G force Minimonsta wide sound

steve r

Stamgast
Hi mensen,

Ik heb de minimonsta aangeschaft.

Ik vroeg me af of iemand weet hoe je hier het geluid wat wijder kan krijgen.
Dus niet zo midden uit je boxen.

Heeft iemand hier een tip voor ?
Want kan het niet op de monsta vinden

Als je de nexus hebt bijv kan je het daar apart instellen.

Hopelijk heeft iemand voor mij een handige tip !

Grtz
s

Bij Nexus kun je dat instellen omdat Nexus geen emulatie is van een monofone analoge synthesizer met een mono-uitgang, en omdat er nog een vrachtwagenlading effecten overheen zit die de eventuele mono sample die er in zit links en rechts laten ketsen :P.

De delay die op de Minimonsta zit kan 'm wel naar links en rechts zetten maar over 't algemeen heb je voor zo'n dingen als dit de pan-knop uitgevonden, of anders een stereo-verbreder.

Lees http://www.gearslutz.com/board/rap-...roduction/67158-best-stereo-widener-plug.html

Maar dat is niet de meest handige manier.
Beter naar 2 verschillende sends toe sturen en dan hard left, right pannen.

Scheelt cpu gebruik en is makkelijker te besturen.

Wat ook wel leuk is maar wat wel de sound verandert.
Stuur met een send, signaal naar je return track, open daar een hp filter en daarna een stereo delay.
Je geluid word wat breder maar je bass blijft in het midden.

Laatst gewijzigd:
waarom zou je een mono signaal in hemelsnaam naar 2 kanalen sturen en die l en r pannen
als je dat stereo wil moet je een stereo effect hebben
of die 2 monokanalen apart behandelen zodat het stereo wordt

En dat je weet dat de originele Minimoog een MONO synth was?

Even een zijstraatje: dit was voor mij een heel raar begrip toen ik het de eerste keer tegenkwam. Ik was zo gewend aan stereo sample-based dingen en workstations dat ik heel raar op keek mono (en van aparte mono-uitgangen).

Zelfs m'n eerste synth (een Juno-60) klonk door de koptelefoon veel beter in stereo (tja, chorus natuurlijk) - dus ik kon me toen niet voorstellen dat iemand ooit mono wilde gebruiken :D. Het enige excuus dat ik heb is dat ik toen al blij was met een DJ-mengpaneeltje zodat ik gewoon 2 dingen tegelijk kon horen :P

Chorus, reverb, flanger etc. etc....

...het word er wel stereo van maar meer dan dat, en dat wil je juist soms niet.
Daarbij klinkt het in mono vaak raar (phazer achtig)

Om een stereo effect te krijgen wat mono NIET raar klinkt kun jet het volgende eens proberen:

Minimonsta op mono kanaal >
send naar stereo bus met daarop>
(evt) highpass filter, sample delay (beide kanaalen gelijk b.v. 30ms), helper pluggin waarbij je één kant uit phase zet.

Highpass is wel aan te raden als het om een bass geluid gaat. Experimenteer met de hoeveelheid ms delay op de sample delay.

Hi Steve,

ik zie dat er op de Minimonsta een Unison knop zit (rechtsboven) met daarnaast een detune draaiknop...probeer die eens...en kijk of je sound breder wordt.

En probeer het eens met de Delay Sectie, Amount, Feedback en Left and Right knoppen...moet op die manier toch wel te bereiken zijn wat je wilt.

Succes!

kan je stemmen dan pannen met unison en minimonsta??
anders blijft het mono met alleen 2 stemmen die onderling gedetuned zijn maar nog steeds mono.

Back