Tips gevraagd: regelen van optredens

nakken7

Ouwe rot
Wij, When Logic Fails, hebben een aantal optredens gedaan en er ligt er nog één in het verschiet. Het regelen van nieuwe optredens loopt niet zo vlot. Ik hoop dat er hier nog mensen rondhangen met wat goede tips.

Ons studiowerk, eigen en remixes, levert nog wel eens iets op, maar optredens lopen niet echt. Ons Amerikaanse label kan ons niet echt helpen, daarvoor is de afstand te groot.

Tot nu toe hebben we het volgende gedaan:
- Een fors aantal tenten gemaild, met een korte biografie, uitleg over de muziekstijl en de manier waarop we werken. Daarin ook een link naar myspace, website en youtubefilmpjes van vorige optredens. Contacten die we daarmee opdeden stuurden we een promo-pakket met onder andere een CD met vier nummers, waaronder één liveplaat.
- Via via wat geprobeerd te regelen.

We spelen in een tweepersoonssetup. Daarbij gebruiken we liveinstrumenten zoals bas en gitaar. Vocalen zijn ook live, soms met gebruik van vocoder.
We spelen voornamelijk onze dancegeorienteerde nummers en in muzikaal houdt het een beetje het midden tussen Daft Punk, Soulwax, Justice en the Prodigy (zonder dat ik me de illusie maak dat het zo goed is als die acts).

Als iemand nog tips heeft over aanpak of over zalen waar we kunnen aankloppen met onze muziek, dan hoor ik het graag.

Uitnodigingen om te komen spelen zijn nog veel meer welkom uiteraard ;).

Alvast dank.

Tot nu toe hebben we het volgende gedaan:
- Een fors aantal tenten gemaild, met een korte biografie, uitleg over de muziekstijl en de manier waarop we werken. Daarin ook een link naar myspace, website en youtubefilmpjes van vorige optredens. Contacten die we daarmee opdeden stuurden we een promo-pakket met onder andere een CD met vier nummers, waaronder één liveplaat.
- Via via wat geprobeerd te regelen.

Wat je daar typt is het beste wat je kan doen. Iemand gaf mij laatst de tip om mee te doen aan de popronde, mischien is dat ook wel wat voor jullie? Kijk op http://www.popronde.nl/2009/ voor meer informatie

Optredens regelen is sowieso erg moeilijk als je (nog) geen naam hebt. Je bent een van de velen. Ik kom bij redelijk zalen wel over de vloer, en als je weet dat ze daar dagelijks een tien tot twintig demo's van bands die willen spelen van de deurmat halen, dan weet je al dat je van hele goede huize moet komen om daar tussen op te vallen.

Het beste is nog altijd netwerken, netwerken,netwerken. Zorg dat je een goede boeker van naam krijgt die het een en ander voor je kan regelen, en de programmeurs van de zalen persoonlijk kennen wil ook nog wel eens helpen.

Maar totdat je een dikke hit hebt/goede livereputatie (als in: Jullie boeken garandeerd minimaal een goed gevulde zaal) hebt opgebouwd zal het sappelen blijven.

Wat je OOK kan doen (maar dat kost jullie zelf extra tijd/geld) is zelf een zaaltje afhuren, etc. en dat promoten. Is wat investeren, maar wie weet?

misschien dat je het toch hetzelfde kan zien als een sollicitatie, en zoals je het al probeert, doe je het wel goed. maar onafhankelijk van de soort muziek dat je speelt, moet je er gewoon voor zorgen dat mensen met de juiste standpunt in de muziekwereld jou naam kennen. wees nooit bang om contact op te leggen met soortgelijke artiesten of mensen achter een bekende platenmaatschappij. als ze jou muziek niks vinden ben je niks kwijt, maar als ze het tof vinden...

Wat je daar typt is het beste wat je kan doen. Iemand gaf mij laatst de tip om mee te doen aan de popronde, mischien is dat ook wel wat voor jullie? Kijk op http://www.popronde.nl/2009/ voor meer informatie

Thanks, heb ik wel overwogen. Met een eerdere band heb ik wel eens meegedaan. Is voor dit jaar wat laat, want de popronde is al in volle gang. Volgend jaar misschien.

Het beste is nog altijd netwerken, netwerken,netwerken. Zorg dat je een goede boeker van naam krijgt die het een en ander voor je kan regelen, en de programmeurs van de zalen persoonlijk kennen wil ook nog wel eens helpen.

Maar totdat je een dikke hit hebt/goede livereputatie (als in: Jullie boeken garandeerd minimaal een goed gevulde zaal) hebt opgebouwd zal het sappelen blijven.

Ik hoef er gelukkig niet van te leven, dat scheelt. En als ik je goed begrijp moeten we gewoon even een dikke hit scoren. Doen we dat gewoon ;).

Wat je OOK kan doen (maar dat kost jullie zelf extra tijd/geld) is zelf een zaaltje afhuren, etc. en dat promoten. Is wat investeren, maar wie weet?

Zitten we nog wel aan te denken, is wel een beetje een laatste redmiddel, omdat promotie van je optreden een vak apart is.

Tot zover in ieder geval bedankt, allen!

misschien dat je het toch hetzelfde kan zien als een sollicitatie, en zoals je het al probeert, doe je het wel goed. maar onafhankelijk van de soort muziek dat je speelt, moet je er gewoon voor zorgen dat mensen met de juiste standpunt in de muziekwereld jou naam kennen. wees nooit bang om contact op te leggen met soortgelijke artiesten of mensen achter een bekende platenmaatschappij. als ze jou muziek niks vinden ben je niks kwijt, maar als ze het tof vinden...

Had je reactie net gemist. Bedankt. We zijn zeker niet verlegen. Het ontbreekt ons vooralsnog aan de juiste contacten.

Iemand nog een tip voor een tent waar we goed zouden passen? Voor een indruk van een liveset:

Netwerken, totdat je het ECHT niet meer leuk vind. En dan nog meer netwerken...

Probeer eens bij 'n andere electronica band in het voorprogramma te komen, da zou kunnen helpen. Maar verder is het heel veel netwerken (en dan bedoel ik ook tot vervelends toe) en nog veel meer geluk hebben dat iemand je de kans wil goeven tussen al die andere electronica dingen die er voorbij komen vandaag de dag.

En doe iets anders dan de rest. Ik bedoel, ik hoor wel muziek, maar ik zie geen show. En haal dat scherm weg voor je gezicht. UIT beeld dat ding. Kijk naar bijvoorbeeld AuxRaus. Een zanger, 'n gitaar dude en 'n cd speler. Maar wel 'n SHOW! Je moet opvallen, anders vergeten mensen je. En da weten die boekers in de pop podia van NL ook.

En het is nie zo da ik nie weet waar ik over lul, als technicus hek enorm veel dingen gezien. En de mooiste shows blijven je bij. Niet persee de mooiste muziek. Want er is zoveel goeie mooie muziek...

En als ik zo jullie youtube ding zie... sorrie hoor, maar dat bruist niet echt van de energie. Beetje bij mekaar op de knoppen kijken enzo.. het ziet er niet echt uit alsof jullie er zelf in zitten. Maar eerder 'n beetje mee pingelen..

Zie dit trouwens als goeie kritiek... jij denkt misschien: Ik wil niet opvallen. Dat moet mijn muziek maar doen. Maar zo werkt het niet.

Stel je voor... de Prodigy in de Alpha tent op Lowlands... dan niet springend en zwetend enzo, maar allemaal lekker chillen op 'n stoeltje. Beetje babbelen in de instrumentale stukken... dan blijf je daar niet hangen, dan ga je buiten in het gras 'n jointje draaien.

Laatst gewijzigd:
hier.. zo maak je showtje met GEEN middelen..

En doe iets anders dan de rest. Ik bedoel, ik hoor wel muziek, maar ik zie geen show. En haal dat scherm weg voor je gezicht. UIT beeld dat ding. Kijk naar bijvoorbeeld AuxRaus. Een zanger, 'n gitaar dude en 'n cd speler. Maar wel 'n SHOW! Je moet opvallen, anders vergeten mensen je. En da weten die boekers in de pop podia van NL ook.

En het is nie zo da ik nie weet waar ik over lul, als technicus hek enorm veel dingen gezien. En de mooiste shows blijven je bij. Niet persee de mooiste muziek. Want er is zoveel goeie mooie muziek...

En als ik zo jullie youtube ding zie... sorrie hoor, maar dat bruist niet echt van de energie. Beetje bij mekaar op de knoppen kijken enzo.. het ziet er niet echt uit alsof jullie er zelf in zitten. Maar eerder 'n beetje mee pingelen..

Zie dit trouwens als goeie kritiek... jij denkt misschien: Ik wil niet opvallen. Dat moet mijn muziek maar doen. Maar zo werkt het niet.

Terechte kritiek is altijd welkom. Zo ook in dit geval. We werken nog aan een uitgebreidere show. Je opmerking is zeker terecht.

Overigens was het publiek (dat niet uit bekenden bestond ;)) erg enthousiast. We proberen, zoals je zegt, inderdaad niet echt een opvallende show te brengen, omdat we mensen aan het dansen willen krijgen.

Meestal is het het één of het andere. Mensen gaan staan kijken als er iets te zien valt. Dan wordt er veelal niet meer gedanst.

Heeft iemand nog een suggestie voor een tent die we kunne proberen?

Meestal is het het één of het andere. Mensen gaan staan kijken als er iets te zien valt. Dan wordt er veelal niet meer gedanst.

Juist niet....als het publiek ziet dat jullie het naar je zin hebben en lekker staan te rocken....dan zijn zij dat ook eerder geneigd te doen. Lekker opzwepen dat publiek....dat is volgens mij ook de grootste reden dat keith flint bij de prodigy zit.

hij had geloof ik ook een busje... :P

gewoon vette pakken aan..
wat denk ik echt goed zo passen bij jullie set is meer refrein achtige echte vocals van jullie samen live.. gewoon beetje roepen en dan 40 distortions op die gitaar
de live snaren erbij zijn absoluut een toegevoegde waarde maar ik vind ze wel ietsje te veilig.. beetje gewoon.. iets te laidback.. misschien wat meer klappen uitdelen
volgens mij mag overall de takkeherrie nog meer aan en misschien voor meer contrast zorgen met nog meer hak op de tak shizzl
wat in de studio lekker klinkt en genoeg gevarieerd is door nuances schiet vaak net tekort in de zaal.. dat mag lomper
ik zeg gewoon wat ik een beetje mis, maar dat wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb natuurlijk
ik vind het al behoorlijk goed in elkaar zitten allemaal en ik heb absoluut het idee dat jullie cool vinden wat jullie doen
nog een flashy randje erop en shit kapot slaan en de boel in de fik praktijken en ik kom zeker kijken :D

gewoon vette pakken aan..
wat denk ik echt goed zo passen bij jullie set is meer refrein achtige echte vocals van jullie samen live.. gewoon beetje roepen en dan 40 distortions op die gitaar
de live snaren erbij zijn absoluut een toegevoegde waarde maar ik vind ze wel ietsje te veilig.. beetje gewoon.. iets te laidback.. misschien wat meer klappen uitdelen
volgens mij mag overall de takkeherrie nog meer aan en misschien voor meer contrast zorgen met nog meer hak op de tak shizzl
wat in de studio lekker klinkt en genoeg gevarieerd is door nuances schiet vaak net tekort in de zaal.. dat mag lomper
ik zeg gewoon wat ik een beetje mis, maar dat wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb natuurlijk
ik vind het al behoorlijk goed in elkaar zitten allemaal en ik heb absoluut het idee dat jullie cool vinden wat jullie doen
nog een flashy randje erop en shit kapot slaan en de boel in de fik praktijken en ik kom zeker kijken :D

Thanks. Waar woon je? Als we in de buurt spelen laat ik het weten en zal ik speciaal voor jou het één en ander afbreken. Als jij dan de boel in de fik zet zijn we er!

Ik heb nog een tip.

Je kan bijvoorbeeld kijken op de websites van podia's naar de programmering of er iets tussen staat wat een beetje in jullie straatje past. Vervolgens mail je de programmeur met de vraag of je hun voorprgramma mag verzorgen. Dat werkt vaak goed voor onbekendere acts. Moet je alleen niet te veel eisen gaan stellen want dan keren ze je waarschijnlijk de rug toe haha.

Back