Synthi AKS NIN wie voorspelt de juiste afloop

Sjees, wat een chocoladeletters. Ik wist niet dat die herrie ook slecht voor je ogen was. Zo aan het taalgebruik te zien zijn het ook geen native speakers. En wie gaat er nou extra betalen voor spullen die op tournee afgrost zijn door Nine Inch Nails?
Overigens mag ik best graag luisteren naar NIN hoor, snap alleen niet waarom ze zulke spullen nodig hebben voor hun muziek.

Best leuke muziek maaruh imho de meest overrgewaardeerde band ooit.

Best leuke muziek maaruh imho de meest overrgewaardeerde band ooit.

Dat gevoel heb ik nou bij sommige synths.....

:D o.a. ja..

:D o.a. ja..

tja, lastig. je hebt (minimaal) 2 soorten waardering.

mensen die zo'n ding hebben en er heel blij van worden en er veel uithalen. dan kan je niet snel van overwaardering spreken denk ik, tenzij iemand het als status symbool heeft.
dat is een beetje vergelijkbaar met de onderwaardering door mensen die het maar een bliepding vinden, die er dan weer niet eentje hebben ;)

als het om de prijs gaat, het geld dat er voor gevraagd en betaald wordt, wat is dan overwaardering? los van wat die dingen kunnen, zijn ze ook wat waard omdat er niet al te veel van zijn (hoewel er de laatste weken meer synthi's dan ms20's te koop staan), tot zover lijkt me geen sprake van overwaardering. misschien dat het speculatieve aspect (er is altijd wel een liefhebber, die nóg meer betaalt, dit levert mer rendement op dan de bank) er inderdaad voor zorgt dat de prijs niets meer met de intrinsieke waarde van het apparaat te maken heeft, maar dan nog is er blijkbaar waardering op andere gronden.

ik denk eigenlijk dat pas sprake is van overwaardering, als mensen de mening van een ander gaan volgen, of menen status te kunnen ontlenen aan zo'n ding. verder lijkt me waardering volledig subjectief en dat lijkt me heel legitiem in het geval van een synthesizer.

Ik kan maar een reden bedenken waarom er zoveel synthi's te koop staan de laatste tijd.

Ik denk niet dat muziekgear over het algemeen zoveel meer waard wordt als het van iemand bekend is. Zo heb ik zelf wel wat synths van "bekenden" gekocht die zelfs nog een stuk onder de marktprijs lagen. Ook rechtstreeks, want anders kan iedereen natuurlijk zeggen dat hun synth nog van van artiest X of Y is geweest. En dan vervalt de claim wel een beetje bij elfendertigstehands materiaal.

Maar je kan altijd pech hebben als er één of andere gestoorde fan opduikt die al $10.000 voor een onderbroek van een of andere artiest over heeft... Voor mij is bekende gear allemaal goed en wel zolang het in goede staat is en er geen krabbels opstaan van mensen die denken dat ze bekend genoeg zijn om een perfect in orde zijnde vintage synth te mogen besmeuren, met de idee dat hij dan meer waard zou moeten zijn.

het is toch wel redelijk overgewaardeerd als een synth duurder uitpakt omdat ene meneer NIN er overheen heeft staan kwijlen nutuulk... misschien dat o.a. zoid dat bedoeld?

dat denk ik niet, bovendien heeft de NIN nog ruim $4000 te gaan voor die over de vorige AKS op ebay heen gaat.

Demian, denk jij dat het met de nieuwe synthi's te maken heeft, die in aantocht zijn, veel goedkoper???

en zou het dan vooral om mensen gaan die straks een nieuwe krijgen, of om mensen die bang zijn dat hun synthi straks een stuk minder waard zal zijn en daarom nu maar cashen?

het zou zomaar kunnen natuurlijk (prijsverlaging - in ieder geval tijdelijk) en als je het geld heel goed kan gebruiken, of zo'n ding sowieso had omdat ie zo lekker steeds meer waard werd, tja, dan is nu wegdoen misschien een goed idee.

ik heb er 2, maar ik ga van dat soort dingen echt niet wakker liggen. daar is zo'n EMS veel te leuk voor.
komt tijd komt raad.

ik ben wel nieuwsgierig, hoe de nieuwe synthi's straks zullen zijn.

of om mensen die bang zijn dat hun synthi straks een stuk minder waard zal zijn en daarom nu maar cashen?
dus gaat het toch weer om de financiele- en niet de gebruiks waarde...

dure synths worden dus in 99 van de 100 keren gekocht als 'appeltje voor de dorst' en als het er op aan komt ook weer als eerste de deur uit gedaan omdat ze de meeste 'voedingswaarde' hebben... nou, wat een lol heeft iemand die steeds met dat in zijn achterhoofd moet leven terwijl ie heel voorzichtig een paar knopjes voor de leuk staat te draaien en er zulke verassende totaal niet verwachte geluiden uit komen :P

Laatst gewijzigd:
dus gaat het toch weer om de financiele- en niet de gebruiks waarde...

dure synths worden dus in 99 van de 100 keren gekocht als 'appeltje voor de dorst' en als het er op aan komt ook weer als eerste de deur uit gedaan omdat ze het meeste 'voedingswaarde' hebben... nou, wat een lol heeft iemand die steeds met dat in zijn achterhoofd moet leven terwijl ie heel voorzichtig een paar knopjes voor de leuk staat te draaien en er zulke verassende totaal niet verwachte geluiden uit komen :P

tja, andere lol dan iemand die het geen moer kan schelen wat zo'n ding waard is/ wordt. maar de lol hoeft er niet minder om te zijn hè.

ik denk trouwens dat een mengvorm meer voor de hand ligt. je kan enorm genieten van je EMS, maar als je dan op een dag gewaar wordt dat het ding intussen voor $15000 te verkopen is, kan dat gegeven je plezier overstijgen.

maakt uiteindelijk toch allemaal niks uit? ieder moet doen waar die zin in heeft. lullig, als je graag met een EMS wil spelen, maar die te duur is geworden om aan te schaffen, maar we hebben het niet over graanprijzen of de prijzen van onroerend goed. als het om eten of wonen gaat, wordt het pas echt tijd voor een discussie over het morele verval en wie daarin welke rol speelt.

ik heb er 2
Leo heb je 2 VCS3's of A(KS)'s en ga je ook voor de nieuwe?

edit:
ooit in de hele verre toekomst hoop ik een VCS3 clone te kunnen bouwen....
Zou de Maplin/ETI 5600 een vervanger voor een Synthi kunnen zijn?

Laatst gewijzigd:
en zou het dan vooral om mensen gaan die straks een nieuwe krijgen, of om mensen die bang zijn dat hun synthi straks een stuk minder waard zal zijn en daarom nu maar cashen?

Ik denk idd dat dit het is, omdat het een beetje onvoorspelbaar is hoeveel synthi's er uiteindelijk gemaakt gaan worden en het er op lijkt dat er over niet al te lange tijd toch iets gaat gebeuren kan ik me voorstellen dat sommigen het zekere voor het onzekere nemen.

In ieder geval vind ik het verdacht dat er in korte tijd zoveel synthi's worden aangeboden voor zulke bizarre bedragen.

ik denk dat je wel een punt hebt, misschien daarbij opgeteld dat de recente topprijzen andere bezitters ook tot verkopen aanzetten.

vcs3 casper, die koffertjes vind ik maar niks. nouja, niks. de VCS3 laat meer ruimte voor mods en bovendien heb ik dus niks met jarre, pink floyd vangelis of noem maar op - brian eno achter zijn putney, dat was voor mij DÉ synthesizerman. mijn vroegste synth ervaring en waardering stamt uit 72-73, beetje synth op vroege bowie platen en het kreeg echt smoel door ENo op roxy music.

die maplin ken ik niet, clonen moet kunnen hè, ik heb al vaker mensen met verstand van zaken horen zeggen, dat wat er nou al met al in een synthi zit, niet bepaald spectaculair is. volgens mij moet je naast het geluid ook de interface clonen, want dit bepaalt mede de aantrekking van de synthi: matrix, joystick... lekker hoor

ow, ik ga niet voor de nieuwe. toentertijd had ik helemaal geen moeite met een cheque opsturen, maar het duurde toen nog minimaal 18-24 maanden en ik ben nog steeds een puber: dat is me veel te lang om te overzien, daar heb ik geen zin in.

ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik me afvraag of de nieuwe synthi's dezelfde magic zullen hebben als de oude. moog voyager, little phatty, prophet08, erg leuk, maar halen het niet bij hun voorgangers, wat mij betreft. ben wel benieuwd en ik hoop dat de nieuwe net zo leuk of leuker zullen zijn.... het is iedereen van harte gegund, maar ik sta niet op de lijst.

Back