kast minimoog vernis of ..

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
hallo
heb een minimoog waarbij het bovenlatje is vervangen.
dit is dus blank hout , terwijl de rest van m'n minimoog bruin ( niet zwart) walnootkleur is.
? is de minimoog kast gevernist of komt de kleur door was/ olie en of ouderdom natuurlijk ook .
zou graag willen dat het weer 1 geheel werd.
tips en ervaringen , dan wel linkjes etc welkom.

nee het is nagemaakt.
het betreft het latje aan de bovenkant
wel hardhout, goed nagemaakt, maar nog niet afgewerkt

Dus de kast is origineel en het latje reproductie...je bedoeld toch het latje aan de bovenkant van het opklapbaargedeelte?

precies..

Mijn ervaring is dat het lastig is om met beits of lak te nieuwe delen te matchen met originele houtdelen op een synth. Dan zou je moeten experimenteren op een los stukje vergelijkbaar hout als die strip en eventueel meerdere soorten beits moeten proberen. Je kan eventueel met kleurwas (van HG verkopen ze bij praxis) proberen om het deel te kleuren. Als je de laagjes opbouwd krijg je gelijdelijk aan een donkere kleur.
Let wel dat je uiteindelijk niet tot donkerbruin door kan gaan dus de basis kleur van de was is uiteindelijk ook de kleur van het eindresultaat (wat donkerder nagelang het aantal lagen).

Deze klinkt wat stom en zal volgens menigeen heiligschennis zijn maar.................is het geen idee om al het houtwerk naar eigen smaak te vervangen?

Nee dat zou ik niet doen...niet zo 1, 2, 3, gemaakt een hoogwaardige MiniMoog kast. En prutswerk heeft niemand iets aan..

maar zijn de kasten normalerwijze gelakt/ gevernist of gebeitst als ik het goed begrijp?
en dan met niet kleurloze??

Als je dit echt goed gedaan wilt hebben kan je het beter aan een expert (antiek restaurateur) over laten.
Er zijn zoveel factoren die de uiteindelijke kleur zullen bepalen dat je als amateur nooit meer dan een beetje in de buurt zal komen.

Een beetje restaurateur zal als hij een stukje hout moet vervangen een stukje hout nemen wat net zo oud is als het hout waar het in moet komen, van het zelfde soort hout en het liefst uit het zelfde bos.

Maar onder invloed van tijd, licht en applicatie zal de kleur van het hout ook veranderen en dat valt moeilijk na te doen.

Dus, voor zo'n klein latje in vergelijking met de waarde van zo'n synth, zou ik het laten doen. Als je het er voor over hebt tenminste, maar meer dan 50 รก 100 euro mag zo'n grapje niet kosten en ben je dichter in de buurt van het eindresultaat waar je wezen wilt dan wanneer je het zelf zou doen.

Als je dit echt goed gedaan wilt hebben kan je het beter aan een expert (antiek restaurateur) over laten.
Er zijn zoveel factoren die de uiteindelijke kleur zullen bepalen dat je als amateur nooit meer dan een beetje in de buurt zal komen.

Een beetje restaurateur zal als hij een stukje hout moet vervangen een stukje hout nemen wat net zo oud is als het hout waar het in moet komen, van het zelfde soort hout en het liefst uit het zelfde bos.

Maar onder invloed van tijd, licht en applicatie zal de kleur van het hout ook veranderen en dat valt moeilijk na te doen.

Dus, voor zo'n klein latje in vergelijking met de waarde van zo'n synth, zou ik het laten doen. Als je het er voor over hebt tenminste, maar meer dan 50 รก 100 euro mag zo'n grapje niet kosten en ben je dichter in de buurt van het eindresultaat waar je wezen wilt dan wanneer je het zelf zou doen.

Ben het met je eens!!..het is idd een vak aprt en bij mij een keer foutgegaan! In het Maastrichtse moet vast een kundig persoon te vinden zijn.

oke zal eens richting meubelmakers of gitaar/viool reparateurs gaan.
dank reeds, pollens

Vraag het eens aan medeforumlid Grooveron. Hij is van oorsprong meubelmaker en heeft ook het houtwerk van mijn Minimoog opgeknapt (en de Minimoog aan mij verkocht). En hij woont "in de buurt".

Vraag het eens aan medeforumlid Grooveron. Hij is van oorsprong meubelmaker en heeft ook het houtwerk van mijn Minimoog opgeknapt (en de Minimoog aan mij verkocht). En hij woont "in de buurt".

In Best....was ie meubelmaker?..

dat zal ik zeker eens doen, bedankt, weer een goede tip erbij, het wordt nog eens wat met die mini van mij, reeds hartelijk dank !

gisterenochtend aangeschaft

Mini's met 6000 en lager hadden vaak mooi echt hout met een blanke vernis. De latere hadden een goedkope loofhoutsoort met een bruine lak.

Mini's met 6000 en lager hadden vaak mooi echt hout met een blanke vernis. De latere hadden een goedkope loofhoutsoort met een bruine lak.

Mijn mini met serial 76xx heeft ook nog een echte houten kast met een soort blanke boenwas er overheen (geen vernis). Alles is nog origineel dus ook in de 7000 serie kwamen nog hardhouten kasten voor. Misschien kon je destijds kiezen tussen verschillende uitvoeringen en was de bruin gelakte versie goedkoper. Ik dacht altijd dat de bruingelakte mini's later zijn overgeschilderd als de kast teveel verkleurd of beschadigd was. Nooit gedacht dat ze zo uit de fabriek kwamen.

het is een serienummer 2000
het hout is , denk ik walnoot
de kleur is donkerbruin ( niet zwart )
weet niet of het donkere vernis of beits of iets anders is.
heb ook wel eens een serienummer 3000 onder handen gehad: was zo mooi: kersenhout , leek wel gefineerd, , weet ook niet of dat boenwas of blanke vernis was.
kortom synth's ja, houtwerk: nee , daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten.
zal eens een foto maken en plaatsen

Back