Tot hoeveel Hz hoor jij nog?

Trouwens, ik heb nog een ander voorval. Een tijdje geleden hoorde ik op het werk een ellendig irritante hoge pieptoon in ons bureel. Maar kon niet direct lokaliseren waar het vandaan kwam. Ik heb verschillende minuten zitten zoeken, en dat terwijl de andere collega's zich afvroegen wat ik had. Zij hoorden helemaal niks.
Uiteindelijk bleek het te komen uit de computerspeakertjes van iemand die al weg was maar alles had laten opstaan. Het afzetten van die speakers deed mij geweldig veel deugd, was echt verschrikkelijk om in je hoofd te hebben die toon. Maar nog steeds zeiden de collega's dat ze geen verschil merkten met ervoor. En er zijn er veel jongere bij dan ik.
Ik wil maar zeggen, ik denk dat ik nog vrij hoog kan horen. Kan toch?

Ow, de tweede zin had niets te maken met de eerste! Excuus dat ik de indruk hebt gewekt dat uw mentale vermogens nu al achteruit gaan.
Ik denk dat vleermuizen ook wel onder de 20kHz komen, je leest wel over 15kHz.

Altijd handig mocht je nog muziek voor zeehonden willen maken, etc.:

Frequency Range of Hearing for Humans and Selected Animals

animal frequency (hertz)
low high
Humans 20 20,000
Cats 100 32,000
Dogs 40 46,000
Horses 31 40,000
Elephants 16 12,000
Cattle 16 40,000
Bats 1,000 150,000
Grasshoppers and locusts 100 50,000
Rodents 1,000 100,000
Whales and dolphins 70 150,000
Seals and sea lions 200 55,000

Ow, de tweede zin had niets te maken met de eerste! Excuus dat ik de indruk hebt gewekt dat uw mentale vermogens nu al achteruit gaan.
Ik denk dat vleermuizen ook wel onder de 20kHz komen, je leest wel over 15kHz.

Altijd handig mocht je nog muziek voor zeehonden willen maken, etc.:

Frequency Range of Hearing for Humans and Selected Animals

animal frequency (hertz)
low high
Humans 20 20,000
Cats 100 32,000
Dogs 40 46,000
Horses 31 40,000
Elephants 16 12,000
Cattle 16 40,000
Bats 1,000 150,000
Grasshoppers and locusts 100 50,000
Rodents 1,000 100,000
Whales and dolphins 70 150,000
Seals and sea lions 200 55,000

geen idee wat een cattle is, maar dat gehoor wil ik ook wel:P
is er nog geen uitvinding voor het overnemen van het dierengehoor? zal toch wel ergens een dokter rondlopen

Cattle is vee, wordt meestal gebruikt voor koeien. Geen idee wat die beesten met zo'n gehoor moeten. Uitkijken voor olifanten en vampiers misschien?

jezus.. ik wist niet dat het mensen gehoor zo weinig voorstelde vergeleken met andere dieren... alleen olifanten zijn slechter af.. vandaar de grote oren zeker :)

dat walvissen maar vanaf 70hz kunnen horen verbaas ik me ook wel over... ik dacht altijd dat hun communiceren met lage tonen ging die wij praktisch niet horen

Peperdure Neumann microfoons of preamps gaan vaak maar tot ongeveer 15khz.
Ik snijd hiermee misschien een pittige discussie aan want ik weet dat er mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar alles boven de 15khz is volgens mij niet zo relevant.

Ik ben benieuwd naar de tegenargumenten voor deze stelling :)

ik begrijp niet dat sommigen maar tot 14 horen dan hoor je bijna nog maar de helft van de test

het is een ideale situatie... ideaal horen babies tot ongeveer 22khz. maar dat zijn dus lang niet alle babies. dan komt daar nog gehoorschade en ouderdom bij.
het is bv helemaal niet gek als 50+ers nog maar tot zo'n 10khz horen.

volgens mij hoor ik bv ook de 20hz helemaal niet...

maar goed kunnen horen is veel meer dan tot heel hoog kunnen horen.. je moet ook nog snappen WAT je nou eigenlijk hoort

En een PC speaker die tot 16 kHz gaat zal misschien gerust wat sputteren als je er 20 kHz in stopt, maar dan hoor je geen 20 kHz maar allerlei verschilfrequenties en andere artefacts. Dus wel checken met apparatuur die gegarandeerd tot ruim over de 22 kHz gaat, anders zegt het niet zoveel.

En schone files gebruiken (geen mp3) of een toongenerator. SF geeft in die 22 kHz mp3 ook een piek op 11 kHz. Of die nou in de file zit of door het decoderen komt (en SF gebruikt de reference library daarvoor), die beïnvloed natuurlijk wel het resultaat...

Ik hoor zelf tot maar 13-14Khz, hoger hoor ik wel als ik het volume verder openschroef en eerlijk gezegt twijfel ik een beetje aan de mensen die zeggen dat ze zelfs nog 20Khz horen, je geluidskaart kan rare dingen doen, bij 16Khz en nog wat freqeunties hoor ik ook wat piepjes enzo uit me speakers komen maar dat is zeker geen 16Khz maar bijgeluiden oid die uit me geluidskaart komen omdat ie niet goed kan omgaan met die hoge freqeunties.
Ik heb het hier eens getest met een toongenerator direct op een versterker en aan een groep vrienden laten horen, er was er maar 1 die tot 17Khz hoorde en die was pas 20, de rest kwam niet hoger dan 14-15Khz en zelfs 1 kwam niet hoger dan 9Khz...

Ik kom tot en met 17 kHz. Die hoor ik nog vrij duidelijk. maar bij 18 kHz houdt het al snel op. Ik ben hier niet eens zo ontevreden over eigenlijk :)

Ik kom tot en met 17 kHz. Die hoor ik nog vrij duidelijk. maar bij 18 kHz houdt het al snel op. Ik ben hier niet eens zo ontevreden over eigenlijk :)

Afhankelijk van je leeftijd is dat heel netjes hoor. Ik ben 31 en op een koptelefoon hoor ik 15Khz niet meer (zal thuis nog eens moeten luisteren want dit is een el cheapo Logitech skype koptelefoontje).

Hoop wel dat ik tot 17Khz oid ga komen eerlijk gezegd :).

Afhankelijk van je leeftijd is dat heel netjes hoor. Ik ben 31 en op een koptelefoon hoor ik 15Khz niet meer (zal thuis nog eens moeten luisteren want dit is een el cheapo Logitech skype koptelefoontje).

Hoop wel dat ik tot 17Khz oid ga komen eerlijk gezegd :).

Ik ben toevallig ook 31 :)
Ik heb als late tiener en jonge twintiger veel feesten bezocht waarbij ik mijn oren vast en zeker flink heb beschadigd, maar sinds een aantal jaar ben ik iets wijzer geworden en gebruik ik bij de meeste feestjes en discotheken nu wél oordopjes, Want ik denk dat het nog niet te laat daarvoor is. Mijn oren zijn namelijk nog altijd vrij gevoelig voor luidheid, zeg maar. De pijngrens voor extreem hard geluid (< 110 dB) komt bij mij toch iets eerder dan de meese feestgangers, die ik dan een beetje duf voor zich uit zie staren bij bepaalde harde schelle geluiden op een willekeurig feest, waarvan ik toch wel last heb...

http://www.noiseaddicts.com/2009/03/can-you-hear-this-hearing-test/
Bij 18Hz moet ik nog heel goed luisteren, 19 hoor ik al niet meer. Echt duidelijk word het pas weer bij 17.. (K luister op KRK RP 6jes btw) Ik ben zelf ook nog maar 17, dus ik weet niet of iemand van jullie me kan vertellen hoe erg dit is op deze leeftijd?

Grtz

erg belangrijk ik ben van de dd quart generatie ...walkmans dat is !!!
erg loud [vandaar dat r nu r-ongeveer pas een loudnes control komt op mp3 spelers
meer goede koptelefoons versleten in mn jeugd van die perfect fitted shells die inje oor gaan goed voor afgesloten kopotelefoon fx

iig ikmiss zekers wat
laatste test is by een baantje geweest 6 jaarterug toen had ik al een verschil in l tov / rech voornamelijk met bass merk baar

dus ik wilde laatst een medishe test doen mbt mn oren is nog niet so makkelijk ...by bv een medish center
bv een oor test by een gehoor/brille zaak kan wel enig uitsluitsel geven

met tekno heb je geen absoluut gehoor nodig
merk met bv een telefoon aan mn oor al verschil
dus
be aware
oren helen niet
ojaaaa
van alcohol wordt je doof !!!
:?
en rukken ook
:doei::D:luv::{*D:halleluja

19 khz is mijn uiterste grens. Is wel vervelend in je oor(kriebelt).

hehe
kd8 dat "punkers "doof geboren werden
takke herrie xploited / mdcenso
hoe kanje daarnaaar luisteren ,..
yoke hoor mennie
:halleluja

Ik ben toevallig ook 31 :)
Ik heb als late tiener en jonge twintiger veel feesten bezocht waarbij ik mijn oren vast en zeker flink heb beschadigd, maar sinds een aantal jaar ben ik iets wijzer geworden en gebruik ik bij de meeste feestjes en discotheken nu wél oordopjes, Want ik denk dat het nog niet te laat daarvoor is. Mijn oren zijn namelijk nog altijd vrij gevoelig voor luidheid, zeg maar. De pijngrens voor extreem hard geluid (< 110 dB) komt bij mij toch iets eerder dan de meese feestgangers, die ik dan een beetje duf voor zich uit zie staren bij bepaalde harde schelle geluiden op een willekeurig feest, waarvan ik toch wel last heb...

Ik hoor god zij dank thuis op m'n genelecs 15 en 16Khz nog wel. :)

Ik denk dat een normaal verval van je gehoor is (wat ze zo mooi gehoordrempel noemen). Ik heb vroeger ook veel feestjes zonder oordoppen bezocht en heb sinds 2 a 3 jaar eigenlijk altijd oordoppen bij me.
Ook doe ik regelmatig het geluid voor verschillende bands en ook hier tegenwoordig altijd oordoppen in.

Ik deel je mening dat het niet te laat is je oren te beschermen al wou ik wel dat ik iets eerder was begonnen.

ik ben 34 en ik hoor alleen tussen de -10 en -5 herz
Staat je fase omgedraait?

Ver gezocht, ik weet t..

Back