roland gr-500 "gitaar"synthesizer

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
Maareuh die werkt dus enkel met een speciale Roland gitaar of op z'n minst speciale pickup? (ik spreek geen Duits)

nou lijkt me toch ook , met weinig moeite dat ie naar cv/trig om te zetten is. manual + service manual zijn gewoon te downloaden.
intern is het gewoon een sh/system100 synth, discreet opgebouwd , met wat extra's voor de gitaar.
nog niet eerder goed naar gekeken , en vraagprijs is niet hoog

Attachments

• 05 Block Diagram.jpg
    05 Block Diagram.jpg
    137,4 KB · Bekeken: 102
  • gitarpickup.jpg
    gitarpickup.jpg
    132,6 KB · Bekeken: 101
Laatst gewijzigd:
is idd niet verkeerd....In de aanbieding staat

Außerdem sind CV/Gate Anschlüsse zur Ansteuerung von andere Synthesizern, z. B. eines Roland System 100 vorhanden.

Dus het zit er al op???

Er hoort een moeilijk te vinden multi kabel bij om hem aan een Roland gitaar te hangen.

Sowiso een leuke serie al die oude GR gitaar synths. En ik keek net naar de pics en cv gate zit er al op!!!

nou dat was wel spacen, hoorde de gr-500 niet echt erdoorheen, maar het was wel oke, ook grappig dat ie weinig contact lijkt te hebben met z'n publiek

Ik heb er zo een met de bijbehorende gitaar. Hij is volledig CV/Gate uit.
Dus je kan ook met de gitaar een andere CV/Gate synth bespelen.
Verder kan je 3 geluiden mixen of apart eruit sturen. Een keer de cleane gitaar, een keer een bas en een polyfonische synth. De geluiden zijn niet echt bijzonder en het is echt moeilijk spelen omdat de tracking niet echt super is. Je MOET alle snaren afdempen anders vliegt de pitch alle kanten op. Je kan aanslag gevoeligheid aanzetten en de VCF met een expressie pedaal aansturen.

De manual die Sunny geeft is voor de GR-300, da's een latere versie volgens mij en alleen een FX synth zonder gitaar.

AL met al is het een leuk (spele-)ding vergelijkbaar met de Korg X-911.
Beck gebruikt 'm als geheim wapen en Ryo Kawasaki heeft 'm om laten bouwen en stuurt er 2 Oberheims mee aan:

Laatst gewijzigd:
De manual die Sunny geeft is voor de GR-300, da's een latere versie volgens mij en alleen een FX synth zonder gitaar
nee , is wat verwarrend , er staan veel meer manuals op die page, waaronder de gr500 manual.
toch een bijzonder ding geloof ik,
nou ja ik ben verzadigd met synth's op het moment, misschien heeft iemand anders interesse, ben wel benieuwd wat zoiets nu gaat op leveren
kan je er dus ook , met wat ombouw , andere cv synth's mee aansturen. en als ik het goed begrijp, is de freq tracking, zeer primitief, maar als gitaareffect/ wah filter etc is wel ook mogelijk ?

Ide tracking niet echt super is.

Ik dacht dat de Roland GR series juist bekend stond om zijn goede eigenschappen wbt tracking (in ieder geval de GR300)..en als ie uit de System 101 series komt dan zal ie toch wel enigzins goed klinken toch?

Ik dacht dat de Roland GR series juist bekend stond om zijn goede eigenschappen wbt tracking (in ieder geval de GR300)..en als ie uit de System 101 series komt dan zal ie toch wel enigzins goed klinken toch?

Tracking van Roland is zeker superieur ten opzichte van de andere systemen. Weet niet hoe het zit met de GR500 (overigens te horen op "It's gonna get better" van Genesis) maar de GR300 is heel accuraat en pakt alle phrasings, slides, bendings etc. die op een gitaar mogelijk zijn.

Erg gave bak om te horen door een goede versterker :)

nee , is wat verwarrend , er staan veel meer manuals op die page, waaronder de gr500 manual.
toch een bijzonder ding geloof ik,
nou ja ik ben verzadigd met synth's op het moment, misschien heeft iemand anders interesse, ben wel benieuwd wat zoiets nu gaat op leveren
kan je er dus ook , met wat ombouw , andere cv synth's mee aansturen. en als ik het goed begrijp, is de freq tracking, zeer primitief, maar als gitaareffect/ wah filter etc is wel ook mogelijk ?

ah ja je hebt gelijk :)
Als iemand de service manual wil dan heb ik die ook wel.

Je hoeft niks om te bouwen om andere synths ermee aan te sturen. Er zit gewoon CV/gate uit op. Zo kan je er bv een gemodde jupiter 4 mee bespelen :)

Hij heeft geen audio in dus je kan er geen normale gitaar doorheen halen. De GS-500 Ibanez gitaar die erbij hoort heeft een speciaal element zodat je elke snaar apart door stuurt naar de synth. Een gigantische plug ook die voor de verbinding zorgt. Misschien kan dit wel als je 'm ombouwt.

Ik vind 'm niet veel verschillen qua tracking met de X-911, wel een beetje beter dan een MS-20. 't Voordeel is wel dat elke snaar een eigen element heeft (lijkt een beetje op een tape recorder kop)
Het blijft vrij moeilijk spelen en ik snap echt niet dat Genesis ermee optrad...

Mooi is wel dat je de bas op alleen de lage snaren kan laten triggeren.
Hij heeft trouwens (anders dan wat ik in m'n vorige post zei) 3 synths.
Polyensemble, bass en solo melody (+ gewoon gitaar geluid en externe synth). De bass is erg dik en heeft een percussion slider om het meer als een acoustische bas te laten klinken. De poly klinkt als een vrachtwagen toeter, lol, maar is wel polyfonisch. De melody heeft wat meer functies dan de rest maar nog steeds niet echt uitgebreid. Echt speciale geluiden krijg ik er niet uit met de gitaar. Misschien 's een sequencer eraan hangen :)

De poly klinkt als een vrachtwagen toeter, lol, maar is wel polyfonisch. De melody heeft wat meer functies dan de rest maar nog steeds niet echt uitgebreid.

Vrachtwagen toeter...hahaha...Ik weet dat Guy Berryman van Coldplay er een heeft gebruikt op Viva la Vida...waarschijnlijk voor de basklank..

Je hoeft niks om te bouwen om andere synths ermee aan te sturen. Er zit gewoon CV/gate uit op. Zo kan je er bv een gemodde jupiter 4 mee bespelen :)

Of andersom...dwz de GR500 gebruiken als double voor je JP4, de GR triggeren als synthmodule met je JP4.

Het blijft vrij moeilijk spelen en ik snap echt niet dat Genesis ermee optrad...
Ik heb em eerlijk gezegd ook enkel bij dat ene nummer gezien en voor zover ik weet is deze synthgitaar bij geen enkel ander nummer gebruikt. Hij werd overigens gebruikt om een Roland Promars aan te sturen (tenminste, heb deze "backstage" naast de drumriser zien staan dus ga er vanuit dat hij hiervoor gebruikt werd).

Is het standaard synthgeluid van de 500 vergelijkbaar met het geluid van de 300 of zit er een groot verschil tussen?

Is het standaard synthgeluid van de 500 vergelijkbaar met het geluid van de 300 of zit er een groot verschil tussen?

Voor wat ik op YouTube zie van de 300 kan de 500 wel ongeveer hetzelfde.
De 500 kan wel meer geloof ik...

wow! die PC 50 is gaaf zeg! 'k Wist niet dat die bestond...
Zucht, weer een zoek actie op eBay erbij...

Voor wat ik op YouTube zie van de 300 kan de 500 wel ongeveer hetzelfde.
De 500 kan wel meer geloof ik...

Maar tracked dus slechter blijkbaar? Lees net dat Mike Rutherford hem blijkbaar ook heeft gebruikt op And then there where three…
Schijnt zelfs in de clip van Follow you follow me te zitten. Wel apart aangezien voor het album daarna de arp avatar werd gebruikt (en 2 albums later de G500 dus weer…)

Back