Monomachine SFX-6 van Elektron

Origineel geplaatst door Roonan

De voicemachine is best grappig maar vind ik het minst interessant.

Da's gek; vind het juist het enige spannende wat erop zit! Kon je hem maar als een bonbonbloc zo uit elkaar knakken in 6 stukken he; dan had je aan mij een koper voor het voice gedeelte...

Origineel geplaatst door dob
Da's gek; vind het juist het enige spannende wat erop zit! Kon je hem maar als een bonbonbloc zo uit elkaar knakken in 6 stukken he; dan had je aan mij een koper voor het voice gedeelte...

Nou verwacht er niet teveel van.
Het klank spectrum is heel beperkt dus ik denk dat je hem heel snel zat ben.

Ronald.

Als ik alle reacties tot nu toe lees maak ik daar uit op dat het enthousiasme voor dit apparaat uiteindelijk niet zo enorm is als mensen verwacht hadden.........of lees ik dat verkeerd ? :confused:

Persoonlijk (en dit is niet lullig bedoeld) als ik de geluiden hoor denk ik.......dat kan mijn supernova ook !

Origineel geplaatst door C-Code
Als ik alle reacties tot nu toe lees maak ik daar uit op dat het enthousiasme voor dit apparaat uiteindelijk niet zo enorm is als mensen verwacht hadden.........of lees ik dat verkeerd ? :confused:

Persoonlijk (en dit is niet lullig bedoeld) als ik de geluiden hoor denk ik.......dat kan mijn supernova ook !

Hmmm, ja uh... ik ben wel degelijk super enthousiast over deze bak.
Qua sound klinkt hij erg lekker, niet veel anders dan andere VA's maar daar zit het hem niet in.
De mogelijkheden vd sequencer en routeren van tracks maken er iets unieks van.
De arp is trouwens ook een verhaal apart.
Op dit moment ontbreken er nog een aantal essentiele features waardoor niet alle kracht beschikbaar is.
Zodra dit geregeld is en er meer duidelijkheid in de structuur is ( hij is niet moelijk maar anders) zal ik een uitgebreide review doen met demo's waar de bijzondere features in naar voren komen.

Ik hoor dat wel vaker: "dat kan mijn ... ook"
Daar gaat het dus niet om, het gaat om de manier waarop.

b.t.w., zodra er iemand de moeite neemt om een complexe combi te bouwen tussen de diverse synthese vormen en EFX modules denk ik dat er nog maar weinig VA's zijn die dat kunnen evenaren.
Ik zal het wel een keertje proberen ...

Ronald.

Hmmm, ja uh... ik ben wel degelijk super enthousiast over deze bak.
Qua sound klinkt hij erg lekker, niet veel anders dan andere VA's maar daar zit het hem niet in.
De mogelijkheden vd sequencer en routeren van tracks maken er iets unieks van.
De arp is trouwens ook een verhaal apart.
Op dit moment ontbreken er nog een aantal essentiele features waardoor niet alle kracht beschikbaar is.
Zodra dit geregeld is en er meer duidelijkheid in de structuur is ( hij is niet moelijk maar anders) zal ik een uitgebreide review doen met demo's waar de bijzondere features in naar voren komen.

Ik hoor dat wel vaker: "dat kan mijn ... ook"
Daar gaat het dus niet om, het gaat om de manier waarop.

b.t.w., zodra er iemand de moeite neemt om een complexe combi te bouwen tussen de diverse synthese vormen en EFX modules denk ik dat er nog maar weinig VA's zijn die dat kunnen evenaren.
Ik zal het wel een keertje proberen ...

Ronald.

Hey Roonan ik zie dat je ook een RS7000 hebt (net als ik) maar heb je wel is met de stepREC optie CC's ingeprogrammeerd? Dat is pas echt lache, dan krijg je van die coole ritmische filters enzo.. Is dat een beetje vergelijkbaar met de dingen die je op de MM doet?

gr
Arv

Nou verwacht er niet teveel van.
Het klank spectrum is heel beperkt dus ik denk dat je hem heel snel zat ben.

Ronald.

Nouja ik vind dat soort dingen echt te gek, robotstemmetjes enzo, text-to-speech etc., de analogue solutions concussor modulaire serie heeft ook zo'n gekke "speech synthesis" module... die had ik al bijna een keer gewoon los gekocht. In Little Sound DJ zit ook zo'n wavetable...

Het is voor mij wachten totdat er weer 's een 2-bits speech synth uitkomt... a la Speak and Spell...
Helemaal te gek!!

Origineel geplaatst door Arv
Hey Roonan ik zie dat je ook een RS7000 hebt (net als ik) maar heb je wel is met de stepREC optie CC's ingeprogrammeerd? Dat is pas echt lache, dan krijg je van die coole ritmische filters enzo.. Is dat een beetje vergelijkbaar met de dingen die je op de MM doet?

gr
Arv

Ja lijkt erop, die RS7000 heeft trouwens ook hele krachtige sequencer functies.
Ik ken zelfs iemand die er een hele live set deed beginnend met een lege pattern!

De MM gaat alleen veel verder en is tegelijk veel sneller te programmeren.(ook veel betere synth engines, 2 LFO's meer etc..)
Je houd een step ingedrukt, draait aan een parameter (alle parameters zijn mogelijk) en deze staat gelijk vast op deze step. Je kunt meerdere parameters aan 1 step toewijzen en deze laten sliden tussen steps indien gewenst.
Je kan als je wilt zelfs de synth compleet herprogrammeren per step!
Alle parameters kunnen ook realtime opgenomen worden net zoals de motion sequences op de electribes.
Deze worden dan ook als parameter locks per step opgeslagen, makkelijk nabewerken dus.

Je kunt ook de AMP ENV, FILTER ENV en LFO'S onafhankelijk van elkaar laten triggeren.
Klein voorbeeldje:
De eerste aanslag triggert een lange noot waarna de tweede het filter verder opent waarna de derde de LFO start voor 1 cycle. Al deze power is beschikbaar door op 1 of hooguit twee knopjes te drukken.
Je kunt dus heel snel hele dynamische patterns maken net zoals op de MachineDrum.

Ronald.

Vraagje, is de geluidskwaliteit van de Monomachine het zelfde als die van de Machinedrum? Op zich vind ik het concept van de Machinedrum geniaal, maar de geluidskwaliteit vind ik toch wat minder!

Origineel geplaatst door NOISE FX
Vraagje, is de geluidskwaliteit van de Monomachine het zelfde als die van de Machinedrum? Op zich vind ik het concept van de Machinedrum geniaal, maar de geluidskwaliteit vind ik toch wat minder!

:confused: Kwaliteit wat minder?
In welk opzicht dan? En waar vergelijk je mee dan?
Voor een digitale bak klinkt hij naar mijn mening heel goed, maar ik geef wel toe dat het een bepaalde kwaliteit is waar je van moet houden. Niet iedereen kan de heldere, dynamische en gedataileerde sound waarderen. (96khz!)
En ja, ik vind hem dezelfde klank kwaliteit hebben als de MD, is ook niet zo verwonderlijk, zelfde hardware.

Maarre, wat vind jij dan perfect?
Als je de MD beoordeeld op de demo's dan schiet je te kort, als je er een tijdje mee werkt wordt het potentieel pas duidelijk. Hij hoeft zeker niet clean te klinken.

Ronald.

Ik werk al anderhalfjaar met de Machinedrum maar het is gewoon dat ik het koud en dun vind klinken, het gehele klankpalette heeft die icy cold FM sound. Het is persoonlijk natuurlijk, maar die indruk heb ik dus ook bijvoorbeeld bij de Nord Modular (Hé ook uit Zweden).

Origineel geplaatst door NOISE FX
Ik werk al anderhalfjaar met de Machinedrum maar het is gewoon dat ik het koud en dun vind klinken, het gehele klankpalette heeft die icy cold FM sound. Het is persoonlijk natuurlijk, maar die indruk heb ik dus ook bijvoorbeeld bij de Nord Modular (Hé ook uit Zweden).

Smaken verschillen, niet dan?

Om dezelfde reden heb ik destijds mijn waldorf q verkocht. Die vond ik ook voor geen meter klinken (veels te iel en schel, hoezo digitaal)

(nou moet je opletten, komen er 300 replies over hoe goed de q wel niet is, voor diegene; lees de eerste regel)

Het is hoe je de apparatuur gebruikt, nu heb ik nog nooit een machinedrum of nord modular in m'n handen gehad, wel een dx7. Een dx7 klinkt van zich zelf ook koud en elektronisch, echter als je de oscillators detuned ten op zichte van elkander krijg je een warme klank. Met de nord modular moet dat zeker te doen zijn, met een machinedrum weet ik dat niet zeker, maar goed ieder z'n smaak. Persoonlijk denk ik dat je de machinedrum voor ieder genre kan gebruiken en dat ie absoluut ook warm kan klinken (dat beoordeel ik uit de demo-mp3's en een track die ik van iemand heb gehoord die een machinedrum heeft.)

Kunnen de trotse eigenaren van de Monomachine iets meer vertellen over het sequencen?

Waar ik vooral benieuwd naar ben is het realtime opnemen van een melodie van 4 maten? is dit mogelijk, m.a.w. kan je de lengte van pattern zelf bepalen? Zo ja, stel dat een opgenomen melodie vier maten duurt, kan je dan ook loopen op 1 maat (om bijvoorbeeld een simpele basline in te kloppen en vervolgens deze een aantal keer te kopieren)?

Gr, Joeri

Origineel geplaatst door scienide
Waar ik vooral benieuwd naar ben is het realtime opnemen van een melodie van 4 maten? is dit mogelijk, m.a.w. kan je de lengte van pattern zelf bepalen? Zo ja, stel dat een opgenomen melodie vier maten duurt, kan je dan ook loopen op 1 maat (om bijvoorbeeld een simpele basline in te kloppen en vervolgens deze een aantal keer te kopieren)?

Ja, kan allemaal.
Je kunt realtime de lengte veranderen van 1 step t/m 64 steps (64= 4 maten) en alles er tussenin, in play / step- en realtime record mode. Als je daarna de lengte van 64 naar 16 aanpast en een bassline inklopt dan zal deze automatisch gekopieerd worden als de lengte weer naar 4 maten terug wordt gezet. (hoef je dus niet zelf te doen)
Wat (helaas nog) niet kan is het startpunt aanpassen, heb ik wel naar gevraagd als feature maar is misschien niet haalbaar met huidige design. Je kan wel de offset verplaatsen per track (ook realtime) dus de track per step voor of achteruit verschuiven.

Wat het allermooiste blijft van deze bak zijn de parameter locks, je kunt dus elke parameter per step aanpassen wat enorm veel mogelijkheden met zich meebrengt, zeker als je bedenkt dat alle FX units ook op deze manier werken en ook nog eens alle track effecten bevatten (filter, envelopes, 3 LFO's etc...)
Als je dan ook nog eens bedenkt dat de amp envelope, filter envelope en LFO's onafzonderlijk van elkaar te triggeren zijn!
De diverse tracks zijn ook nog eens dus door te lussen op diverse manieren.

Zodra de laatste update is geweest zal ik een uitgebreide review schrijven.

Ronald.

Back