Legaal of niet....drumsamples

peterdh

Collabs
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik bezocht laatst de kb6 site, die veel drumsamples van verschillende drumcomputers gratis/als donationware aanbiedt. Nou ga ik er vanuit dat drumsamples die uit synthese zijn gecreëerd of uit oude drumcomputers komen legaal zijn. Maar hoe zit het met de op sample gebaseerde drumcomputers zoals bijvoorbeeld de Boss Dr-660? De eigenaar van de site gaf geen direct antwoord op mijn vraag of alles legaal is, maar verwees mij door naar de faq (zie onder). Wat is jullie mening?
Q: Is the download legal ?
A: Yes, you can freely download all sounds. They are royalty free / Public Domain.
All Samples are coming from the Web and were freely downloadable without
any restrictions, or are contributions from Visitors.
But most of the original Source Websites are gone forever, because i am collecting
now for about 13 Years and anytime good sources are dying.

Laatst gewijzigd:
wie gaat jou geschreven hit met gebruik van een bv dr boss sample bewijzen dat je een niet legaal gebruikte sample hebt gebruikt in je muziekstuk?.
lijkt mij onmogelijk, want dan kan ik op iedere scheet ook auteursrecht aanvragen.

Ik weet dat over dit soort dingen jurisprudentie is. Misschien eenbeetje googlen om daar iets over te vinden.

Er hangt me namelijk iets bij over een bepaald aantal maten dat een sample lang moet zijn alvorens deze geclaimd kan worden.

Maar laten we nu eerlijk zijn. Een sample van een bassdrum is nog geen 0,1 s lang. In het algemeen 1/4 deel van een maat. Wie gaat die 100% herkennen?

Paul

Idd paul, dat bedoel ik, plus daar komt bij alles in het redelijke

Zijn de sounds van drumcomputers beschermd dan? Zoals die scheten die uit die domme asoharleys komen? Ben benieuwd hoe ze dat met analoge drumcomputers doen, die zijn per definitie allemaal verschillend.

Zijn de sounds van drumcomputers beschermd dan?

Roland heeft al een keer Hollow Sun aangepakt voor het verspreiden van samples van Roland-apparatuur. Dus er is wel enig precedent wat betreft het zomaar verspreiden van kale samples. Het ging toen overigens wel over producten die nog in productie waren.

Gebruik ervan lijkt me geen enkel probleem. Niemand kan aan jouw track horen of je een echte Boss gebruikt hebt of samples van een Boss.

Waar ik over viel was dat hij claimt dat het royalty free en public domain is "omdat het geupload is door gebruikers". Dat vond ik een beetje een kromme redenering.

Dat een sample een paar maten lang moet zijn alvorens dat deze gecleared moet worden is een urban legend. Daarentegen denk ik dat je je niet bepaald zorgen moet maken over drumhits, straffe controleur die daar de 'illegale' uit de nummers weet te halen :-)

Uit het auteursrecht te vinden op: http://www.popinstituut.nl/docs/rechtenbrochure.pdf

Theoretisch gezien zou je ook toestemming moeten vragen voor het gebruik van een gesampled geluid, bijvoorbeeld één noot van een saxofoon of een klap op de snare. Dit soort soundsampling komt steeds vaker voor, maar in de gerechtelijke wereld is men er nog niet uit hoe dit verschijnsel
juridisch moet worden geplaatst.

Paul

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eigenlijk niet benieuwd of je wel of niet gerechtelijk vervolgd kan worden, maar meer of het verkrijgen van samples van vrij recente sample-based drumcomputers, zoals bijvoorbeeld de Boss DR-880, legaal is?

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eigenlijk niet benieuwd of je wel of niet gerechtelijk vervolgd kan worden, maar meer of het verkrijgen van samples van vrij recente sample-based drumcomputers, zoals bijvoorbeeld de Boss DR-880, legaal is?

Dat is toch min of meer hetzelfde
Je kan vervolgd worden dan en slechts dan als het illigaal is.

Paul

Grappig, zeer recent heb ik nog een discussie over exact hetzelfde onderwerp op KVR gevolgd en daar werd genadeloos beweerd dat het samplen van drumdozen illegaal is.
Hetzelfde zou dan ook opgaan voor singlecycle gofvormen van analoge synths en presets van modernere?

Op zich leuk; volgens mij zou je bij ieder muziekinstrument dat met samples werkt eigenlijk een licentie moeten krijgen die je het recht geeft om de samples te gebruiken. Omdat het een muziekinstrument is, is het niet meer dan logisch dat je de samples mag gebruiken om muziek te maken en hoeft dat in de praktijk niet omdat de "intentie" van de verkoop van een muziekinstrument is dat je de geluiden die eruit komen mag gebruiken om muziek te maken.

Maar wat nou als je geen muziek wil maken, maar een muziekinstrument of een sample-library? Dat was in feite niet de intentie van de "deal".

Ik zit met een vergelijkbaar probleem; ik maak mijn eigen drumcomputer (software), maar mag ik nou mijn Novation D-Station samplen of niet?;-) Moeilijk, moeilijk.

de drang om hier een uitspraak over te willen hebben
dat is t grootste probleem wat we hebben
alles achter een ja of nee afvinklijst ..
gevoelsmatig is dat niet eens mogelijk en t bureaucratiseert de hele boel,
terwijl je perfect aanvoelt of je iets jat of niet.
alleen hebben we dan het probleem dat er inhalige gevoelloze teringlijers rondlopen..
dus moeten we gewoon iemand die we allemaal redelijk vinden aanwijzen die over al dit soort zaken beslist
zijn we gelijk van t gezeik af
mr x, is dit en dat jatten?
ja of nee.. klaar
zonder argumenten, zonder uitzonderingetjes op de regel, zonder rekening te houden met lui die al belachelijk rijk worden door 1 keer iets te creeeren, zonder belangen dit en dat.. gewoon rood of groen

terwijl je perfect aanvoelt of je iets jat of niet.
Yup

alleen hebben we dan het probleem dat er inhalige gevoelloze teringlijers rondlopen..
Of perfectionistische regeltjeszaaiers

Hoe wil men controleren of ik zelf een keer een sampletje heb getrokken van een drumbakkie die ik vroeger had, maar verkocht heb of van internet?

Knappe gast die dat lukt..

Gewoon lekker muziek maken, en je niet druk maken om die regeltjes lijkt me, zolang je maar eerlijk blijft

Hoe wil men controleren of ik zelf een keer een sampletje heb getrokken van een drumbakkie die ik vroeger had, maar verkocht heb of van internet?

Knappe gast die dat lukt..

Het zal in de praktijk wel niet gebeuren, maar het is op zich relatief eenvoudig om je samples en ook de output van een drumbakkie vrijwel onzichtbaar en onhoorbaar te "watermerken". Daarmee kun je de herkomst van een sample altijd achterhalen. Werkt volgens mij ook tot op zekere hoogte met hele korte samples. Maargoed, da's theorie, ik denk niet dat het in de praktijk gebeurt met samples en muziekinstrumenten, en al helemaal niet in ouwe drumbakkies:)

Het wordt wel vaak op fotos toegepast door persbureaus, maar er zijn ook wel bedrijven die audio watermerken.

Back