Polyfone analoge synthesizers

Groene ridder

Ouwe rot
Hallo,

Ik vraag mij af hoe polyfone analoge synths werken.
Monofoon is simpel: Een hogere spanning -> hogere toon.
Maar polyfoon? Hoe weten de VCO's van welke toetsen een spanning komt?
Komen hier digitale technieken bij kijken?

Waar kan ik meer info vinden over polyfone analoge synths
of schema's?

Groeten,
Pascal

Ja, ik heb me laten vertellen dat in de yamaha CS50-60-80 al digitale circuits zitten die checken welke toets ingedrukt wordt. Aan/uit: 0 of 1.

Laatst gewijzigd:
Je hebt ook de divide down techniek welke in orgels gebruikt wordt, daarvoor heb je 1 oscillator per noot nodig, maar slechts voor 1 octaaf. De rest wordt gecreëerd door die grondnoot in frequentie te vermenigvuldigen. Niet heel eenvoudig, maar kan zonder digitale technieken.

Overigens is "digitaal" soms veel eenvoudiger dan het klinkt. Het hoeft niet steeds een microprocessor enzo te zijn om al een stukje "digitaal" te hebben. FLipflopjes zijn ook al digitaal.

De simpelste polyfone manier is voor elke toets zijn eigen oscillator(s), maar dat wordt natuurlijk wel heel uitgebreid en veelal kostelijk.

:D :D

Met hex schmitt trigger oscillatoren kan je met 2 IC'tjes een octaaf van oscillatoren voorzien, dus zo is het best te doen. Klinkt wel iets, euhm, anders dan een Arp.

bij alle polyphone analage synths worden digitale technieken gebruikt, anders gaat het niet.
een keyboard wordt gescand, meestal door een computertje, soms door een redelijk ingewikkelt geheel van digitale IC´s.
er zitten namelijk wat lastige dingen aan polyfonie....
namelijk de afhandeling van de prioriteit, ...
welke toets doet welke voice aansturen.
voorbeeld;
je drukt een toets in, houdt deze vast, en dan druk je nog 2 toetsen in, en daarna laat je de eerste los.
dan mag de toewijzing van de voices niet veranderen.( dus dat na het loslaten van de eerste toets, de 2 andere opeens stuivertje gaan verwisselen omdat er een voice is ¨vrijgekomen¨.
alleen duophonie kan analoog gedaan worden, redelijk simpel zelfs.
maar daar zitten ook beperkingen aan.

na het digitale scannen worden de cv en gate signalen door het digitale gedeelte verdeeld over wat analoge geheugens, meestal eenD/A > MUX/S+H soort, en soms digitale geheugens met allemaal een afzonderlijke D/A converter.

dit is een beetje de teletubbie uitleg in erg grove lijnen....
:mega:

Maar hoe zit het dan met analoge modules zoals de Vermona Perfourmer (4 stemmig) of de desktop versie van de prophet 08 (8-stemmig). Die zijn ook analoog polyfoon maar worden met midi gestuurd.

Worden hier de midi noten als keyboard beschouwd?

Maar hoe zit het dan met analoge modules zoals de Vermona Perfourmer (4 stemmig) of de desktop versie van de prophet 08 (8-stemmig). Die zijn ook analoog polyfoon maar worden met midi gestuurd.

Worden hier de midi noten als keyboard beschouwd?

Zal wel een microprocessor tussen inkomend midi signaal en voices zitten.

Back