Muziek producer opleiding

D12-4ever

Stamgast
hej, ik doe op het moment 3de klas vmbo en ik ben van plan een Producer opleiding te gaan doen.
In de loop van dit jaar zou ik een keuze moeten gaan maken voor een sector.
Mijn Vraag is, welke sector heb ik nodig en op welke school is dat mogelijk?

Ik heb het op school al gevraagt aan de decaan , die zij: Daar zouw je elke sector voor kunnen kiezen.
Ik heb ook gezocht naar opleidingen, maar daar vond ik niks anders dan alleen maar cursusen.

Ik woon trouwens in Limburg dus het zal wel handig zijn als iemand mischien een opleiding weet die wat is het zuiden ligt.

Chiao!

Niet echt in het zuiden, maar misschien toch even bekijken (rotterdam)

http://www.sae.edu/en-gb/course/467/Audio_Engineering

Ik heb geen idee wat de eisen zijn.
Maar er zijn er vast hier op het forum die je daar meer over kunnen vertellen.

Paul

Daarom vraag ik het ook natuurlijk ;)

Trouwens ziet er wel goed uit, dus ik weet alleen niet of daar kan komen met m'n vmbo.

Hoi ik heb een aantal jaren geleden een cursus Protools genomen op de muziekschool in Heerlen. Deze was onder leiding van Rob Essers. Echter moest je hiervoor wel met Protools werken. Maar buiten Protools kreeg je heel veel bijgeleerd over het vak. Ben blij dat ik dat toen gedaan heb.

Of het nog gegeven wordt weet ik niet. Zal je even contact voor meoten opnemen met de muziekschool in Heerlen.

Ken je Interface?
Dat is een Nederlands tijdschrift over muziekproductie en daar wordt je sowieso al een stuk wijzer van.
Daarin staat het ook bol van de opleidingen / workshops.

Laatst gewijzigd:
eerlijk gezegd denk ik dat je dingen als muziek technologie moet studeren of de producer opleiding van het conservatorium.. SAE e.d. heb je naar mijn mening niet zo denderend veel aan, kun je beter onderaan beginnen bij bedrijven als dutchview en cinevideo. ik denk dat je dan meer leert en je krijgt geld ipv dat het een vermogen kost..

Ja precies, zodat ik Muziekproducer dus als baan kan gaan doen ;)

het enige wat je dat soort werk oplevert is keihard werken en heel veel muziek maken.
Niet een diploma.

En het is geen baan, er zijn geen vacatures voor waar je op kan soliciteren.
Daarnaast zijn de inkomsten uit de muziek zelf erg laag geworden, je verdient meer geld met optreden als dj of live artiest. Richt je dus ook daar op wil je echt van muziek gaan leven.

Wat ook optie is, is je in de game industrie te gaan verdiepen, dat is wel een goeie plek, maar beperkte werkaanbod natuurlijk.

Ik denk ook dat je produceren niet kunt leren door naar school te gaan. Natuurlijk de technische aspecten zijn te onderwijzen en te leren. Dan weet je precies waar elk knopje voor dient op elk willekeurig apparaat (bij wijze van spreken), maar het gebruiken ervan op een goede manier is iets wat je leert door vallen en opstaan. En is het niet zo dat de opvallendste nummers vaak tegen de algemeen geldende regels ingaan. En als je je precies houdt aan de regels zoals je ze geleerd hebt je dan erg voorspelbare muziek krijgt.

Ik heb er geen cijfers van, maar ik kan me niet voorstellen dat de grote producers het vak op een school hebben geleerd. Ik denk dat voor dit soort vakken opleidingen worden bevolkt door wannabe's (misschien wat zwart wit gesteld). Het echte talent leert het zichzelf aan en gaat gewoon aan de slag.

Denk daar over na. Staar je niet blind op iets dat een hoop geld gaat kosten en niet dat oplevert wat je wilt. Ooit wilden we allemaal "brandweerman"worden. Het lijkt me dat jij je nu nog in dat stadium bevindt.

Ga gewoon leuk aan de slag met de muziek. Pik her en der wat kennis op. Maar ga niet een opleiding doen om producer te worden, want ik denk dat je dan van een kouder kermis thuiskomt.

Paul

Ik denk dat je wel veel leert van dergelijke opleidingen, maar dat zegt niet dat je dan een producer bent. Wel dat je er kennis van hebt. Dat lijkt mij tenminste.
Voor mezelf zou ik cursussen / workshops aanhouden en je eigen ding blijven doen.
Staat er echt bol van door Nederland heen en zo ontmoet je weer nieuwe mensen in de muziekwereld.
Ben nog nieuwer met muziek maken dan Rinaldo, gok ik. Als ik zijn beats zo hoor.
Een masteraar opleiding lijkt me wel meer zekerheid geven en is natuurlijk super voor je eigen producties en collabs.

Hahaha...dat jullie op z'n eerste post serieus ingaan is niet meer dan normaal en tuurlijk wil je iemand helpen. Maar soms moet je mensen ook gewoon succes wensen met hun leven en hun dromen.

veel van die opleidingen zijn heel erg gericht op technische theorie, maar niet op het ontwikkelen van je muziekale kennis/vorming.

ik denk dat je die techniek beter in de praktijk kunt leren en je dan zelf verdiepen in de dingen die je niet weet. Bij die opleidingen (cursussen) krijg je vaak een hele berg theorie op je bord, maar krijg je maar heel weinig kans om het daadwerkelijk toe te passen.

als je je muziekaal wilt ontwikkelen zou je in de leer kunnen gaan bij mensen, of een conservatorium achtige opleiding doen...

Composition & Music Production aan de HKU. Zelf doe ik Composition for the Media, maar C&MP past meer bij jou. Je hebt wel originaliteit en creativiteit nodig, je wordt niet zomaar toegelaten.

hij doet vmbo, dus dat gaat niet makkelijk lukken (of eerst even een mbo afronden).

Ik zou eerder richting grafisch lyceum gaan kijken, en daar de geluidskant zoveel mogelijk opzoeken.

ja dat weet ik... ik gaf alleen de mogelijkheden, dan moet hij zelf maar conclusies trekken :)

Back