Vraag met betrekking tot live performen.

Elec_Trix

Stamgast
Hoe zit dat in mekaar om met een mpc, synths en drumcomputer live te spelen? Wordt alles voorgeprogrammeerd in de mpc om zo de verschillende instrumenten te bedienen?? Heb er mijn hoofd al talrijke keren over gebroken maar ik kom er maar niet uit.. Ik heb de setup zelf niet staan maar ik vroeg het me gewoon af :)

Je heb het zelf al verzonnen :) gefeliciteerd..
zo'n mpc en die drumdozen en die synths met sequencer
die programmeer je half van te voren in..
en de andere helft doe je tijdens het spelen..

Om een voorbeeld te noemen..
mijn elektribe verandert van pattern met een program change....
Dus mijn hoofdsequencer.. stuurt een program change..
en de elektribe verandert van pattern..
op deze manier kan ik wel alle sequencer truukjes gebruiken
van de elektribe.. terwijl de hoofd sequencer het liedje aanstuurt..
zelfde geld voor de fx..
ook die veranderen hier met een program change..
Voor machines zonder sequencer stuurt de hoofd-sequencer gewoon de melodie aan.

als je gek gaat doen met je midi routering.. zou je zelfs elke machine zegmaar elkaar kunnen laten aansturen.. (de clock van 1 machine.. de sequencers van verschillende die elk zichmaar maar ook andere apparaten aansturen) zoals de clock van mc909 die een patternchange stuurt naar de elektribe. wiens pattern een track in de mc909 aanstuurt..
leuke shit.. aangezien de elektribe realtime transposing doet.. en een mc909 standaard niet..

Kortom :) het is een deel nadenken over techniek.. een deel toepassen van techniek.. en een deel geluiden / drums / melodieen voorbereiden..

Ik ben nu op het moment ook in de puzzel en uitdenkfase om live te gaan met onze bestaande nummers. Midi is uiteraard je vriend hierin, zonder kan je in je eentje weinig. Ik gebruik nu meerdere electribes en wat apparaten die midiclock kunnen ontvangen. Moest ik ook even aan wennen, want ik had nog nooit wat met midi gedaan. Maar je even erin verdiepen doen je ogen openen en je live performance makkelijker maken!

mijn elektribe ...

Om welke elektribe gaat het dan?

Je uitleg verduidelijkt het al iets meer voor mij :) Maar ik denk dat je voor het ware inzicht te verkrijgen, het gewoon zelf moet proberen.. Ben dus al aan het sparen voor een mpc te kopen !

Ik heb hier een amt8 met usb aansluiting staan maar ik ben er pas na de aankoop achter gekomen dat Reason niet als master ingesteld kan worden! Daar sta ik dus mooi met mijn amt !! Ik moet dus alle nummers manueel in elkaar mixen zonder midi of nix, en dat is gene kak zoals ze dat hier wel eens van tijd tot tijd durven zeggen :)

Maar ik heb gehoord dat er zoiets zou moeten zijn als Flip4Mac om dan een programma te installeren dat enkel op windows wordt uitgegeven. Dit kan dus wél midi-taal versturen maar ik heb het programma zelf én Flip4Mac nog niet op het net gevonden.. Of misschien moet ik dit even in het Software onderdeel van dit forum plaatsen..?

Ik heb hier een electribe-A mk1
das zo'n mono analoge wannabe synth-toy..
alleen gebruik m hier veel meer als stepsequenced-filter..
dus heel simpel gezegt met een program change verandert ie van filter instellingen
en een andere pattern..

inderdaad wel beetje vreemd dat reason geen midi-clock-out doet.. Al is er vast wel 1 of andere rewire/midiclock/host iets te vinden.. ..
Daarmee bedoel ik zoiets als Ableton live.. wat dan midi-clock verstuurt naar je amt8 en via rewire reason synced... je heb vast wel iets wat alleen DIT doet.. en dan freeware ofzo :) even googlen..

Er zijn veel manieren om live te gaan, ik denk dat iedereen t net anders doet. Je moet nagaan wat de dingen zijn waarover je live controle wil hebben, en wat de dingen zijn die van jou vast mogen liggen. Dan krijg je een mooie balans tussen een experimentele speeltuin en een strakke set.

Voorbeelden van verschillen in focus:
- Mixdown
- Arrangement
- Geluiden / effecten

Ik heb hier een amt8 met usb aansluiting staan maar ik ben er pas na de aankoop achter gekomen dat Reason niet als master ingesteld kan worden!

Iedere goedkope sequencer die midiclock uitstuurt kun je gebruiken om je set te triggeren,. Dus gebruik je je amt8 om reason te slaven! Beetje overkill,.. dat dan weer wel,.. maar evenzogoed werkt t wel!

Ja akkoord, maar bestaat er nergens een programma die enkel een midi-clock signaal kan doorsturen naar de amt8? Zou handiger zijn, anders moet ik speciaal nog eens een sequencer aanschaffen..

Wacht even.. voordat we zoeken naar iets wat je niet wilt :)

Je gebruikt reason.. en je wil ooit live met een mpc ofzo.
blijkbaar heb je die mpc niet.. anders had je wel een sequencer gehad die midiclock verstuurde (de mpc is een sequencer die clock stuurt)

Dus hele stomme vraag:
je heb een pc (anders had je geen reason)
je heb midi (das die amt8 waar je het over heb)

wat hangt er aan die amt8 ?? controllers ? keyboards ? 1 of andere drummachientje?
en als je er niets aan heb hangen met een clock.. dan hoef je waarschijnlijk niets te syncen..

De clock syncen = alle apparaten lopen op hetzelfde tempo.. zodat je bijvoorbeeld je lfo of je delay weer synct met het clock signaal..

Dus.. wat heb jij allemaal daar staan met MIDI ??
drummachines hebben meestal een sequencer en een clock
grooveboxen hebben meestal een sequencer en een clock
vette synths hebben meestal iets van een sequencer en een clock

als jij alleen controller keyboard heb.. of een doos met knopjes.. heb er geen clock nodig
kan je reason gewoon lekker alles zelf laten uitzoeken..
totdat je iets koopt waar wel
clocksignaal handig word.. maar dan is de kans weer groot dat je nieuwe aankoop ook clock kan versturen ..

Ja akkoord, maar bestaat er nergens een programma die enkel een midi-clock signaal kan doorsturen naar de amt8? Zou handiger zijn, anders moet ik speciaal nog eens een sequencer aanschaffen..

reaper,. is gratis,. soort van,..
Maar waarom eigenlijk?
Als je in de pc bent heb je toch geen klok nodig?
En als je een apparaat wilt aansturen buiten je pc heeft dat al klok
Snap je?

Goed goed, er is onduidelijkheid omtrent dit topic!
Ik heb:
Reason, amt8, novation compact SL (controller+keyboard), midi-keyboard, novation A-Station, Korg ES-1, Korg ms2000 (maar die wordt verkocht wegens de andere helft van ons duo ermee stopt en we deze synth samen gekocht hebben)

Ik weet dat er in de ms2000 een clock zit, maar aangezien ik dit kwijt ben binnenkort kunnen we hier geen rekening mee houden..
Ik wil de apparaten syncen samen met de clock van reason en aangezien deze geen externe clock heeft zitten, zoek ik een andere manier (buiten ableton) om dit te doen lukken... Dus ik dacht aan een klein programma'tje die hetzelfde tempo van reason overneemt om dus danig de apparaten te syncen..

Ik had het misschien onduidelijk geformuleerd, waarvoor mijn excuses :)

van die a-station weet ik het niet..
maar die Korg ES-1.. dat is toch die elektribe sampler/sequencer/drumdoos ?
die stuurt vast wel midi-clock..
Reason slave je dan aan die elektribe.. en poef .. ze zijn in sync.

toch is er iets in me dat zegt dat je eigenlijk iets anders wil weten..
begin er gewoon aan te denken het eens te filmen hoe een livetrack hier werkt
wie wat en waarom en wanneer triggert..

awel ja.. idd ! de ES-1 kan dit idd doen, maar heb dit dus uiteraard al geprobeerd, en geen succes.. volgens mij gaat dit enkel voor andere hardware en niet voor de software.. kan dit? of doe ik iets verkeerd..

wat bedoel je met "begin er aan te denken om te filmen hoe een livetrack hier werkt.."?

es1,.. enneeuhhh

Wat een goede vraag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Edit,.. sorry

In reason bij prefs,.. advanced externe midi aanzetten!!
en bij options sync ookaanzetten!!!!

hahaha dom dommer domst.. dat ik hier niet aan gedacht heb..
het werkt perfect, dank je wel :)

Wat ik bedoel met filmen??

heel simpel.. iedereen heeft filmpjes waarin ze laten zien hoe goed hun muziek is..
heh, ik maak noise.. de kans dat je dat leuk vind is niet zo heel groot..
maar heb hier wel veel dingen in sync..
en dingetjes die naar andere dingetjes luisteren..
de techniek erachter..

kan je zien waar ik samples voor gebruik.. of midi-patterns..
en welke machine waarvoor :)

Back