jezus.. ik wist niet dat het mensen gehoor zo weinig voorstelde vergeleken met andere dieren... alleen olifanten zijn slechter af.. vandaar de grote oren zeker
dat van het koelen van het bloed heb ik idd wel eens gehoord.. dat alleen de afrikaanse olifant dat had wist ik niet, ik heb me verder nooit echt met de oren van een olifant bezig gehouden eerlijk gezegd..
Maakt het nog uit wat voor golfvorm je gebruikt bij het testen van je gehoor?
Ik kom met een sinus rond de 15000 Khz en met een blokgolf tot 22000
Pak ik rose ruis, dan kom ik tot ongeveer 16400
Ik heb een paar maanden terug bij een defensie keuring een heuse "gehoortest" moeten ondergaan. Ik kan jullie vertellen dat het niet echt goed zat, er zat een dip in mn linker oor in het hoog van het drummen vroeger (hihat) en de rest was allemaal nog maar net goed haha. Tja ik denk dat dat er van komt van die 7 jaar vol muziekal geweld als geluidstech
Ik hoor ook alle frequenties op die test. Boven de 19Khz hoor ik het toontje wel steeds zachter. Misschien is die test niet goed, maar thuis heb ik een dazer en die hoor ik ook, terwijl dat volgens de fabrikant niet kan.
Ik denk dat het aan mijn koptelefoon ligt hier thuis, want op school met goede apparatuur hoorde ik nog 16500 (4 jaar geleden getest), nu maximaal 14000 Hz!! Wtf
in winkelcentrum hier hadden ze tijdje terug zo'n mosquito gehangen....die joeg mij ook effectief weg, wat een pest-toon! Wel leuk als collega's m niet horen idd
Maakt het nog uit wat voor golfvorm je gebruikt bij het testen van je gehoor?
Ik kom met een sinus rond de 15000 Khz en met een blokgolf tot 22000
Pak ik rose ruis, dan kom ik tot ongeveer 16400
Altijd een Sinus pakken, is de zuiverste toon die je kan hebben met maar
1 frequentie (geen boventonen) en waar geen ruis bij gevormd wordt,
behalve bij het aanslaan en stoppen van de toon als je digitaal doet.
Een blokgolf heeft boventonen en dus meerdere frquenties, terwijl het
bij de test gaat om slechts 1 frequentie. Sinus dus, niets anders.
Behringer test-CD met sinussen tot 20kHz via een Alesis Masterlink en ofwel Beyer DT990 Pro koptelefoon, ofwel Focal CMS65 monitoren: dan hoor ik 17kHz nog net en daarboven niks meer (behalve wat converter-ruis o.i.d.).
Ben 29, vanaf m'n 16e in (metal)bands, maar sinds m'n 21e draag ik standaard op maat gemaakte Exinore ER-15's naar concerten, uitgaan (niet in rustige kroegen natuurlijk) en bij eigen optredens en repetities.
Ik kwam bij Priest Feast (afgelopen maart in de HMH) één of ander jong ventje tegen, die gehoorbescherming maar 'gay' vond. Ik zei: "Ik spreek je nog wel als je 40 bent." Hij zei: "WAT?"
Wat maakt het uit wat je nog hoort, als de meeste mensen toch hun mp3 speler zo hard hebben staan dat ze sowieso een aanstormende tram niet meer aan horen komen?
Peperdure Neumann microfoons of preamps gaan vaak maar tot ongeveer 15khz.
Ik snijd hiermee misschien een pittige discussie aan want ik weet dat er mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar alles boven de 15khz is volgens mij niet zo relevant.
Ik ben benieuwd naar de tegenargumenten voor deze stelling
Peperdure Neumann microfoons of preamps gaan vaak maar tot ongeveer 15khz.
Ik snijd hiermee misschien een pittige discussie aan want ik weet dat er mensen zijn die het hier niet mee eens zijn, maar alles boven de 15khz is volgens mij niet zo relevant.
Ik ben benieuwd naar de tegenargumenten voor deze stelling
Ben het ook met je eens, er zit nog maar weinig muziek boven de 12Khz, wat harmoniesen en een beetje koper van de drums en dan houd het wel op.
Zijn ook helemaal geen fijne frequentie's, zelf hoor ik het toch niet boven de 13 en ik mis ook echt niets.
Dit is vaag ik hoor met koptelefoon geen 17 Hz maar wel 18 Hz daar houd het bij mij wel op. Toch niet slecht wanneer ik lees dat de meeste studiogasten niet verder komen dan 15 Hz. en ik ben bijna 42. Kom nog bij dat ik van nature slechte oren heb, vaak in herrie heb gewerkt in mijn leven, al vrij jong (15) aanwezig was bij vele metal concerten en later daarna vele house parties, hardcore en techno parties en dan consequent bij de PA staan dansen! Nooit of maar zeer zelden op twee vingers te tellen last gehad van piepen of ruizen. Misschien dat het naast enorm veel geluk komt omdat ik vanaf geboorte veel problemen heb gehad met mijn oren bijvoorbeeld oorontstekingen of trommelvliezen die knapten dat mijn oren daar sterker door geworden zijn?
het feit dat je een veel hogere kans hebt op gehoorbeschadiging, wilt niet zeggen dat Iedereen er last van krijgt. een beetje verhaal van :"hoezo roken slecht, mijn grootvader is er ... mee geworden".
maar... dat gezegd hebbend, is het misschien een puik idee om dat eens te laten uitzoeken bij de een of andere universiteit ? zouden in de toekomst veel mensen veel baat bij kunnen hebben.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.