Midi timing/master clock issues Ableton 8

Devon-Miles

Ouwe rot
ik heb mijn probleem elders ook uitgelegd maar aangezien ik weet dat het niet aan de AMT8 ligt toch maar even een nieuw draadje

Ik heb Live 8 gekocht en mijn studio aangesloten via de AMT8, midi files overgezet van de RS7000 naar Live 8
Te pas en te onpas hoor ik soms kleine haperingen of stopjes in Ableton, geen steady midi clock dus.

Nu lees ik hier en daar dat mensen issues hebben hiermee. Ik gebruik geen audio nu maar alleen midi. Zou het helpen als ik ableton slave maak en de RS7000 als masterclock ga gebruiken?

Ik zou graag in gesprek komen of info ontvangen van mede forum muzikanten om dit op te lossen. Als ik op deze manier mijn midi moet opnemen als audio krijg ik clips die niet helemaal kloppen en dat is niet de bedoeling.

Optie 2 is alles los opnemen in Bias Peak en dan weer in Ableton stoppen maar ik heb Ableton juist gekocht om de boel 100% op orde te hebben Grrr

Tja, is een oud zeer in Ableton Live, die timing issues met externe apparaten.
Zelf heb ik er eerlijk gezegd niet al te veel last van, al loopt het ook niet altijd syncroon met m'n Machinedrum en Live. Gebruik Live altijd als mastersync, slaven gaf bij mij meer problemen (de clock van de MD is ook niet bepaald strak te noemen).

Misschien is het nogal vanzelfsprekend, maar ik probeer altijd niet teveel CPU gebruiken (niet te kleine buffers bv.) als ik zeker wil zijn van externe sync. Dus meestal beginnen met hardware en dan evt. softsynth/fx toevoegen als alles netjes is opgenomen (die kan je makkelijk doen met 'External Instruments' plug-in, kan je zelfs mee freezen) hoeft zeker niet apart via Bias Peak.

Vreemd toch dat een programma dat nu al in versie 8 zit en gemaakt is om Live te gaan gebruiken nog steeds geen strakke clock heeft. Is blijkbaar niet zo'n prioriteit bij Ableton.

Het is eigenlijk heel simpel, ik gebruik alleen maar midi alvorens ik ga opnemen. Ik werk niet met plugins, alleen maar hardware dus qua CPU zijn het maar midi nootjes.
Heb een laatste macbook dus dat zit wel snor ook qua CPU.
Maar het is inderdaad achterlijk .. is Logic wel strak in dit soort toestanden?
Ik heb dit bijvoorbeeld nooit zo gemerkt in Live 6. Live 7 heb ik minder gebruikt omdat die niet goed werkte (crack)
Maar nu heb ik centen gestoken in Live 8 en nu dit dus.

Alle programma's vertonen ergens wel jitter in hun clock, maar bij Live is het - vaak - onstabieler. Jammer genoeg is MIDI bij Ableton altijd nogal stiefmoederlijk behandeld, al hangt het erg van de configuratie af. Draai zelf meestal Machinedrum, Blofeld, Evolver en JP8000 icm met Live (audio) en een paar softsynths, en het loopt - meestal - wel strak. En dat op een oudere iMac...

nu heeft mijn companion hetzelfde probleem en belde mij vanavond op na wat dingen te hebben getest in de studio. als bij de midi ports alleen track aanstaat (sync & remote op off) is het in elk geval al beter. ik denk inderdaad zo dat je alle opties ook moet instellen puur naar wat je nodig bent en niet alles maar aanklikken.
zijn er nog andere dingen waar je rekening mee kan houden? weet iemand bijvoorbeeld of snow leopard of een ander O.S positieve invloed heeft op je timing.
Ben trouwens benieuwd of er uberhaupt mensen zijn die hun midi strak hebben en geen problemen hebben, ik zou graag hun settings weten.

Ik ben hier dus ook al een tijdje mee aan het stuntelen.
Op het ableton forum wordt gezegd dat dit probleem onstaan is vanaf de live 7.10 versie.

Ik gebruik een MD,Xbase,Evolver via midi clock en dan heb ik nog een aantal synth`s waarvan hun lfo etc sync moeten lopen.

Op een of andere manier als ik bij mij een cleane live 8 sessie start dan loopt de md redelijkt sync evolver niet en xbase soms .
Als ik tegen het einde van een track zit en ik wil dan bv nog een hh patroontje opnemen met de md ......dan loopt het echt voor geen meter sync.
Het zou bij mij te maken kunnen hebben met mijn uad quad kaart.(te grote latency)

De Md als master zet delay compensation uit!!

Ik kwam dit apperaatje tegen .....zorgt voor super strakke midi clock via de audio outputs van je soundkaart.(het is alleen nog niet uit)=(

http://web.webhost4life.com/innerclock/index.asp?action=page&name=16

bedoel jij dat je je patterns maakt in je MD en die synced met ableton of sequence je in ableton?
mijn companion heeft in de studio nog een early 7 lopen, geen updates gedaan verder en toch ook dat probleem. ikzelf heb net wat dingen uitgezet die niet van belang waren en moet zeggen dat het wat beter aanhoort maar hoor het soms nog echt wel.
al mijn geluid komt gewoon uit mijn apparatuur dus heb nog geen audio wat ik nu gebruik met de track waar ik nu mee bezig ben. ik las dat ableton als slave wel ok is. nou heeft mijn maat dat getest met een MPC maar dat is niet gelukt, misschien toch even nog proberen want een MPC is qua timing natuurlijk zwaar baas.

weet iemand toevallig als je live gaat met 2 macbooks via een ethernet kabel of dat een beetje strak loopt en betrouwbaar is?

Ik maak patterns in de md , dat laat ik mee lopen tot ik tevreden ben en dan neem ik het op en mix het in ableton.

Ik kwam dit apperaatje tegen .....zorgt voor super strakke midi clock via de audio outputs van je soundkaart.(het is alleen nog niet uit)=(

http://web.webhost4life.com/innerclock/index.asp?action=page&name=16

moet je er wel 400 euro voor over hebben 8o)

mijn eigen (gratis) Sync Unit plugin zou mits een kleine externe aanpassing (die analoge clock naar digitale midi clock omzet) identiek hetzelfde doen.
is allemaal niet moeilijk en al eens gedaan door anderen. net zoals de sync-lock software kan het mijne nog wat optimalisatie gebruiken :bekdicht:

Ahja strakheid van midi clock, valt wel strak te krijgen hoor met ableton.
Gewoon wat experimenteren met instellingen.
Het gaat vooral fout als je wil dinsync devices gebruiken.

Download voor de grap eens een demo van Renoise en check hoe die clock loopt.

hey rvooh, ik heb geen din apparaten.
ik ben al wel de hele avond bezig met wat dingen te veranderen, moet zeggen dat het wel wat beter klinkt maar mijn RS7000 is toch echt veel strakker, die kun je dagen laten lopen zonder dat je wat hoort verspringen.

weet jij toevallig of dat driver error compensation ook voor midi is of alleen audio?
en wat voor settings heb jij verder om de boel strak te krijgen?

mja ik heb geen ableton behalve een demo dat ik afentoe eens renew om te 'spelen'

Ik heb destijds enorm veel gevloekt en getest, ik was denk ik omstreeks 2005 van plan ableton te kopen.

Eerst en vooral vulde ik bij midi clock een delay in die gelijk is aan de audio output latency.
daar trekt ik dan terug een ms of 2 vanaf

denk ik hé, zit allemaal ver
Maak een loopback van je audio en neem telkens dezelfde loop met 'ticks' op
naderhand zul je iets werkbaar krijgen...
Is allemaal STERK afhankelijk van je midi drivers en interface
Ik heb dezelfde interface of jij dus ik vermoed dat dat snor zit.. Heb je de laatste driver (die bij logic 9 zit waarsch?.)

Let ook op dat ableton maar sync stuurt op 1 poort van de amt

Ja idd 400 euries (450 dollar) is wel veel ,ik had ergens gelezen dat hij 250 euro ging kosten en dan zou ik het misschien wel overwegen.

@ rvooh
Is jou software ook bedoeld voor midi clock? Of is dat meer voor din sync.

Als iemand toevallig de drivers voor de AMT8 heeft uit Logic 9 dan zou ik dat ook nog kunnen proberen. Heb voor zover ik weet gewoon de drivers die ik kon vinden op internet en die waren ook al oud geloof ik

Als iemand toevallig de drivers voor de AMT8 heeft uit Logic 9 dan zou ik dat ook nog kunnen proberen. Heb voor zover ik weet gewoon de drivers die ik kon vinden op internet en die waren ook al oud geloof ik

mja ben mis denk ik
de versie die ik staan heb van EmagicUSBMIDIDriver.plugin is versie 2.3
doe eens appeltje-i op die driver, weet je het meteen

Ja idd 400 euries (450 dollar) is wel veel ,ik had ergens gelezen dat hij 250 euro ging kosten en dan zou ik het misschien wel overwegen.

@ rvooh
Is jou software ook bedoeld voor midi clock? Of is dat meer voor din sync.

het is bedoeld voor sync
momenteel doet hij dinsync maar de toekomst kan veel brengen

maar zoals ik zeg, mits kleine externe aanpassing is het om te zetten naar midi clock
midi en dinsync zijn evenveel pulses, het ene is gewoon digitaal en het andere analoog,
dus moet een klein circuitje die analoge clock converteren in een digitale

Ik heb wat testjes gedaan.
Ik gebruik een digi002 soundkaart als ik de midi van de digi aansluit op de md dan gaan de bpm in de md van 135 naar 145 op en neer terwijl live op 138 bpm staat.

Nu gebruik ik de midi out van mijn virus ti dan gaat de md van 137 naar 138.4 bpm, al een stuk beter maar ik krijg de metronome van live en de md toch niet helemaal strak.

Nu switch ik ook mijn soundkaart naar de virus ti en dan loopt alles strak in een cleane live sessie.

Als ik dan een sessie open met een zooi uad 2 plugins dan loopt het met delay compensation aan niet strak en als ik delay compensation uit zet wel strak.

Dat betekend voor mij dat ik geen uad2 plugins moet gebruiken totdat ik alles heb opgenomen =(

de bpm aanduiding in de MD is niet echt een maatstaf hoor

Loopback tests en de transients bekijken in je audio waveform

ik geloof dat ik die drivers ergens neer moest zetten op een bepaalde locatie, worden de oude drives dan niet meer gebruikt of moet ik die wissen?

Back