Muziek producer opleiding

Ik heb van iemand de tip gekregen om hier te gaan kijken http://www.arcuscollege.nl/default.aspx?id=0&oid=394&template=overig/opleidingdetail.htm

Voor mij lijkt het vaag en weet ik niet of je er ook echt de producer kant mee op kan.

Zelf heb ik dit gevondenhttp://www.avastudios.com/ is niet duidelijk of het met vmbo kan.
Er staat wel al meteen op de begin pagina "De Audio Visual Academy is een opleiding die beroepsmatig opleidt voor hen die zich willen bekwamen in geluid of beeld."
Dit houd denk ik in dat er diploma te behalen is enzo.

kortom het is nog allemaal vaag voor me.
Als iemand iets meer snapt van die sites hierboven of iets anders zou dat best wel handig zijn.

ava heb ik zelf ooit gedaan om een papiertje te kunnen laten zien en niet alleen maar te kunnen ZEGGEN dat je dingen kan... of je er echt wat aan hebt... het is een opstapJE als je nog niks weet maar je komt er zeker niet vanaf met alle kennis die je nodig hebt. Die andere opleiding ken ik niet, maar hieruit opmakend:

Mogelijke functies

De uitvoerend popmuzikant kan zich ontwikkelen tot solomusicus, bandlid, bandleider, producer, componist/arrangeur of studiomuzikant.

ga ik ervan uit dat je voornamelijk leert een instrument te bespelen en in een band te functioneren...

ava heb ik zelf ooit gedaan om een papiertje te kunnen laten zien en niet alleen maar te kunnen ZEGGEN dat je dingen kan... of je er echt wat aan hebt... het is een opstapJE als je nog niks weet maar je komt er zeker niet vanaf met alle kennis die je nodig hebt. Die andere opleiding ken ik niet, maar hieruit opmakend:

Mogelijke functies

De uitvoerend popmuzikant kan zich ontwikkelen tot solomusicus, bandlid, bandleider, producer, componist/arrangeur of studiomuzikant.

ga ik ervan uit dat je voornamelijk leert een instrument te bespelen en in een band te functioneren...

Dus niet om beats te createn of Produceren enzo?

Heb zelf toen ik een jaar of 16 was, in Hiversum de AVA-opleiding gedaan. Toen was ik er vrij enthousiast over. Maar achteraf gezien, heb ik door zelf te doen, veel meer geleerd.

Dus niet om beats te createn of Produceren enzo?

je moet echt af van het idee dat je een opleidingtje doet en dan "beats kan gaan produceren"

dat is gewoon niet zo... in pricipe maakt het echt helemaal niets uit welke opleiding je doet als je maar weet waar je naartoe moet werken, wat je nog allemaal moet leren om daar te komen en bereid bent onderaan te beginnen...

Ik weet ook niet goed wat "beats produceren" inhoudt.

Moet ik daar alleen een Rhytm track bij voorstellen waarop een rap gedaan kan worden?

Of is dat gewoon een compleet nummer van A tot Z.

Overigens denk ik dat jij teveel een ideaal beeld hebt van produceren. Het vak leer je door bloed zweet en tranen. Veel proberen. Liefst met zo weinig mogelijk apparatuur beginnen, zodat je moet roeien met de riemen die je hebt. Die paar met het talent komen dan uiteindelijk bovendrijven. En daar weer 1% van wordt een topproducer.

Een school leert alleen de technische aspecten. Creativiteit moet je zelf ontwikkelen.

Kortom wat ik wil zeggen is je niet blind te staren op het vak. De kans is klein dat je je geld ermee kan gaan verdienen. Leuk voor de hobby.

Paul

Ik heb van iemand de tip gekregen om hier te gaan kijken http://www.arcuscollege.nl/default.aspx?id=0&oid=394&template=overig/opleidingdetail.htm

Voor mij lijkt het vaag en weet ik niet of je er ook echt de producer kant mee op kan.

Zelf heb ik dit gevondenhttp://www.avastudios.com/ is niet duidelijk of het met vmbo kan.
Er staat wel al meteen op de begin pagina "De Audio Visual Academy is een opleiding die beroepsmatig opleidt voor hen die zich willen bekwamen in geluid of beeld."
Dit houd denk ik in dat er diploma te behalen is enzo.

kortom het is nog allemaal vaag voor me.
Als iemand iets meer snapt van die sites hierboven of iets anders zou dat best wel handig zijn.

Als je echt met al je ziel en zaligheid verder wilt in de muziek (en ook een instrument kunt spelen/muzikale aanleg hebt etc.), zou ik toch voor dat Arcuscollege kiezen. Dat is zo gek nog niet. Dat dan combineren met AVA in de avonduren (als je echt ambitie hebt moet dat kunnen), heb je een mooie basis. Je kunt dan (met geluk) als beroepsmuzikant aan de slag en daarmee geld verdienen. Dan krijg je veel contacten die je weer verder kunnen helpen. Met je 'producen' kun je dan in je eigen tijd bezig gaan (hobby dus), tot je een superhit hebt oid, waarmee je wat kunt gaan verdienen. En zo kun je misschien (heel misschien) naar een omslagpunt toe werken waarin 'producen' de hoofdzaak (en inkomstenbron) ZOU KUNNEN worden.

Kies anders gewoon een 'normale' vervolgopleiding waar je een doorsnee vak leert. Met die opleiding kun je dan waarschijnlijk een baan vinden en je brood verdienen. Muziek doe je dan idd gewoon als hobby, waarvan je wel ziet waar het schip strandt.

Ik snap ook wel dat het nhiet niks is, Ik hou van Beatsmaken en alles wat maar met muziek te maken heeft ook al is het heel hard werken ik zouw gewoon Muziek producer als baan willen gaan doen en dat dan combineren met dj enzo, dat is doel... ik vraag mij dus af, wat is daar voor nodig? en zo te zien is het dus handig om die opleiding op het arcus college te gaan doen ;)

gewoon Muziek producer als baan willen gaan doen
Zou ik ook wel willen doen, maar je inkomen is wel succes-afhankelijk.. dat zou mij op z'n minst afschrikken. Meestal doe mensen (die ik dan ken) 2/3 dingen tegelijk, waarvan minstens 1 een basis/vast inkomen is.. zoiets.

Weet je zeker dat je niet op kamers wilt gaan, zodat je de opleiding (van je dromen) kan gaan volgen waar het ook is?? Ofwel, dat de afstand niet het compromis wordt die je moet maken. Het lijkt me als je in een stad als pak 'm beet Tilburg / Utrecht een opleiding doet, dat je dan wel te midden van veeeel andere muzikanten/gelijk-gepassioneerden zit (=smeltkroes =meer contacten =meer leren).

Kies anders gewoon een 'normale' vervolgopleiding waar je een doorsnee vak leert. Met die opleiding kun je dan waarschijnlijk een baan vinden en je brood verdienen. Muziek doe je dan idd gewoon als hobby, waarvan je wel ziet waar het schip strandt.
Dat is wel safe ja, is een goede tip.

Ik snap ook wel dat het nhiet niks is, Ik hou van Beatsmaken en alles wat maar met muziek te maken heeft ook al is het heel hard werken ik zouw gewoon Muziek producer als baan willen gaan doen en dat dan combineren met dj enzo, dat is doel... ik vraag mij dus af, wat is daar voor nodig? en zo te zien is het dus handig om die opleiding op het arcus college te gaan doen ;)

Hits maken, dat is de sleutel, of in ieder geval muziek maken waar je aandacht mee scoort en geld kan verdienen met de boekingen (en afhankelijk van het genre ook wat met de muziek zelf).

en netwerken, netwerken, netwerken.... maar daar is het misschien nog wat vroeg voor. onthou hem dan maar voor later

Als je echt iets wilt leren,..Conservatorium,. sonologie of zoiets,..Dan krijg je stufi en kun je echt een vak leren!
Bovendien wordt je dan ook nog es serieus genomen!

Als je wilt dj-en,. oefenen,. en draaien,. als je wilt producen oefenen,. en produceren!!
Steek je goeie geld niet in zo'n cursus,. maar koop voor die centen een studio!
En oefenen,. x 1000!!!!

En een flinke dosis charme,.. geluk,.. timing en inderdaad,. netwerken!!!!

yo, Ik heb een tijdje geleden dit zelfde gevraagd aan vato gonzales, hij heeft me precies uitgelegt hoe en wat en wat hij zelf gedaan heeft, het was iets van 2 a 3 a4tjes dus lijktme niet zo handig om hier te posten maar het kwam erop neer dat producer opleiding iets te unsfae is en dat je het gewoon zelf moet beginnen zelf moet leren enzo en dat het handig was om een opleiding als back-up te doen zodat als het niet souple loopt je altijd nog wat kunt doen voor de kost ;)

Dus... ,chiao!!

masteraar

masteraar

Een masteraar opleiding lijkt me wel meer zekerheid geven en is natuurlijk super voor je eigen producties en collabs.
Ok, ff tussendoor: Welke opleiding heb je dan nodig om masteraar te worden, daar ben ik namelijk best benieuwd naar!

Misschien in Muziekodroom Hasselt (Belgisch Limburg). Da is in samenwerking met PHL geloof ik.

Pas op voor oplichting trouwens, ik weet uit ervaring met de AVA ( heb in meerdere threads al mensen hiervoor gewaarschuwd) dat je er niets aan hebt, In hun advertenties doen ze alsof het een internationaal erkende opleiding is, ze heten 'academy' (wooow klinkt heftig nietwaar) maar in werkelijkheid?....

Het lesmateriaal bestaat uit ( geloof het of niet) 2 kopietjes van een 02r mixer!!
En als je aan ze vraagt waar de echte lesboeken blijven ( ik heb het met eigen ogen mogen zien) dan komen ze met een flauwe smoes en als de betreffende persoon de ruiimte uit is praten ze hem helemaal zwart tegen de andere cursisten en doen hem /haar af als een lastig figuur en een zeikerd.
De opleiding zelf is erg slecht, meestal zetten ze een cursist van de cursus ervoor voor de klas die er zelf nog niks van snapt, je verwacht een professional toch voor dat geld dacht ik.

Bij kritische opmerkingen wordt je achter je rug dus afgefakkeld, de leraar is een pasgeslaagde cursist of als ze het niet anders kunnen plannen komt zoonlief ( zogenaamd directeur, maar papa regelt alles) even uit zijn 3d hol om 3 uur lang populair en grappig te doen voor de klas. echt les wordt er nauwelijks gegeven.
En als je dan eindelijk na 3 lesdagen met je vingers aan de mixer mag komen sta je eerst 2 uur te wachten tot je medecursisten klaar zijn met hun geklooi en dan mag je een minuutje of 10 mixeren. voor de rest sta je te kijken en doe je dus eigenlijk niks.
Daarna zijn er nog 2 dagen van 3 uur waar je een beetje met midi mag klooien om een stukje reclame op te nemen,
Al met al leer je met lezen op internet in 1 dag meer dan wat je daar in 4 weken leert.
Had ik al gezegd dat het examen dat ons werd afgenomen bestond uit een vraag of 10 , zeer knullig met de hand geschreven en gekopieerd, met vragen als:
wat is een gate?>
teken op dit papiertje wat de faders zijn van de mixer
waar zit op de 02r de meterbrug/ enzovoorts , nou dan snap je het wel.

Ik heb me wel eens bekocht gevoeld, maar opgelicht , dat gevoel heb ik alleen bij de AVA mogen ervaren. koop van je geld beter een pc met software en gebruik internet als kennisbron.

Pas op voor oplichting trouwens, ik weet uit ervaring met de AVA ( heb in meerdere threads al mensen hiervoor gewaarschuwd) dat je er niets aan hebt, In hun advertenties doen ze alsof het een internationaal erkende opleiding is, ze heten 'academy' (wooow klinkt heftig nietwaar) maar in werkelijkheid?....

En als je aan ze vraagt waar de echte lesboeken blijven ( ik heb het met eigen ogen mogen zien) dan komen ze met een flauwe smoes en als de betreffende persoon de ruiimte uit is praten ze hem helemaal zwart tegen de andere cursisten en doen hem /haar af als een lastig figuur en een zeikerd.
De opleiding zelf is erg slecht, meestal zetten ze een cursist van de cursus ervoor voor de klas die er zelf nog niks van snapt, je verwacht een professional toch voor dat geld dacht ik.

Bij kritische opmerkingen wordt je achter je rug dus afgefakkeld, de leraar is een pasgeslaagde cursist of als ze het niet anders kunnen plannen komt zoonlief ( zogenaamd directeur, maar papa regelt alles) even uit zijn 3d hol om 3 uur lang populair en grappig te doen voor de klas. echt les wordt er nauwelijks gegeven.
En als je dan eindelijk na 3 lesdagen met je vingers aan de mixer mag komen sta je eerst 2 uur te wachten tot je medecursisten klaar zijn met hun geklooi en dan mag je een minuutje of 10 mixeren. voor de rest sta je te kijken en doe je dus eigenlijk niks.
Daarna zijn er nog 2 dagen van 3 uur waar je een beetje met midi mag klooien om een stukje reclame op te nemen,
Al met al leer je met lezen op internet in 1 dag meer dan wat je daar in 4 weken leert.
Had ik al gezegd dat het examen dat ons werd afgenomen bestond uit een vraag of 10 , zeer knullig met de hand geschreven en gekopieerd, met vragen als:
wat is een gate?>
teken op dit papiertje wat de faders zijn van de mixer
waar zit op de 02r de meterbrug/ enzovoorts , nou dan snap je het wel.

Ik heb me wel eens bekocht gevoeld, maar opgelicht , dat gevoel heb ik alleen bij de AVA mogen ervaren. koop van je geld beter een pc met software en gebruik internet als kennisbron.

Back