PC of MAC

Hi,

Ik heb zowel mac als pc kunnen testen met Cubase SX.
Heb je genoeg geld en kun je alle software die je wilt draaien vinden voor de Mac, dan zou ik zeker een Mac kopen.
Werkt erg makkelijk en overzichtelijk.

Wil je expirimenteren, van alle plugs de laatste versies gebruiken of demos installeren, dan is de pc beter. Veel software wordt nog steeds van PC naar Mac geporteerd, al wordt er meer en meer OSX gereleased de laatste tijd.

Als ik de centjes had, zou ik zeker naast mijn pc een mac hebben staan, zeker nu dat de snelheden van de PPC ook boven de 2 ghrtz liggen!

hP

Origineel geplaatst door oOAIOo
Als ik de centjes had, zou ik zeker naast mijn pc een mac hebben staan, zeker nu dat de snelheden van de PPC ook boven de 2 ghrtz liggen!

Pardon. Een dual G4 1.33Ghz zul je bedoelen. Da's niet hetzelfde als de 2Ghz. Apple is wel bezig om een nieuwe CPU te laten bouwen, maar dat duurt best nog wel lang. En nu komen ze qua performance in vergelijk met PC hardware gewoon niet meer mee.

Maar dat hele OSX is echt prachtig en stabiel, maar nadeeltje is wel dat je zit met audiounits, Logic, SX en VST plugins. En in vergelijk veel minder software dan voor PC. Om van hardware driver ondersteuning maar te zwijgen. En ook dat je tegenwoordig voor je updates van OSX zou moeten betalen. (wat ik persoonlijk belachelijk vind)

Wellicht dat het wel allemaal mee valt, maar wel om iets even serieus stil bij te staan.

En je kunt inderdaad wel zeggen dat apple is 1 hardware platform, maar je bent wel gebonden aan Apple zelf en die begint de laatste tijd ook steeds meer M$ trekjes te krijgen. En daartegen staat ook dat er veel meer PC gebruikers zijn die met software werken en dus meer fouten worden gevonden die verbeterd kunnen worden.

Nadeel van PC is gewoon dat Windows door een stelletje betweters gemaakt is en slecht afgekeken van Apple maar omdat M$ het op slinkse wijze heeft gemarket en opgedrongen aan hardware leveranciers en de concurrenten systematisch heeft afgeslacht. En de bouwers van windows gecertificeerde programma's maar half weten wat ze maken en M$ ze dan een goedkeuringszegel geven terwijl Apple dat nooit zou hebben toegestaan.

Trouwens is Apple ook gewoon bijzonder laf om geen OSX voor PC hardware te maken, het is nog niet eens zoveel moeite. En wat dat betreft zou het de ideale combinatie zijn tussen goedkope hardware en een goed OS.

Maar goed, ik kan prima met windhoos overweg en osnix zal me ook vast wel lukken. Maar eigenlijk heb ik meer zin om gewoon muziek te maken dan met dingen bezig te houden die nix met muziek te maken hebben. Die ellende heb ik op m'n werk al. Maar het feit blijft wel dat als je een apparaat koopt om er iets mee te doen je er wel tijd in moet steken om er goed mee leren om te gaan en in m'n tijd als helpdesk/systeembeheerder weet ik gewoon dat heel veel mensen gewoon geen zin hebben om daar die moeite voor te doen (wat ook wel begrijpelijk is). Maar dan blijf je net zoals met een synth bezig om presetjes te gebruiken en zul je nooit het volle potentieel van je apparaat eruit halen. (wat ook weer niet perse hoeft)

Ik ben een gebruiker van zowel mac als pc's, ik zal de belangrijkste voor's en tegen's proberen op te sommen: (volgens mij dan)

Mac werkt idd stabiel, is lekker stil ivgm de meeste pc's, apple levert installatie cd's mee en dat is HUP en t is opnieuw geinstalleerd (iets dat je bij een mac zekers minder vaak hoeft te doen dan met een pc).
Werken met mac OS is rustiger dan windows heb ik het idee, minder gedoe eromheen ofzo.

PC: is meer expirimenteel en kost dus meer tijd (is mijn ervaring) ook om het OS onder de knie te krijgen wat betreft het naar je hand zetten, na een nwe installatie is het voor mij meestal een paar dagen tot een week steeds kleine aanpassingen maken in de user interface voordat ik de computer heb lopen zoals ik hem/haar wil hebben.
Wat ik een groot voordeel vind van pc's tov mac's is dat je voor VEEL minder geld up to date blijft wanneer en hoe jij dat wil. De meeste vrienden/bekenden van me hebben pc's, dat kan ook handig zijn. Een pc kost meer van je (kostbare) tijd maar voor een kleiner bedrag heb je een veel sneller systeem.

Je moet een computer ook toespitsen voor hetgeen waar je het voor wilt gebruiken (niet te veel sh*t installeren). Als je je hier aan houd, heb je met een PC ook wel een stabiel systeem. EN A-merk hardware wil ook nogal eens schelen, vooral de pc markt is verzadigd met massa harware dat goedkoop is maar je stabiliteit onderuit haalt.

Alles met alles heb ik besloten om maar weer op de pc te gaan werken (ook grafisch), als ik later groot ben koop ik (bijna) zeker weten wel weer een mac!

Heb mijn mac te koop (Imac Graphite 500Mhz) Belang? -> Pb me!
Hope my blabla helped!

Origineel geplaatst door fuse
Pardon. Een dual G4 1.33Ghz zul je bedoelen.

2 X 1.42 GHz :)

en dat is inderdaad heel wat anders is dan de 2Ghz van een PC
in elk geval is het snel genoeg, ik werk nu met dual 450 MHz en ik ben nog niet iets tegen gekomen waar mijn G4 te langzaam voor is terwijl ik er vaak veel van processorsnelheid vraag, zelfs onder OS9.
de structuur van OSX werkt zowiezo sneller dan het kaartehuizensysteem van een PC
ook apple kan makkelijk 2 GHz processoren bouwen maar dat doen ze niet omdat ze hun processoren niet onnodig opvoeren ten koste van de stabititeit omdat het wel stoer zou staan op de verpakking... ach, ik ben het zo zat om iets te verdedigen dat overduidelijk beter is... laat ook maar ;)

Origineel geplaatst door bounce
2 X 1.42 GHz :)

Toe maar, da's al bijna net zoveel als een PIV 3.06Ghz. ;)

... ach, ik ben het zo zat om iets te verdedigen dat overduidelijk beter is... laat ook maar.

Je kunt het wel zeggen dat het zo is, maar als je nog niet eens de moeite neemt om goed argumenten aan te dragen (nadat ik daar netjes om gevraagd had) kan ik ook zeggen: laat maar.....

Anders wordt het net zo'n verhaal van een Virus is toch beter dan een JP8000. (iedereen weet dat het niet zo is natuurlijk)

Als Snah nou toch een Powerbook koopt en hij erachter komt dat hij hem totaal ruk vindt en liever toch een Dell Lattitude had gehad dan zou dat zonde zijn. Het kan ook het tegenovergestelde zijn. Maar als wij gewoon met punten aankomen die hij graag hoort omdattie er zelf niet op gekomen zou zijn dan kan hij een voor hem betere keuze maken. En om dan bot te zeggen Mac is toch overduidelijk beter help je hem daar echt niet mee.

En OSX is op BSD gebaseerd, de kernel dan. En doe hoeft helemaal niet beter te zijn dan de NT kernel van Windows.
En Apple bouwt zelf geen CPU's. Dat doet Motorla ism met andere bedrijven voor ze. En die hebben moeilijkheden om snellere CPU's te bouwen. (dat komt mede omdat ze niet zoveel ontwikkelkracht hebben als Intel en AMD (en in het verre verleden op een rotte manier door Intel van de markt geduwd zijn), en daarom de EMU serie samplers ook allemaal zo'n rot OS hadden vanwege Intel CPU's)

De winst van Apple is terug aan het lopen. En ze hebben op een onsympathieke manier hun eigen winkels voorgetrokken op die van hun trouwe dealers (die ze in het verleden door een heel diep dal (denk OS7.5) hebben geholpen). Plus het Emagic verhaal en het ophouden met PC support voor Logic. (ook heel erg onsympathiek)
En dan nog het upgrade verhaal met OSX Jaguar en het bewust saboteren van VST plugins van Steinberg.

Eigenlijk is MS nog veel erger met hun sneaky dingen zoals het doorgeven van ALLE software op je computer als je een update draait. En hun 80% marge die ze kunnen vragen vanwege hun monopoliepositie die ze met wel heel veel onsympathieke manieren zich hebben toegeeigend.

Jammer dat Steve Jobs niet doorgegaan was met NeXT. Dan was Apple gewoon failliet gegaan. NeXT doorgebroken op de PC en dan hadden we dit hele gedoe niet gehad. En evt had BeOS ook nog geleefd. ;)

Maar goed ik dwaal af.

Vroeger had ik een IBM laptop en hij deed het erg goed (de hardware uiteindelijk wat minder). Lekker met Cubase SX en reason(rewired) spelen en het draaide als een tierelier. (wel de Oracle database uitlaten, want dat mixt niet lekker)
Of gewoon lekker met Ableton Live pielen (in de trein met een paar doppies). Helemaal niets mis mee.

Trouwens Windows XP hoef je helemaal niet opnieuw te installeren. Mensen die Windows opnieuw 'moeten' installeren weten niet hoe ze met Windows om moeten gaan, het is bot gezegd maar ik heb het wel met 3 eigen computers en 4 van anderen bewezen. En ik doe echt helemaal niets geks of zo, gewoon kwestie van de handleiding goed doorlezen.

Ja, het is een zeikverhaal maar niet persoonlijk bedoeld. Meer informatief laten we maar zeggen.

ik heb wel beargumenteerd waarom ik apple beter vind dan een pc
apple staat voor kwaliteit en eenvoud
het doel van een apple is ultiem tool om je creativiteit tot uitting te brengen...
waar pc's voor staan weet ik niet (zoveel mogelijk troep verkopen, apple na-apen en marktleider blijven?)
het heeft me in elk geval nooit aangesproken. als het je wel boeit moet je lekker een pc slaaf worden... not me:doei:

Hehe

Windows staat toch voor 'wij zijn domme amerikanen en wij willen ook een computer gebruiken'?
(Om de een of andere reden zie ik altijd iemand met een pijp in z'n mond bij een Apple staan als ik aan Apple denk)

En tsja Windows staat bekend door het na-apen van Apple (net zoals Atari en Commedore deden). Maar in de loop van de jaren heeft Apple ook wel wat dingen overgenomen hoor. (bijv iMovie,iTunes,audiounits etc. en da's fijner voor de gebruiker uiteindelijk)

En het merendeel van de fanatieke appelaars is appelaar omdat het allesbehalve Windows is. (Volgens een inet artikel)
Maar als Windows XP zo hard op OSX probeert te lijken is die lol er dan ook weer snel vanaf.

Maar de opmerking van Snah vond ik toch wel heel treffend hoor. Cubase SX werkt toch ongeveer hetzelfde op PC/Mac?
En dat er dan toevallig een ander OS 'omheen' zit swa. Je maakt uiteindelijk muziek met een sequencer/multitrack programma en de randapparatuur die je erbij gebruikt.
Net zoiets alsof niemand weet dat Protools 6 er ook voor Windows XP is. Alleen weinigen die het gebruiken. Maar het geeft wel aan dat Digidesign het zelf goed genoeg vind om daar ook een Protools voor te maken.

En echt jammer dat mijn argumenten je niet boeien. Want daarmee probeer ik die van jouw ter discussie te stellen. Met die ben ik het nl. helemaal niet eens. Jij probeert te schetsen dat Windows gewoon een pakket doffe ellende is, maar niet voor niets dat massaal mensen van OS9 naar Windows XP zijn overgestapt. En OSX dat nog niet eens af de markt op geschopt is en na ruim een jaar pas eindelijk zoals je zelf zegt fijn is om mee te werken. Want hoe lang heb je wel niet lopen ploeteren of gewoon OS9 er nog naast moeten gebruiken omdat het anders niet werkte?
Dan zou ik ook kunnen beweren dat XP nog veel leuker is om mee te werken en dat XP voor professionaliteit en stabiliteit staat (nog stabieler dan Linux!). Windows werkt ergonomischer en sneller (volgens diverse tests van bijv snelheid van Photoshop bewerkingen). Je hebt meer controle over je gebruikers omgeving en er is veel meer (gratis) software verkrijgbaar voor Windows. Steinberg brengt ook eerst hun software voor Windows uit en pas later voor Apple, omdat ze gewoon veel meer Windows klanten hebben. (VST 3.5 was ook vet brak op de Apple trouwens)

Het zijn volgens mij wel dingen die menig gebruiker zeker zullen interesseren. Zeker als ze voor de keuze staan om voor een nieuw systeem te kiezen. En het is ook weer niet zo dat je moet kiezen. Maar het kan zeker wel helpen.

Voor mij persoonlijk geldt dat een windows machine mijn favoriet blijft als het gaat om de grote thuiscomputer ;)
Mobiel ligt het voor mij wat anders omdat dat allemaal net wat vager blijft omtrent chipsets, combinaties
van gebruikte onderdelen etc. Het is bij laptops gewoon moeilijker omdat je hier niet zelf kan bepalen wat je er in stopt aan onderdelen.

Allereerst is het goed mogelijk dat een mac net wat stabieler is dan een gemiddelde pc. Ik denk echter dat daar ook een goede reden voor is.

Mensen die een mac kopen en gebruiken gebruiken deze vaak voor maar 1 doel. Dat is of muziek of grafisch. En hierin schuilt ook direct de stabiliteit. Mensen kopen de mac en de officiele software installeren dat geheel en gaan ermee aan de slag. Succes verzekerd.

De pc wordt gekocht, vaak wordt hier veel minder gelet op de kwaliteit en combinaties van hardware. dat terzijde.
Men gaat die pc vervolgens voor allerlei doeleinden gebruiken. muziek spellen internet etc. Men installeert honderden free plug ins kleine "handige" programmatjes die voor een hoop ellende zorgen etc.

Gevolg een klote systeem voor audio en muziek.

Als men gewoon goede hardware koopt 2000 of Xp installeert. Een handleiding voor het tweaken van een pc voor audio erbij pakt. Alleen de software installeren die je echt gebruikt en gaan. Een zeer goed systeem is het resultaat. Voor vaak minder geld.

De keuze voor een mac of pc (zeker als het geen laptop betreft) hangt samen met wat de persoon het lekkerste werken vindt. een Mac met OsX of windows.

een laptop is weer een ander verhaal ;)

Ik ben het eens met Bounce.

Wil je een systeem wat altijd werkt en geen gezeur met tuning, ga voor apple.

BTW, de nieuwe 2ghz+ proc komt sneller dan je denkt:

http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t269-s2131244,00.html

Ze moeten wel!

De betaalde updates van Apple zjin niet nogdig. De eerste versie van OSX was gewoon niet af. Als je 10.2 gebruikt, is er geen nood te upgraden.

Qua hardware ondersteuning valt het ook nogal mee. De meeste geluidskaarten ondersteunen OSX. Wie zou er nou niet zo'n mooie motu willen?! :D

Dus al met al, de prijs is te hoog, en de af en toe bizarre ideeen van Apple zijn misschien niet de beste, maar het aantal uren muziek maken in verhouding tot het pielen met het systeem is ZEKER in het voordeel van apple!

T.

hehehe ik hoorde btw dat die 828 van Motu toch wel licht ruisden
of dat nog steeds zo is weet ik niet

En wat Mhz betreft
dat zegt niet alles over de snelheid (is echt een consumer aanduideling)
Mega flops is wat nauwkeuriger

btw voor de leifhebbers check

www.osxaudio.com

erg interesant

Iets zegt me dat hier redelijk wat IT-ers rondhangen.

Dat een simpele vraag weer de bekende Mac VS PC kan opleveren.

ja, pcies moet je eens kijken hoeveel tijd je nu al weer kwijt bent, heb je nog niet eens een nwe computer in huis! ;)

Origineel geplaatst door fuse

(Om de een of andere reden zie ik altijd iemand met een pijp in z'n mond bij een Apple staan als ik aan Apple denk)

Misschien dacht je toen aan dat beroemde surrealistische schilderij van René Magritte :
"ceci n'est pas une pipe"
en
"ceci n'est pas une pomme"

:D

Blijkbaar is dit iets wat mensen bezig houdt, dus ik zou niet weten waarom deze discussie niet gevoerd zou mogen worden, zolang het geen welles-nietes spelletje wordt.

Origineel geplaatst door Shivah
Voordeel is wel dat je op beide muziek kan maken

Vroegah werd er beweert dat je alleen op de Mac 'echte' muziek kon maken. ;)

is wel zo, tegenwoordig is het allemaal 1 pot nat
macs lijken steeds meer op PC's en andersom

laten we de vredespijp roken ;)

Back