Origineel geplaatst door 21thcentury
1. Zijn Preset sounds altijd gemaakt met de synthersizer zelf?
dus alle presets uit b.v. een jp 8080, novation series, etc. komen uit de eigen synth he.
groeten martin
Als er nou iemand "nee, helemaal niet" zei, zou je dan verbaasd zijn?

Ik zou de vraag niet op die manier stellen, maar het antwoord over de sample-gebaseerde synths zou al genoeg duidelijkheid moeten scheppen - daar huren ze mensen voor in. Er is een of andere gast van Spectrasonics die al het werk voor de JV/XP bordjes van Roland heeft gedaan, en die neemt dus de 'rauwe' multisamples op en smelt ze samen tot 1 goede preset.
Wat virtueel analoogjes betreft, dat kan niet anders. De enige echte uitzondering op dit verhaal zijn denk ik de wat cheapere keyboards met een demootje erin. Ik heb een PSR-7 gehad, en de demo was onmogelijk na te maken op het apparaat zelf (hij werd stiekem multitimbraal gebruikt), dus als je dat bedoelt.
Waar zouden de presets dan anders vandaan moeten komen?
Origineel geplaatst door 21thcentury
Owja,
Ik heb dus een novation A-station gekocht om mee te experimenteren.
En om je eigen sounds te maken (want dat is de bedoeling) zijn er 200 user sounds die onbewerkt zijn in de A-Station. Die sounds kun je toch bewerken tot brute sounds, OF................. moet men de presets gebruiken en die onherkenbaar veranderen
Nou, je bent nergens toe gedwongen. Het is jouw synthesizer. Als je geluiden niet leuk vindt, hoppatee - eruit smijten die hap, en vervangen door wat jij koel vindt. Bij ROM sounds (voorgebakken) kan dat niet, bij spul dat op Flash wordt bewaard mag je alles overschrijven. Bij m'n Q is dit zelfs een beetje de bedoeling, alle 300 presets zijn overschrijfbaar en de gebruikersgroepen hebben van tijd tot tijd een sloot presets. De Virus heeft dit ook.
Er zit geen copyright op een geluid, als je dat bedoelt. Anders was die Japanner die preset nr. 41 of zo in de JP-8000 had gemaakt (toch? Ik doel op het System F geluid) nu heel erg rijk geweest. Opnieuw een uitzondering - in de JV/XP Dance expansion waren een paar ongeregistreerde samples gebruikt. Dat Dance-board is nu dus uit de markt genomen en niet echt meer verkrijgbaar.
Maar over 't algemeen (en zeker na het Dance-board) waken de synthesizermensen er wel voor om schaamteloos loopjes en beatjes te jatten. Nou ja.. ervoor waken.. ik heb op de nieuwe Electribe MX wel een paar verdacht bekende melodietjes gehoord

. Misschien moeten ze die binnenkort ook verplicht herprogrammeren, maar dat lijkt me net zoiets als geld ervoor betalen omdat je polyfone ringtones gebruikt met een sampletje erin.