Wat betreft de drum-samples: ik denk dat je best een drumbak mag samplen en dan die samples gebruikt in je eigen muziek. Tenslotte is het direct maken van een opname van een drumtrack uit die drumbak ook een soort van samplen.
Zodra je die samples echter gaat verspreiden is het illegaal lijkt mij (die mensen hebben immers het apparaat niet gekocht).
Het gebruiken van samples die je eerder gemaakt hebt, waarna je de drumbak hebt verkocht is misschien een grijs gebied, maar ik denk dat dit in feite ook onder illegaal gebruik valt. Je hebt immers de drumbak zelf niet meer. De drumbak zou je dan als een soort licentie (of dongle

) kunnen zien.
Net als met software, zodra je de software verkoopt, ben je officieel je licentie kwijt en moet je de software van je computer halen. Laat je een kopie op je computer staan en blijf je die kopie gebruiken, dan is het illegaal.
Dat je aan die kopie niet kan zien of je de CD nog hebt, maakt het niet minder illegaal, net als dat je misschien die sample niet herkent, of dat iemand niet direct kan controleren of je de drumbak ook daadwerkelijk op je bureau hebt staan. Maar dat is mijn theorie van hoe het zit.
Om in te haken op het hele illegaal downloaden, er wordt al vanuit gegaan dat iedere burger dat doet (waarmee ik het niet goedpraat overigens) door middel van het heffen van kopieerheffing op lege media. Dat er dan daarnaast nog organisaties zijn die de meest kromme regelingen bedenken om 'ergens' geld vandaan te halen, dat begrijp ik niet zo. Zeker niet als het niet transparant is waar dat verdiende geld dan uiteindelijk weer terecht komt.
Het is belangrijk dat er organisaties zijn die het auteursrecht willen beschermen en het illegale praktijken willen aanpakken, maar zoals het nu gaat is het niet de manier. Ik zou ook niet direct weten hoe je het probleem wel moet aanpakken, dat moet ik eerlijk toegeven, maar dat krampachtige gedoe en allerlei extra heffingen, daarmee redt je het niet.
@woodstock, opzich kan ik me voorstellen dat dit werkt bij downloaden (omdat je dan je gegevens achterlaat). Echter wanneer iemand een cd-tje koopt in de winkel dan gaat dat verhaal niet meer op toch? (of wordt je dan ook gedwongen je te registreren bij de cd-winkel?)