roland gr-500 "gitaar"synthesizer

De 300 is - nog steeds - de enige gitaar synth die perfect "tracked" zoder dat je je speelstijl hoeft aan te passen.

Het ingenieuze systeem is nog steeds onovertroffen (zie hier voor een uitleg http://www.joness.com/gr300/patent.htm. Er wordt niks naar midi of CV signalen geconverteerd. De synth gebruikt eigenlijk gewoon de golfvormen van de gitaar die realtime worden omgezet in een zaagtand.) Geen enkele lag dus!

Als ik het goed begrijp werkt het min of meer hetzelfde als sommige fuzzen, die het signaal omzetten in een blokgolf. In het gr-300 systeem heeft iedere snaar zijn eigen fuzz die het uitgangspunt is voor het omzetten naar een zaagtand, die vervolgens met bijvoorbeeld het filter kan worden bewerkt.

Hij klinkt ook heerlijk, maar is beperkt (maar 1 waveform (zaag) bijvoorbeeld in de VCO).

Ik heb nooit op een gr-500 gespeeld. Maar volgens mij is de synth mono, terwijl de gr-300 6 stemmig is (een stem voor iedere snaar). Je kunt dus akkoorden spelen op de synth wat niet kan met de gr-500. Daarnaast is het tracking systeem anders (er wordt voor zover ik begrijp, geconverteerd naar CV in de gr-500), en gebrekkiger.

De 300 is - nog steeds - de enige gitaar synth die perfect "tracked" zoder dat je je speelstijl hoeft aan te passen.

Het ingenieuze systeem is nog steeds onovertroffen (zie hier voor een uitleg http://www.joness.com/gr300/patent.htm. Er wordt niks naar midi of CV signalen geconverteerd. De synth gebruikt eigenlijk gewoon de golfvormen van de gitaar die realtime worden omgezet in een zaagtand.) Geen enkele lag dus!

Als ik het goed begrijp werkt het min of meer hetzelfde als sommige fuzzen, die het signaal omzetten in een blokgolf. In het gr-300 systeem heeft iedere snaar zijn eigen fuzz die het uitgangspunt is voor het omzetten naar een zaagtand, die vervolgens met bijvoorbeeld het filter kan worden bewerkt.

Hij klinkt ook heerlijk, maar is beperkt (maar 1 waveform (zaag) bijvoorbeeld in de VCO).

Ik heb nooit op een gr-500 gespeeld. Maar volgens mij is de synth mono, terwijl de gr-300 6 stemmig is (een stem voor iedere snaar). Je kunt dus akkoorden spelen op de synth wat niet kan met de gr-500. Daarnaast is het tracking systeem anders (er wordt voor zover ik begrijp, geconverteerd naar CV in de gr-500), en gebrekkiger.

Ik zie de GR300 in ieder geval altijd voor stevige prijzen verkocht worden...bevestigd zijn populaire status! Ik snap niet waarom dit zo succesvol systeem niet vaker is herhaald dan want ik lees vaak klachten over slecht trackende gitaar synths.

Gr-300 is van na Gr-500. Maar Gr-700 is weer na de Gr-300...

Kan geen copyright zijn, hoogstens octrooi, maar dat is na 20 jaar altijd verlopen. Relatief dure techniek misschien, zoals andere analoge technieken...?

Gr-300 is van na Gr-500. Maar Gr-700 is weer na de Gr-300...

Kan geen copyright zijn, hoogstens octrooi, maar dat is na 20 jaar altijd verlopen. Relatief dure techniek misschien, zoals andere analoge technieken...?

O ja?..ik dacht dat de GR300 de eerste was...

Ik vind deze heel deftig

http://www.joness.com/gr300/GR-100.htm

Schijnt meer fuzz dan synth te zijn..en vet zeldzaam.

Maar Gr-700 is weer na de Gr-300...

Eigenlijk gewoon een JX3p met hex pickup input. Is zelfs met PG200 te editen.
Die gitaar die er bij hoorde met een bovenbeugel is heel erg Kajagoogoo!!!

prijs viel ook erg mee
jx3 is toch niet te vergelijken met sh serie / system100 geluid, toch

inderdaad, te snel, niet, gelezen
oeps

er gaat een wereld voor me open ...

De GR-500 is mono uit maar wel alle 3 de synths apart uit en een mix (beetje zoals de 808). Hij heeft ook een hex element en kan dus akoorden spelen (alleen in poly-voorbijrijdende-vrachwagentoeter-mode).
De synth heeft CV uit en +Gate of -Gate. Ik weet niet of ie intern ook zo werkt maar hij heeft totaal geen delay. De tracking is inderdaad niet zo goed als een 300. Die japanner heeft 'm daarom ook om laten bouwen... goeie gefreakte kerel trouwens:
http://www.satellitesrecords.com/artists/guitarsynthesizer.htm
;)

leuk filmpje, far out.
apart
geloof niet dat iemand hem hier gekocht heeft, ?
als ik het geld had , en niet tegen wat modificeren opzag, had ik het vast gedaan en bla bla bla....

Er is net een Casio midi gitaar voor 350€ weggegaan op MP. Ziet er een degelijk ding uit, maar ik heb er nooit mee gewerkt.

Back