zelf amteuristisch mastering

meloyoungster

Ouwe rot
ik wil een aantal tracks van me van vorig jaar wat gaan masteren, ik weet dat ik niet het resultaat zal krijgen als een prof maar dat hoeft ook niet maar wel ff wat harder zetten en puntjes op de i

ik heb een nummer waar compleet verschillende stukken heb bijv een andere kick,

als ik nou een aantalherz weg wil draaien in mn melodie gaat het natuurlijk ook in de rest van het nummer, wat mischien niet mooi is,

maar ik wil natuurlijk ook wel weer dat de zelfde kick in minuut 1 hetzelde klinkt als in min: 2

dus mijn vraag. is het verstandig om in mn nummer in verschillende delen veranderingen aante brengen of alles op het hele nummer dus als ik me ergerb aan een noot in de eerste 30sec die weg probeer te halen, dat ik het volgende stuk die herz wel laat zitten.

graag ideenen alle veranderingen op de hele track of in stukken werken kan best

hoop dat jullie me begrijpen

groet

richard

volgens mij heet dit gewoon mixen inderdaad

maar iets anders
wat dacht je van een tyros!!

kom nou man denk je dat ik het verschil tussen mixen en masteren niet weet! mijn vaag kwam vanuit dit filmpje

pa je dit dan meteen op het hele nummer toe of is masteren in verschillende stukken makkelijker
waarom ik niet eerst zelf uitgebreid ga uitzoeken: goed begin is half werk

ja hallo, jij hebt het over "noten weghalen", dan denk ik dat is een paar stappen voor de nabewerking van je audio. waar meneer het hier over heeft is dat je noten die in een opname overheersen waardoor je mix dichtslibt corrigeert. maar ook dat kun je beter in de mixfase oplossen en niet in de masterfase. dus weet je zeker dat je het verschil weet? ;)

staar je niet blind op de titels van youtube-filmpjes...

ik snap je punt, ik snap het verschil wel hoor mede dnkzij friedeman tischemeyer, leuke boeken

zal mn punt duidelijker maken
doen jullie masters vaak het nummer in delen knippen en alles apart veranderingen aanbrengen af raden jullie me dit niet aan.

btw ik heb idd mn pprojecten niet meer nog wel 32 bit nummers, dus ik heb maar 1 mogelijkheid, en anders blijf je alles aanpassen in het mixen, opgeefment ist af. laat jet liggen en na een jaar ga je het opnieuw mixen (al is het ndig), of dus meteen masteren als je het project nie heb

doen jullie masters vaak het nummer in delen knippen en alles apart veranderingen aanbrengen af raden jullie me dit niet aan.

Eigenlijk niet .... als je in delen moet gaan masteren zou je kunnen stellen dat je arrangement/mix niet in order is.

Dus zou ik zeggen maak je arrangement in order en master dan het geheel!

Het komt zelden voor dat ik een gedeelte van een song eq en de rest niet. Dat gebeurt alleen als er ongebalanceerd gemixed is en bv de vocals in het refrein schel zijn en die in het couplet vrij dof of er ineens een tomfill met veel teveel body voorbijkomt.

Als jij mixen hebt waarvan de verschillende stukken niet in balans zijn wat sound betreft is automatisering of knippen je enige optie. Eigenlijk ben je dan aan het fixen in mastering wat je bij het mixen had moeten doen. Je bent bij het masteren wel beperkt in wat je daar nog aan kunt doen maar als je de mix niet meer kunt aanpassen heb je geen andere keus.

Uiteindelijk is het een kwestie van doen wat het beste klinkt.

Het voorbeeld van Bob onstaat meestal doordat de mixengineer in zijn studio op die frequentie een dip heeft in zijn akoestiek en die met eq compenseert. Als het een goed gebalanceerde mix is zullen dus alle frequenties daar te hard zijn en dat compenseer je dan eenvoudig met een statische eq instelling.

Wat een grote valkuil voor je is is dat je resonantiefrequenties van jou studio uit je mixen gaat halen en die heb je gegarandeerd. Dus check voordat je bepaalde basfrequenties gaat wegdraaien uit je mixen of je studio niet meeresoneert op die frequenties. Kun je eenvoudig doen door een chromatisch baslijntje te spelen en te luisteren of die noot er niet uitspringt.

Ik doe dit wel eens als de mix echt niet lekker is. Multibandcompressie kan het oplossen maar soms is het verschil zo drastisch dat het mooier klinkt om losse stukken te eqen/multibandcompressen en niet het geheel met dezelfde instelling. Dan trek ik eerst alle verschillende klinkende stukken met eq meer naar elkaar toe qua klank waarna ik het geheel afmaak met wat er nodig is en wat de klant wil.

Natuurlijk is het veel beter om tijdens het maken van de mix dit soort zaken te voorkomen, maar als een klant lui is of geen goed gehoor meer heeft is het de klant zijn keuze om dit bronmateriaal te laten bewerken.

en natuurlijk even inluisteren, met de zelfde style muziek
zodat je een beetje weet hoe het hoort te klinken?!
mijn kamer heeft namelijk een erg slechte akoustiek helaas

probeer daar dan eerst iets aan te doen, zelfs de kleinste verbetering in je akoestiek maakt je mixen echt stukken beter.

als je nu al weet dat je akoestiek slecht is (hoe weet je dat eigenlijk?), zorg dan iig dat je het ergens anders mastert. dan stapel je iig niet de problemen van je akoestiek 2x op elkaar (mix, master).

tracks in delen masteren gebeurt zelden, behalve bij klassiek. als je kick in deel 1 niet zo klinkt als in deel 2, pas het dan aan in je mix. dat scheelt je veel gedoe later...

Back