fasedraaiingen (Q-sound?!? Heeft Sting ook nog eens toegepast op een CD...), maar het fijne weet ik er niet van.

Misschien even kijken op de website van QsoundLabs

Dat zijn binaurale opnames. Opnames gedaan met een kunsthoofd waarin men in de oren 2 micro's plaatst. Maar die effekten zijn enkel duidelijk waarneembaar met headphones.

graaf hé :D

Dat zijn binaurale opnames. Opnames gedaan met een kunsthoofd waarin men in de oren 2 micro's plaatst. Maar die effekten zijn enkel duidelijk waarneembaar met headphones.

Je hebt ook speciale microfoons hiervoor die er uit zien als van die audio oordopjes. Dus dan loop je eigenlijk gewoon met 2 microfoons in je oren :)

Waves S imager... Alleen houd je dan wel in het midden een gat over natuurlijk, want deze plugin duwt je geluid "buiten je speakers". Maar als je je lead dan bounced naar een mono kanaal, en erbij mixt, heb je extreem links rechts stereo, en nog wat signaal in het mono gebied ook..

Back