MV8800 gebruikerservaringen.

Martune

Stamgast
Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar iemand met een Roland MV8800, die zijn ervaringen met deze machine wil delen met mij.
Ben zelf erg aan het twijfelen of ik deze machine ga aanschaffen, op het net
zijn de meningen nogal verdeelt namelijk.
Het lijkt mij heerlijk om veel functies die ik nu uit verschillende machines moet halen (MPC, SU700 etc.) onder 1 dak te hebben.
Je mag ook via PB reageren uiteraard, alvast bedankt!

Groeten,
Martijn

Mijn spaarloon komt bijna vrij nu :)
Ben na veel wikken en wegen, nog steeds niet tot een keuze gekomen.
MPC2500 of MV8800, zijn er MV gebruikers die van een MPC afkomen en mij hun ervaringen willen delen?
Zou er erg mee geholpen zijn.. alvast bedankt!

Grt. M.

Ik heb er geen een..

maar ik zou denk ik geen MV kopen..

MPC's:
-hebben zich bewezen
-werkt naar wat ik lees basic/makkelijk en snel
-word nog steeds doorontwikkeld, er zijn aardig wat verschillende modellen
-veel gebruikers: spare parts in de toekomst etc.

MV
- ik heb het idee dat ze vrij omslachtig werken
- timing van roland sequencers is niet fantastisch (MC reeks)
- kan een monitor op.. zou onnnodig moeten zijn want ej wil standalone werken. Koop anders dan een PC..

Das waar idd, MPC's hebben een staat van dienst waar je u tegen zegt.
Met een MPC (2000XL) kan ik lezen en schrijven maar het lijkt mij juist zo makkelijk, om zoveel functies onder 1 dak te hebben.
De FX in de MV schijnen ook erg goed te zijn en het hele concept spreekt mij erg aan, ben alleen bang dat ik de sublieme workflow van mijn MPC ga missen.
Lastig.. keuzes maken in deze overvloedige wereld :)
Ik denk dat ik toch maar voor een MPC 2500 ga dan.. vertrouwde omgeving met toch weer meer functionaliteit dan de 2000XL.

Hallo ik moet het kort houden want ik ben op mijn werk en doe het nu ook vanaf mijn telefoon.
Ik heb een mpc1000 gehad en een 2500 !! En nu een roland mv8800,maar mij zie je niet meer pielen met een mpc. Die mv duurt wel wat langer met hem onder de knie krijgen maar als je hem eenmaal door hebt dan werkt het als een trein,kan de mpc niet tegen op in mijn ogen!! Het beste aternatief als je een hekel hebt aan computers. Ik heb hem nu 3jaar ongeveer en op internet zijn genoeg filmpjes van roland om hem goed te leren kennen,zo heb ik het ook geleerd met succes,ik kan pas vanavondlaat weer reageren heb het nu druk.en laat je niet verleiden door die fabeltjes over de mv.

Gr.mark

Iets om even te checken: kort na de introductie van de MV-8800 bleek dat je hiervoor het extra outputboard niet makkelijk kunt kopen, omdat er een materiaal in verwerkt zit wat niet meer de EU in mag. Dan zit je vast aan de standaard outs. Misschien is dat genoeg, maar goed...

Dit stond erover in de SOS review:
If you invest in the optional MV8OP1 expansion card, you can squirt individual mixer channels out of a further six individual analogue outputs as well. (This card also includes S/PDIF digital inputs and a bi-directional R-BUS interface, but has now unfortunately been discontinued in EU territories. As we went to press there was no news from Roland as to whether a successor might be on the way.)

Bron: http://www.soundonsound.com/sos/oct07/articles/rolandmv8800.htm

Mijn visie:

De MV8800 moet je niet vergelijken met een MPC 2500, maar met een MPC 5000.. Dan heb je het over redelijk vergelijkbare machines.. Enige voordeel wat de MV heeft, is een aansluiting voor een externe monitor, maar dat is juist iets wat je niet wilt op een hardwarebak.. (dan zit je namelijk weer met een muis te kutten) je wilt gewoon lekker bezig zijn..

Ik had dezelfde keuze.. en ben voor de MPC 5K gegaan.. helemaal als je de MPC reeks al kent.. is de MV echt behoorlijk wennen. Ken hem inhoudelijk niet goed genoeg om een oordeel te vellen, maar heb ze beide even betast in de winkel en de MV voelde erg plastic en omslachtig aan. Ze hebben een soort MPC/PC frankenstein voortgebracht.. Misschien een fantastische bak, maar mij sprak ie niet aan.

Al met al moet je dus gewoon de specificaties vergelijken en een keuze maken die bij je eisen past.. Neem wel goed in ogenschouw dat de MPC reeks al jaren ervaring heeft met dergelijke apparaten.

Okay Mark,
Het zou idd best zo zijn dat het ff wennen is, maar dat komt vooral omdat de mogelijkheden een stuk groter zijn met de MV.
Echt een hekel aan computers heb ik niet maar ik krijg gewoon veel meer inspiratie als ik met hardware werk en ik kan me er beter in verliezen wat de productie ten goede komt.

conso,
Dat die output expander niet leverbaar is in de Eu had ik idd ook vernomen, lijkt mij persoonlijk niet zo een heel groot probleem, temeer omdat je al zoveel in de MV zelf kunt doen.

- timing van roland sequencers is niet fantastisch (MC reeks)

/

Ik heb een tijdje een mc-808 gebruikt en heb geen enkel probleem met de timing ondervonden. Solid. De posts van MV users met betrekking tot de timing zijn op het MV forum onderuit gehaald. Logisch ook misschien, is nogal een clan. Maar verder heb ik nooit goed onderbouwde berichten gelezen waaruit blijkt dat de timing slecht zou zijn. Ook niet op dit forum. helaas. Uitproberen is dus het motto. Maar het kan toch bijna niet zou je zeggen?

edit: vergeten

absoluut ook geen timing problemen met het aansturen van externe synths.

Laatst gewijzigd:
@ van Ballen,

De MPC2500 is ook niet te vergelijken met een MV8800, maar mijn keuze wordt of een MV of een MPC2500.
De MPC5000 ligt iets boven mijn budget, de MV is 2de hands nog wel voor een mooi prijsje te scoren.
Hoe zijn de effecten op de MPC 5K t.o.v. de 2000XL (EB16) of MPC2500 ?
Het liefst zou ik ook verder willen blijven gaan op een MPC, vind het alleen jammer dat die Akai FX zo matig zijn.
Eigenlijk zouden Roland en Numark/Akai samen een MPC/MV moeten ontwikkelen, dan heb je het beste van het beste.. wanneer valt Pasen op Pinksteren :)

@Acces 1

Heb ook niet het idee dat de timing slecht is van de MV, er is natuurlijk veel verandert sinds de MC series.. je hebt alleen veel meer instelmogelijkheden wat timing betreft t.o.v. een MPC.

Hallo:)

Ik moet wel toe geven dat de MPC ook goed werkt hoor,maar heb toen net als jullie zitten dobben van wat zal ik doen.Dus toen heb ik toch mijn MPC2500 verkocht en die MV inplaats er van gekocht.In het begin dacht ik wat heb ik nu voor miskoop gedaan,maar door mij er goed in te verdiepen en de tijd er voor te nemen heb ik met dat ding goed leren werken en wil absoluut niet meer terug,ik ben blij dat ik toen die stap heb genomen.

En dat verhaal dat je net zo goed dan met een computer kunt werken om dat er een muis en monitor op de mv aan zit gesloten is ook onzin!!Die monitor is gewoon je display op dat ding,je ziet geen ander menu hoor.(Ik heb er een 23 Inche monitor aan hangen.)Want je doet wel dingen met de muis maar minimaal.Alle knopen die er op zitten gebruik je ook als je hem goed kent in combinatie met de shift/snel toetsen.Want dat is zo gemaakt dat je haast geen muis nodig hebt.
En neem maar van mij aan dat da fijn werkt hoor,ondanks dat ik zo iets heb van dat 1 of 2 knoppen op een andere plek hadden moeten zitten om dat da wat sneller werkt als die wat dichter bij zit,maar daar leer je wel aan wennen,elk aparaat heeft zijn voor en na delen zeg ik maar altijd.

Ik heb er mijn hele hardware studio er aan hangen en dat werkt perfect,niks te klagen.
De FX in die MV is ook echt super ,en allemaal zeer goed bruikbaar,ik heb geen externe FX nodig voor mijn samples,kan je echt verglijken met tc electronic fx maar dan nog warmer(B.V. bij vocalen op de 8 audio sproren) .En ook vette distortions zitten er in.
Je moet wel resamplen,maar dat lijkt een probleem maar dat werkt echt wel super.Je kunt het als een synth tweaken.en als je het later niet bevald doe je gewoon undo net als bij Cubase B.V.
Je hoeft dus geen menu in,gewoon op je audio spoor!!

Ik heb toen ik hem nieuw kocht,pas een halfjaar later een optional MV8OP1 expansion card er bij gekocht met de 512MB geheugen.en dat was in 2008 en die kan je dus nu ook kopen nog,maar niet voor lang meer denk ik want er komt een nieuwe MV aan dacht ik gezien te hebben.
De MV 9000 geloof ik.Sommige winkels hebben hem niet meer en krijgen hem ook niet meer binnen heb ik begrepen,en die hem hebben doen hem al voor 1600euro de deur uit.

Ik ben zeer benieuwd er naar,ik sta te popelen wan als die uit komt ga ik die zo dra ik geld heb aan schaffen.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben,want het wordt nu wel een hele lange post:P:D:)

Heb ook niet het idee dat de timing slecht is van de MV, er is natuurlijk veel verandert sinds de MC series.. je hebt alleen veel meer instelmogelijkheden wat timing betreft t.o.v. een MPC.[/QUOTE]

dat timing verhaal is gewoon onzin ik heb er nog nooit lastvan gehad!!

En allebij de MPC,s die ik heb gehad hadden altijd problemen vooral met het crashen van de MPC 2 a3x in de maand.
Of hij wou een project niet meer openen van de hardeschijf of van compactflash card

De mv8800 is in die 3 jaar nog maar 1x vast gelopen en verder nooit problemen gehad met dat ding,hij is echt betrouwbaar.

Hey Bassweiler,

Als ik op alle reviews en Youtube filmpjes afga, lijkt het mij een ongelofelijk vette machine.
Het zal idd ff wennen zijn als je overstapt, maar dat is eigenlijk met alle appratuur die je koopt.
Dat re-sample verhaal lijkt mij juist een heerlijke manier van werken, effectje gebruiken, tweaken, re-samplen en dan weer verder bewerken.. juist omdat er zulke dikke FX inzitten.
Wat ik eigenlijk zoek is de workflow van een MPC met enigzins de mogelijkheden van een computer en het lijkt mij dat de MV dat kan bieden.
Bedankt voor je bevindingen iig wat de MV betreft!

Hallo:)

Ik moet wel toe geven dat de MPC ook goed werkt hoor,maar heb toen net als jullie zitten dobben van wat zal ik doen.Dus toen heb ik toch mijn MPC2500 verkocht en die MV inplaats er van gekocht.In het begin dacht ik wat heb ik nu voor miskoop gedaan,maar door mij er goed in te verdiepen en de tijd er voor te nemen heb ik met dat ding goed leren werken en wil absoluut niet meer terug,ik ben blij dat ik toen die stap heb genomen.

En dat verhaal dat je net zo goed dan met een computer kunt werken om dat er een muis en monitor op de mv aan zit gesloten is ook onzin!!Die monitor is gewoon je display op dat ding,je ziet geen ander menu hoor.(Ik heb er een 23 Inche monitor aan hangen.)Want je doet wel dingen met de muis maar minimaal.Alle knopen die er op zitten gebruik je ook als je hem goed kent in combinatie met de shift/snel toetsen.Want dat is zo gemaakt dat je haast geen muis nodig hebt.
En neem maar van mij aan dat da fijn werkt hoor,ondanks dat ik zo iets heb van dat 1 of 2 knoppen op een andere plek hadden moeten zitten om dat da wat sneller werkt als die wat dichter bij zit,maar daar leer je wel aan wennen,elk aparaat heeft zijn voor en na delen zeg ik maar altijd.

Ik heb er mijn hele hardware studio er aan hangen en dat werkt perfect,niks te klagen.
De FX in die MV is ook echt super ,en allemaal zeer goed bruikbaar,ik heb geen externe FX nodig voor mijn samples,kan je echt verglijken met tc electronic fx maar dan nog warmer(B.V. bij vocalen op de 8 audio sproren) .En ook vette distortions zitten er in.
Je moet wel resamplen,maar dat lijkt een probleem maar dat werkt echt wel super.Je kunt het als een synth tweaken.en als je het later niet bevald doe je gewoon undo net als bij Cubase B.V.
Je hoeft dus geen menu in,gewoon op je audio spoor!!

Ik heb toen ik hem nieuw kocht,pas een halfjaar later een optional MV8OP1 expansion card er bij gekocht met de 512MB geheugen.en dat was in 2008 en die kan je dus nu ook kopen nog,maar niet voor lang meer denk ik want er komt een nieuwe MV aan dacht ik gezien te hebben.
De MV 9000 geloof ik.Sommige winkels hebben hem niet meer en krijgen hem ook niet meer binnen heb ik begrepen,en die hem hebben doen hem al voor 1600euro de deur uit.

Ik ben zeer benieuwd er naar,ik sta te popelen wan als die uit komt ga ik die zo dra ik geld heb aan schaffen.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben,want het wordt nu wel een hele lange post:P:D:)

Een mv-9000?..waar heb je dat dan opgevangen als ik vragen mag?
Ik dacht trouwens dat ze dat board voor de mv8800 met extra uitgangen opnieuw hadden uitgebracht zonder schadelijke stoffen er in..
Wat dat betreft vind ik dat wel noodzakelijk hoor.Roland kennende hebben ze ook bij de mv8800 vergeten eq per kanaal te plaatsen.
Dat was ook bij de mc909 het grootste opstakel.
Geen eq per kanaal en maar 3 stereo outputs,echt een groot nadeel met afmixen,moet je weer elk spoor afzonderlijk gaan opnemen in de computer.
Ik geloof dat de E80(keyboard) een van de weinige workstations is van roland die dat wel heeft.vreemd....

Timming problemen vinden bij Roland vaak plaats bij de wat goedkopere bakken.
Met name de mc505,mc303 hadden daar wat last van,Met de mc909 of fantoms heb ik daar weinig tot geen last mee gehad.Ligt er ook een beetje aan hoe je ze gebruikt.
als je 6 verschillende percussies op 1 spoor zet loopt het vaak niet zo strak als dat je gewoon voor elk intrument 1 afzonderlijk spoor gebruikt..meestal heb je toch zat sporen.
En na het realtime-quantize-loopen even de seq stoppen en 1 keer extra quantizeren doet ook vaak wonderen.
En mocht je toch timming problemen hebben,koop je toch voor een habbekrats een mc-50 om aan te sturen,al is het maar even voor een opname.ik weet niet wat ze bij roland met dat ding gedaan hebben,maar die is echt ultra strak...dus ze kunnen(konden) het wel.

@ van Ballen,

De MPC2500 is ook niet te vergelijken met een MV8800, maar mijn keuze wordt of een MV of een MPC2500.
De MPC5000 ligt iets boven mijn budget, de MV is 2de hands nog wel voor een mooi prijsje te scoren.
Hoe zijn de effecten op de MPC 5K t.o.v. de 2000XL (EB16) of MPC2500 ?
Het liefst zou ik ook verder willen blijven gaan op een MPC, vind het alleen jammer dat die Akai FX zo matig zijn.
Eigenlijk zouden Roland en Numark/Akai samen een MPC/MV moeten ontwikkelen, dan heb je het beste van het beste.. wanneer valt Pasen op Pinksteren :)

@Acces 1

Heb ook niet het idee dat de timing slecht is van de MV, er is natuurlijk veel verandert sinds de MC series.. je hebt alleen veel meer instelmogelijkheden wat timing betreft t.o.v. een MPC.

Martune..

De effecten van de 5K zijn behoorlijk goed.. Ik denk een stuk beter dan de 2K en de 2500, maar ik blijf het raar vinden hoe ze het gebruiken van de effecten hebben ingericht..

Dat is naar mijn idee toch omslachtig gedaan.. Ik wil gewoon kunnen zeggen.. hier is een sample, een program of een track.. Daar wil ik dit effect op hebben, hupla.. 1 menu of knop en klaar..Maar zo werkt het niet. Omdat ze zoveel mogelijkheden hebben ingebouwd, moet je echt wat meer stappen doorlopen, maar de effecten zelf zijn dan ook wel de moeite waard!

En de MPC 5k gaat 2e hands al voor een euro of 1100, soms zefls met de geheugenuitbreiding.. dat is toch geen gekke prijs lijkt me..

Wederom, succes met je keuze.. ik ben bang dat dit topic een beetje MPC vs MV gaat worden, maar zelf heb ik t idee dat je toch meer naar de MV neigt, en dan moet je dat lekker doen, jij beslist!

van Ballen,

Die 5K lijkt mij ook zeker een geweldige bak, je komt ze alleen niet zo vaak tegen 2de hands.
1100 euro is idd een hele nete prijs voor zo een machine.
Ja bedankt, ga er nog eens een paar nachtjes over slapen en dan zie ik wel wat het gaat worden, waarschijnlijk de MV idd.. affijn het zijn iig allemaal fantastische apparaten!
Bedankt allemaal voor jullie respons zo ver.. much appreciated !!

Vind ik wel een te gekke prijs aangezien hij nieuw maar 1349e kost

http://www.i4-muzique.nl/synths/groove/mpc5000-akai-p-16204.html

Klopt.. maar dat is zonder geheugenuitbreiding (toch al snel 130-140 euro)

Bij Feedback staat ie voor 1399, maar bij de musicstore duitsland bijvoorbeeld.. is ie gewoon nog 1900..

Bovendien zegt de nieuwprijs niet veel over de 2e hands markt.. de 2e hands markt is puur gebaseerd op vraag en aanbod.. Misschien lukt t voor 1000 ook wel hoor.. maar ik zou (als ik er geen had..:)) voor een 2e hands die als nieuw is en inclusief geheugenuitbreiding zeker 1100 euro over hebben i.p.v. 2 a 300 euro meer in de winkel..

Maar dit is geen 5K prijzenvergelijk topic.. Dus back on topic allen!

Back