Legaal of niet....drumsamples

"Nu snapt iedereen dat artiesten best centjes mogen verdienen. En we willen best meebetalen zodat die klaplopers poen hebben om drugs (Gordon), sucadelappen (Dries) en zwaargeschapen negergigolo's (Anouk) te kunnen kopen." wat een stemming makerij zeg... Arrogante lul ook die rutger "u denkt aan centjes... nee de songwriter... ja, centjes dus". Ik wordt echt moe van de publieke opinie dat iedereen die met muziek bezig is het toch al zo goed heeft en de hele dag met z'n neus boven de coke hangt.. (zeker als mensen het verkondigen die zelf wel beter weten)

Laatst gewijzigd:
zielig is nog een te mooi woord!!!, ik heb het filmpje nog eens bekeken, en wordt gewoon misselijk van die lui

Nu moet ook eerlijk zeggen dat ik waarschijnlijk ook niet al te veel zou zeggen als ik op een dergelijke manier werd benaderd door een reporter.

Natuurlijk valt er veel op te merken over BREIN en BUMRA/STEMRA, maar ik ga er nog steeds wel van uit dat hun intentie in eerste instantie is om er voor te zorgen dat muzikanten en songwriters e.d. hun gelden niet mislopen door illigale download of ander illigaal gebruik.

Het is toch van de zotte dat er op dit moment een generatie rondloopt die het normaal vind dat je mp3's e.d. gewoon van het internet plukt. Dat het normaal is dat je daar niet voor betaald. Dat men zich niet bewust is dat dit een vorm van stelen is. (zie bv de vraag die ik deze week hier op het forum las van een (nieuw) lid waar je 1 of andere VST kon downloaden, zonder scrupules werd deze vraag gesteld. )

paul

wat dit filmpje ook zo erg maakt is dat ze nergens eigenlijk de woordvoerders van buma hun woord laten doen... het begint met zeggen hoe belachelijk ze zijn.. dan 3 steekwoorden van hun en dan weer zeggen hoe belachelijk ze zijn... niks anders dan stemmingmakerij.. echt zielig als je zo journalistiek moet bedrijven omdat er anders niemand naar je luistert. Waarschijnlijk kan die zelf echt helemaal niks en moet die daarom maar geld aan andere verdienen.

sneu figuur...

buiten dat heb ik zelf ook ervaren dat ze bij de buma stemra vaak echt geen idee hebben hoe het internet werkt.. ik heb meer dan eens gehad dat als ik ze belde met een vraag dat ze moesten antwoorden "tja.. daar hebben we eigenlijk nog niet over nagedacht"...

.

Het is toch van de zotte dat er op dit moment een generatie rondloopt die het normaal vind dat je mp3's e.d. gewoon van het internet plukt. Dat het normaal is dat je daar niet voor betaald. Dat men zich niet bewust is dat dit een vorm van stelen is. (zie bv de vraag die ik deze week hier op het forum las van een (nieuw) lid waar je 1 of andere VST kon downloaden, zonder scrupules werd deze vraag gesteld. )

paul

Ach,. het is de tijdsgeest,.. voor ouwe lullen zoals wij is het misschien moeilijk te verhappen,. We zijn opgegroeid met het idee dat entertainment
het hoogst bereikbare is en dat met hand en tand gratis verspreiding hiervan moet worden tegengegaan.
Dit is wel een idee van de entertainmentindustrie,. dat gebaseerd is op uitbuiting van andermans talent.

En verder is het zooooo debielig dat filmsterren en muzikanten multimiljoenen kunnen verdienen met hun kunstje,.terwijl bv politieagenten en steigerbouwers voor 1400 euri hun leven wagen. Een dokter die dagelijks levens redt komt niet boven de 15000 euri per maand. En leuk Fries meisje met lange benen en een leuk smoeltje in verkleedkleertjes dat niet echt Engels spreekt maar wel 40 meter heen en weer kan lopen over een plank van 2 meter breed verdient 35.000.000 per jaar.
Beetje krom allemaal als je mij vraagt!

Niet gek dat de kids hedentendage alle moraal aangaande alles wat geld en waarde betreft kwijt zijn.

Bovendien ,.. kids zijn gewoon kids,.. ze doen gewoon wat binnen hun mogelijkheden ligt,. het is absoluut de verantwoordelijkheid van hun voorgangers om die mogelijkheden in goede banen te leiden!

GZA zei t al 'you got laws from the snare of impeach the president'

aan de andere kant, laat ze maar es bewijzen dat jij ten tijde van t opnemen van je tracks geen beschikking had over die drumcomputer. onmogelijk lijkt me. ik sample overigens alleen maar ouwe breaks, en maak me dr geen zorgen om...ik maak toch geen hits verder dus tis wel heel hypothetish in mijn geval

muziek en elke vorm van kunst moet je in mijn ogen niet mee bezig zijn voor t geld, maar omdat je t tof vind en als dr paar mensen zijn die dr bereid zijn een paar euro voor neer te leggen is dat mooi meegenomen toch? diefstal en mp3 heb ik nooit begrepen, ik kan een mp3 niet vasthouden. als ik een cd jat in de cdzaak pak ik iets fysieks en dan word t in mijn ogen diefstal...en dat doe ik t niet.

net alsof niemand hier ooit een film getaped heeft van tv of een cassettebandje gedubt....

GZA zei t al 'you got laws from the snare of impeach the president'

geld, maar omdat je t tof vind en als dr paar mensen zijn die dr bereid zijn een paar euro voor neer te leggen is dat mooi meegenomen toch? diefstal en mp3 heb ik nooit begrepen, ik kan een mp3 niet vasthouden. als ik een cd jat in de cdzaak pak ik iets fysieks en dan word t in mijn ogen diefstal...en dat doe ik t niet.

net alsof niemand hier ooit een film getaped heeft van tv of een cassettebandje gedubt....

Het is wel degelijk diefstal. Iemand heeft iets verzonnen en je steelt ahw dat idee. Het is wel heel simpel gedacht, ik kan het niet vasthouden en dus mag het gewoon.

In de wet is de definitie van stelen dan ook aangepast. Die definitie van jou stamt nog uit het verleden.

Het gaat er overigens niet om OF iets gedaan is het gaat erom dat bepaalde dingen gewoon niet mogen.

Paul

dat ben ik met je eens, dat laatste. maar feit is dat we nou eenmaal in de vrijemarkt wonen waar we de cds mogen kopen die we willen....maar ook de ipod en cdbranders die we willen. het zou me niet verbazen als sony meer cd branders dan cd spelers verkoopt op t moment. We leven in een tijd waarin economische rationaliteit boven moraliteit lijkt te staan, dus ik snap t wel dat genoeg mensen voor hun geld een pc met cdbrander en een paar spindels halen in plaats van een hele stapel cds, das immers het beste voor je portemonnee. bedoel zelfs de zorg word afgebroken in dit land uit economische rationaliteit, dus ik maak me echt geen zorgen om een berg gebrande cd's

ik vind het altijd een lastig verhaal als ik eerlijk ben, als ik een cd koop mag ik die cd dan downloaden? of mag ik hem alleen rippen voor op mn ipod? of moet ik em in de itunesstore halen, terwijl ik de cd al heb? ik download em dan persoonlijk, scheelt een hoop werk, heb de cd toch al in fysieke vorm dus ik heb mn portie al afgedragen aan de platenmaatschappij (want de gemiddelde artiest moet t toch niet van zn cd verkoop hebben, die krijgt t meerendeel van zn geld van de concerten - waarvoor je geen kaartjes kunt kopieren!).

feit blijft dat met of ouwe definitie, mp3s downloaden zal blijven bestaan. meeste mensen hebben nieteens meer een fatsoenlijke stereo in huis en luisteren hun muziek via pc boxjes, dus voor hun maakt die kwaliteit toch niet meer uit. Het is de audiofiel die t origineel zal willen hebben voor in zn dure stereoinstallatie, en die zijn er tegenwoordig gewoon een stuk minder lijkt het! ik zie zelden meer een gewone versterker staan in je gemiddelde electronica zaak, wel home cinema sets etc.

ik blijf cds kopen, zeker van de kleine independent artiest, maar feit blijft gewoon dat dit een probleem is wat moreel gezien misschien makkelijker op te lossen is dan wettelijk.

... het is toch gewoon allemaal vechten tegen windmolens hoor !

Je kan gewoon de technologie niet tegen houden. Wat kan het mij schelen als ik een jongen van 16 tegenkom die (meestal alleen )de cd-hits van alle bekende artiesten illegaal op zijn mp3 speler beluistert ! ga je hem de kop inslagen en verbannen omdat hij geen 18 euro afdokt voor elke volledige cd van elke artiest, waar hij toch maar 1 nummer van afspeelt ?

Waarom bloemen in de bloemenwinkel kopen, als er gratis in het bos groeien denken die toch ?
Internet is er (en daarop verdienen de bedrijven al genoeg uit ons aller geldbuidel) ... weet je nog vroeger wat ze beweerden ? ... internet is van de gewone man voor de gewone man... niet dus, het kost de gewone man pakken geld op jaarbasis.

Als ze dat nu eens aanvaarden, en gewoon van de internetinkomsten voor mijn part deels de auteursrechten verdelen... maar dan kom je in het vaarwater van de providers.. en die hebben nooit genoeg.

Vroeger was een muziekartiest een beroep, en individueel betaald,... nu moeten de artiesten het hebben van de concerten en media-auteursrechten.

So what ?

vroeger? toen bestonden er helemaal geen breins of buma's...toen bestonden er niet eens grammofoonplaten...toen was muziek van iedereen en artiesten "sampleden" alles van elkaar. Toen moesten muzikanten nog werken voor de poen....rondreizen en overal je pet ophouden. ±100 jaar geleden....niet eens zo gek ver terug dus...

Wat betreft de drum-samples: ik denk dat je best een drumbak mag samplen en dan die samples gebruikt in je eigen muziek. Tenslotte is het direct maken van een opname van een drumtrack uit die drumbak ook een soort van samplen.
Zodra je die samples echter gaat verspreiden is het illegaal lijkt mij (die mensen hebben immers het apparaat niet gekocht).

Het gebruiken van samples die je eerder gemaakt hebt, waarna je de drumbak hebt verkocht is misschien een grijs gebied, maar ik denk dat dit in feite ook onder illegaal gebruik valt. Je hebt immers de drumbak zelf niet meer. De drumbak zou je dan als een soort licentie (of dongle :P) kunnen zien.

Net als met software, zodra je de software verkoopt, ben je officieel je licentie kwijt en moet je de software van je computer halen. Laat je een kopie op je computer staan en blijf je die kopie gebruiken, dan is het illegaal.

Dat je aan die kopie niet kan zien of je de CD nog hebt, maakt het niet minder illegaal, net als dat je misschien die sample niet herkent, of dat iemand niet direct kan controleren of je de drumbak ook daadwerkelijk op je bureau hebt staan. Maar dat is mijn theorie van hoe het zit.

Om in te haken op het hele illegaal downloaden, er wordt al vanuit gegaan dat iedere burger dat doet (waarmee ik het niet goedpraat overigens) door middel van het heffen van kopieerheffing op lege media. Dat er dan daarnaast nog organisaties zijn die de meest kromme regelingen bedenken om 'ergens' geld vandaan te halen, dat begrijp ik niet zo. Zeker niet als het niet transparant is waar dat verdiende geld dan uiteindelijk weer terecht komt.

Het is belangrijk dat er organisaties zijn die het auteursrecht willen beschermen en het illegale praktijken willen aanpakken, maar zoals het nu gaat is het niet de manier. Ik zou ook niet direct weten hoe je het probleem wel moet aanpakken, dat moet ik eerlijk toegeven, maar dat krampachtige gedoe en allerlei extra heffingen, daarmee redt je het niet.

@woodstock, opzich kan ik me voorstellen dat dit werkt bij downloaden (omdat je dan je gegevens achterlaat). Echter wanneer iemand een cd-tje koopt in de winkel dan gaat dat verhaal niet meer op toch? (of wordt je dan ook gedwongen je te registreren bij de cd-winkel?)

Ach ja, ik sample ALLES en het zal me aan me reet roesten of wat ik sample een vinyl is uit 1938 of het laatste hitje met toch wel een lekker geluidje erin op cd. Ik vind deze discussie ook een hoog elitair gehalte hebben maar dat zal aan mij liggen. Ik denk dat bijna 90% van dit forum wel eens een drum of ander sampletje gebruikt, wtf maakt het uit zeg!

Ik wordt helemaal misselijk van instanties die alles maar willen vastleggen tot in den treure omdat ze mischien ergens wel 5 cent mislopen... sorry dat ik het zeg Woodstock maar van dat watermerken wordt ik ook misselijk, weer zon instantie die bang is wat mis te lopen en het allemaal goed bedoelt voor de muziekant. Bah!

Verders heb ik pas wel een basgitaar aangeschaft dus dat alles samplen gaat mischien ook niet meer op.

verander je samples gewoon (zoals het hoort) en niemandc kan je wat laat ze het maar bewijzen, als een tr sampletje al niet mag...

Back