Behringer Eurorack aux send/return.

sander

_
Is het normaal dat elke effect je een kanaal kost of moet ik de outs van m'n effectbox ergens anders op aansluiten.
Ik heb een MX2642A. Ik heb ook nog een MX-802 en zitten aux return aansluitingen op en kost het dus geen kanaal.

Sander,

Boven de subgroupfaders van je 2642 zitten de bediening voor 4 stereo line ingangen. Die kun je dus gebruiken voor je effects. Het zijn dus geen "echte" kanalen (hoewel je ze ook kunt gebruiken voor het stereo signaal van een synth), maar extra ingangen voor bijvoorbeel tape-returns of effect-outputs.

Alleen als je gekke dingen wil doen zul je kanalen moeten offeren. Zo zou je bijvoorbeeld puur een delay-signaal van een rimshot ofzo (zonder het bron-geluid) kunnen "senden" naar bijvoorbeeld een phaser. Maar dan moet je dus een kanaal offeren dat over een aux send beschikt. Zeker als dan de delay goed getimed is krijg je aparte dingen (vaak toegepast bij techno)

Trouwens vraagje: gebruik je die stereo-line inputs dan nu helemaal niet?? Of voor wat extra synths?

Wauh cool!!!!!!!!!!!!!!!!! Harstike bedankt man!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Heb ik weer extra kanalen over.
Had al het vermoeden dat het ander kon. Morgen dan maar gelijk effe al m'n effectenkastjes op die kanalen aansluiten.

Ik gebruik nu kanaal 1 t/m 16 voor alleen maar mono apparaten. (ok alleen m'n pc natuurlijk stereo).

:halleluja :D :luv: :okdan:

:doei:

Zo kan je veel combinaties van EFX op EFX bereiken. Hele leuke (en bekende) zijn reverb op een delay (om diepte te creëren), flanger/chorus/phaser op je reverb (geeft een gevoel van beweging) en nog veel meer.

Door EFX te laten terugkeren op kanalen kan je ze pannen, EQ'en, compressen en ga maar door.

Ik kan je aanraden een patchbay te gebruiken, zo kan je de EFX returns overal laten terugkeren, afhankelijk van de situatie. De ene keer wil je je EFX met een EQ bewerken, andere keren niet.

Origineel geplaatst door aux
Zo kan je veel combinaties van EFX op EFX bereiken. Hele leuke (en bekende) zijn reverb op een delay (om diepte te creëren), flanger/chorus/phaser op je reverb (geeft een gevoel van beweging) en nog veel meer.

Ja, cool is dat, he?! Dat heeft me al menig spaced-out nachten bezorgd ;)

Een patchbay zat ik trouwens sowieso al aan te denken. Of een 1U rackmixertje van Behringer. Als je d'r niet al te veel aan wilt uitgeven een aanrader? Of niet?

Zolang ze maar gebalanceerd zijn en schakelbaar tussen half- , fully-normalled en parallel. Die behringer ken ik wel, zijn wel redelijk. Als je er eentje koopt, zorg ervoor dat ze meer in/outputs hebben dan je nodig hebt, voor de toekomst.

De fijnste patchbays zijn van switchcraft, maar de meeste zijn bantam, dat betekend dat je veel zal moeten solderen.

Solderen... :r

Is zoiets al strijken: kan het goed, maar ughhhh wat heb ik er een hekel aan!

Maar thanx for the info! Geloof dat die patchbay van Behringer wel aan een paar minimale eisen voldoet.

Kun je me dan wellicht ook helpen met het volgende: Behringer maakt voor een klein prijsje best leuke dingen. En ik zoek nog iets om de eindmix een beetje te vervolmaken. Geld voor een TC Electronics AP/DSP heb ik niet. Wel zag ik dat Behringer een Ultrafex heeft en een Ultramizer. Wat is het verschil? Daar kom ik niet helemaal uit. En als je al compressors hebt, is dan de Ultrafex niet een aardige aanvulling (voor thuis...)???

De Ultrafex is een exciter, met extra surround functies. Ze voegen laag-, mid- en hoogfrequente harmonischen toe om je mix extra punch en kleuring te geven. Dit zijn over het algemeen 'gevaarlijke' apparaten, aangezien je al heel snel gewend raakt aan de nieuwe sound en meer blijft indraaien, totdat je mix teveel enhancement heeft gekregen. Je moet ze 1 keer gebruiken, na de mix, instellen tot je tevreden bent, misschien 10 - 15% terugbrengen en zo laten. Niet meer instellen want je gaat al snel teveel toevoegen en dan is je mix naar de klote...

Je moet de test maar eens doen: neem een goedklinkende CD, eentje die je goed kent, zet hem op en neem de sound goed in je op, door hem een tijdje te luisteren.
Stuur de CD door een exciter en stel hem af tot je tevreden bent. Neem deze sound goed in je op. Luister er naar en schakel na een tijdje de exciter uit. Ineens heb je het idee dat de originele mix niet goed genoeg meer klinkt, te dun is geworden en te weinig laag heeft. En dit bedoel ik met gewend raken aan exciters.

De Ultramizer is meer een loudness processor, die meer body en volume kan geven aan je mix, dmv multiband compressie en limiting. Multiband compressie is een standaard in pre-mastering, om de mix wat dynamisch aan te passen door verschillende frequentie banden een verschillende dynamiek te geven. Soms is een EQ over je hele mix niet wat je zoekt, dan kan een multiband compressor uitkomst bieden.
Als ik iets master, probeer ik meestal 2 versies: eentje met EQ en eentje met multiband compressie. Die brand ik dan beide op CD en luister op verschillende systemen welke het beste klinkt. Multiband compressie klinkt over het algemeen veel 'rustiger' en 'cleaner' dan sommige EQ's.

De Ultramizer bevat ook een (kleine) exciter en een surround processor. Het is uiteindelijk meer geënt op loudness dan op excitment, terwijl de Ultrafex meer op enhancement is gebaseerd. Als ik moest kiezen tussen deze 2, zou ik de Ultramizer kiezen.

Maar er zijn er veel meer, zoals de Alesis Masterlink en de TC Electronics Finalizer. Maar je komt vaal al een heel eind met een goed pre-mastering programma en een paar knappe plugins, zoals de mastering bundels van Waves, TC Electronics, T-Racks en Cedar.

Thanx! Hier heb ik wat aan. :halleluja

Een Ultramizer lijkt me voor thuis niet verkeerd. Maar.... de alternatieven die je noemt zal ik me ook in verdiepen.

:doei:

P.S. als ik nog eens een "echte" enhancer in handen krijg, ga ik die CD-test absoluut een keer doen! De oren "scherp" houden, zullen we maar zeggen.

Back